شناسهٔ خبر: 67018543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت غذایی ـ صنعتی فراسودمند ریحان؛

هدف ما، تولید محصولات سلامت‌محور برای خانواده‌ ایرانی است

همایون فدایی ـ بیست و سومین نمایشگاه ورزشی و صنایع وابسته، فرصتی بود تا فعالان و شرکت‌های شناخته‌شده این عرصه، تولیدات و محصولات‌شان را عرضه کنند.

صاحب‌خبر -


  به گزارش آسیانیوز؛
در دومین روز این رویداد مهم به گفت‌وگو با خانم مهندس ریحانه آشوری، مدیرعامل شرکت غذایی ـ صنعتی فراسودمند ریحان نشستیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید و لطفا از نقاط قوت و ضعفش بگویید؟

واقعیت این است که ما نخستین بار هست که در نمایشگاه ورزشی شرکت کرد‌ه ایم. دو سال قبل و نیز سال گذشته در نمایشگاه شيرینی، شکلات شرکت کردیم. اما این نمایشگاه فرصت مغتنمی است و باب جدیدی از همکاری با ارگان‌‌های مختلف ورزشی، متولیان سلامت تغذیه و سازمان نظام پزشکی را می‌توانیم بگشاییم. یکی از این موارد می‌تواند در مورد انجمن تغذیه و انجمن دیابت که مخاطبین خاص محصولات ما هستند، باشد. تا امروز که روز دوم نمایشگاه است، به نظرم بخوبی و درحد قبل انتظار برگزار شده است.
فدایی۲

* در حال حاضر چه فعالیتی دارید و چه تولید می‌کنید؟

ما تولید و توزیع کننده محصولات سلامت‌محور هستیم. فعلا صادرات را شروع نکرده‌ایم، ولی در حال بسترسازی علمی برای انجام‌ آن هستیم.

* آیا در موقع تولید و پس از آن، نظارت و کنترل کیفیّت و تست محصولات خود را در نظر دارید؟

بله حتماً. تمامی محصولات ما چون دارای سیب سلامت سازمان غذا و دارو و زیر نظر سازمان بهداشت هستند، در کلیه مراحل تولید، بسته‌بندی و کنترل کیفی، کیفیّت محصولات از لحاظ بهداشتی کنترل می‌شود.

* خانم مهندس بفرمایید این شرکت چقدر سابقه دارد؟

از لحاظ ثبتی 3 سال، ولی شروع فعالیت ما از اوایل کرونا و حدودا سال 98 است.

* در این مدتی که به فعالیت مشغول بودید، اگر خاطرات تلخ و شیرینی دارید برایمان تعریف کنید؟


تمام کارها وقتی که شروع می‌شود هم خاطرات شیرین و هم تلخ به‌همراه دارد، ولی از آن‌جایی که هدف ما چه در ابتدا و چه امروز، تولید محصولات سلامت‌محور برای خانواده‌ها بوده و هست، فکر می‌کنم مجموعه همه خاطرات تلخ و شیرین‌، در راستای رسیدن به هدف، قابل تحلیل و امیدواری است.

* راجع به گذشته سخن گفتیم، حال می‌خواهم از آینده برایمان بگویید که چه طرح توسعه‌ای مدنظر دارید؟


طرح و توسعه مبتنی بر دو محور: یکی محور جغرافیایی که مثلاً آیا تصمیم دارید در شهرهای مختلف نمایندگی داشته باشید یا حتی کشورهای منطقه؟ و دیگر اینکه آیا قصد دارید به تنوع تولیدات خود بیفزایید؟

قطعاً همینطور است. از لحاظ توسعه بازار، در حال حاضر 15 استان کشور را پوشش می‌دهیم و در نظر داریم دامنه فعالیت را به بقیه استان‌‌ها گسترش دهیم. در بحث محصولات هم چون تا کنون «طرح مزرعه تا سفره» (قراردادهای تضمینی کشت کینوا با کشاورزان و استفاده از محصول در تولید فرآورده‌های شرکت) را در چند سال اخیر اجرا نموده‌ایم، تمامی محصولاتی که بتوانیم به‌شکلی سلامت‌محور تولید کنیم، به خانواده‌ها و مردم خوب‌مان عرضه خواهیم کرد. در حال حاضر تنوع محصولات تولیدی ما 25 مورد است و امیدواریم به‌زودی محصولات و شیرینی‌جات برپایه سلامت و محصولات پودری هم به سبد عرضه کالا‌های‌مان اضافه شود.

* آیا در تولید با مشکلاتی روبه‌رو هستید؟ مثل مواد اولیه یا در ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌های این حوزه؟

ببینید در بحث مواد اولیه، تقریبا تمام تولیدکنندگان با این قضیه مشکل دارند، چون همزمان که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند، ما نمی‌توانیم قیمت محصول را با همان سرعت افزایش دهیم. معمولاً و متأسفانه مواد اولیه تقریبا هر 10 روز یک بار افزایش قیمت دارد، ولی ما مجبوریم به خاطر این‌که بتوانیم کنترل بازار و رضایت مصرف‌کننده را در دست داشته باشیم، هر 3 ماه یک بار قیمت محصولات را تعدیل می‌کنیم. با این‌همه ما در بحث واردات مشکل نداریم، چون از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنیم.


* اگر مواد اولیه شما ارزان شود ممکن است محصولات خود را ارزان کنید؟

بله قطعاً همین کار را خواهیم کرد و محصول را ارزان می‌کنیم تا افراد بیشتری بتوانند از محصولات ما استفاده کنند.

* شما رقیب هم دارید؟

خیر، بهتر است بگویم ما همگی همکار هستیم.

* چنانچه بخواهید نسبت به نهاد یا اداره‌ای‌ یا شخص حقیقی و حقوقی، گله‌ای مطرح کنید، بفرمایید؟

نمی‌توان نامش را گله گذاشت، همه ارگان‌‌ها چه سازمان غذا و دارو و چه جهاد کشاورزی و چه وزارت صمت تا آنجایی که توانستند در بحث مجوزها ما را همراهی کردند، ولی در بحث تسهیلات، واقعیتش این است که جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی امر، آن همکاری را که انتظار داشتیم، تا کنون با ما نداشته‌اند که امیدواریم در سال‌جاری، وعده‌هایی را که به ما داده‌اند، محقق گردد.

* اگر مایلید از نهاد یا شخصی قدردانی کنید، بفرمایید؟

اگر بخواهم از فردی تشکر کنم، قطعاً نخست قدردان خانواده‌ام هستم و از آنان تشکر می‌کنم که در تمام این مراحل کنار من بودند و هستند و خواهند بود. اگر بخواهم از فرد خاصی تشکر کنم یا ارگان خاصی، سازمان غذا داروی استان یزد که در ابتدای کار خیلی حمایت کردند. زمانی که ما این کار را شروع کردیم، واقعاً بحث فرآورده‌‌های «کینوا» در کشور ما خیلی مهجور و به‌شدت ناشناخته بود، ولی این سازمان با همراهی‌‌هایی که کردند، توانستیم اولین برندی باشیم که برای نخستین‌بار، مجوزهای لازم را از آن سازمان محترم دریافت و سیب سلامت را برای تمامی فرآورده‌های بر پایه «کینوا» در کشور دریافت نماییم. همچنین از حمایت‌ها و پیگیری‌های استاندار محترم یزد، جناب آقای دکتر فاطمی و مدیران گرامی شهرک علم و فناوری استان یزد که موجبات تخصیص وام را برای ما فراهم آوردند و از مدیران محترم و کارشناسان جهاد کشاورزی استان یزد و نیز همراهی‌های بی‌دریغ سایر مدیران و نیز پرسنل خوب شرکت خودمان، سپاسگزاری می‌نمایم.

* به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی هست، بفرمایید؟

مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است بگویم، این‌که اصولا چرا ما وارد این عرصه شدیم و روی فرآورده‌‌های «کینوا» تمرکز کردیم و اصولا «کینوا» چه تفاوتی با سایر غلات دارد؟ این دانه بسیار مغذی، علاوه بر این‌که املاح معدنی و ویتامین‌‌های بیشتری نسبت به سایر غلات دارد، در کشور ما نیز به‌خوبی و به نحو اقتصادی می‌تواند کشت گردد. ذکر این نکته بسیار مهم است که سازمان خواربار جهانی (فائو)، سال 2013 را سال «کینوا» نام‌گذاری نمود و لذا جایگاه «کینوا» را به‌عنوان شبه‌غله‌ای که می‌تواند بشر را از گرسنگی نجات دهد، مشخص نمود. با توجه به این‌که کشور ما با بحران آب، شوری آب و زمین‌های شور رو به تزاید مواجه است و کلا اقلیم ایران بیشتر گرم و خشک است، بنابراین «کینوا» می‌تواند جایگزین و همراه بسیار خوبی برای غلاتی نظیر برنج و گندم باشد.

ارزش غذایی بالا و نیز پروتئین وافری که در «کینوا» هست، باعث می‌شود اشتهای کاذب افراد از بین برود، سیری طولانی‌مدت ایجاد نموده و افراد را از ریزه‌خواری دور کند. این مهم‌ترین ویژگی این دانه ارزشمند است که قابلیت بالایی جهت کشت در کشورمان دارد. با این واقعیت، این شرکت، رسالت خود را تولید فرآورده های سلامت‎محور (بدون شکر و روغن) بر پایه «کینوا» قرار داده است تا انشاءالله بتواند قدمی کوچک در جهت اشاعه فرهنگ تغذیه سالم در میهن عزیزمان بردارد.
عکس: خدیجه جعفری

نظر شما