شناسهٔ خبر: 67017716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر آخرین تحولات فلسطین

از تلفات سنگین صهیونیست‌ها در عملیات القسام تا درخواست درج نام اسرائیل در فهرست رژیم‌های کودک‌کش

گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس امروز از هدف قرار دادن ۱۵ نظامی و چند تانک رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر داد. از سوی دیگر حماس از سازمان ملل خواست نام رژیم صهیونیستی را در فهرست رژیم‌های کودک‌کش جهان قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در دویست‌و چهل و دومین روز از آغاز تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حملات ارتش این رژیم به منطقه رفح همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند. 

 

آمادگی حزب الله لبنان برای جنگ همه‌جانبه

 شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد هرگونه گسترش جنگ توسط اسرائیل در لبنان با خرابی، ویرانی و آوارگی در اسرائیل مواجه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مقاومت آماده نبرد است و هرگز اجازه نخواهد داد اسرائیل به پیروزی برسد. اگر اسرائیل خواهان وارد شدن به جنگی همه جانبه باشد، ما برای آن آماده‌ایم.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد: تصمیم ما توسعه جنگ نیست، اما اگر به ما تحمیل شود، وارد آن خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما در دو ماه گذشته تهدیدهایی دریافت کردیم و پاسخ ما این بود که جبهه لبنان با غزه مرتبط است.

این مقام حزب‌الله لبنان گفت صحبت درباره خروج نیروهای رضوان از مرزهای لبنان با اراضی اشغالی صحت ندارد.

وی افزود: ما از بخش کوچکی از توانمندی‌های خود متناسب با ماهیت این نبرد استفاده کرده‌ایم.

شیخ نعیم قاسم گفت: پیشنهادات جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس فاقد عینیت است وهیچ تصمیم جدی از سوی آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل علیه غزه وجود ندارد.

 

 تلفات سنگین صهیونیست‌ها در عملیات القسام

گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس عصر امروز (سه‌شنبه) از هدف قرار دادن ۱۵ نظامی و چند تانک رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر داد.

 گردان‌های القسام در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدین ما پس از بازگشت از خطوط نبرد در مجاورت یک دانشکده در جنوب محله «الصبره» در شهر غزه یک نیروی پیاده رژیم صهیونیستی متشکل از ۱۵ سرباز را در یک کمین محاصره کردند و پس از ورود به یک خانه با خمپاره‌های «TBG» آن‌ها را هدف قرار دادند و اعضای این تیم کشته و زخمی شدند.

 در این بیانیه آمده است: پس از ورود نیروهای کمکی دشمن، مجاهدین ما یک تانک «مرکاوا» را با راکت‌های «الیاسین ۱۰۵» هدف قرار دادند و آن را منهدم کردند.

القسام در بیانیه دیگری اعلام کرد که یک بیل مکانیکی نظامی و ۲ دستگاه تانک مرکاوا رژیم صهیونیستی را با راکت‌های الیاسین ۱۰۵ در اردوگاه «یبنا» در شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار داده است.

از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه ۱۷ نظامی آن زخمی شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از ابتدای جنگ تا کنون سه هزار و ۷۲۰ نظامی آن زخمی شده‌اند.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

پیشنهاد مکرون برای اداره نوار غزه

رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار مدیریت و اداره نوار غزه پس از جنگ توسط تشکیلات خودگردان فلسطین شد. «امانوئل مکرون» در تماسی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رایزنی کرد.

مکرون در این تماس تلفنی از جنبش حماس خواست که با پیشنهاد ارائه شده توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا موافقت کند.

وی افزود: این توافق باید چشم انداز معتبری را برای اجرای راه‌حل «۲ دولتی» ایجاد کند؛ چراکه این راه‌حل تنها راه‌حلی است که می‌تواند تضمین‌های امنیتی لازم را برای اسرائیل فراهم کند و به خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها پاسخ دهد.

مکرون همچنین گفت: گروگان‌ها (اسرای صهیونیست در نوار غزه) از جمله ۲ شهروند فرانسوی در نهایت باید به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانده شوند و درد و رنج فلسطینیی‌ها در غزه نیز باید پایان یابد.

وی اضافه کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین پس از اصلاح و تقویت، باید اداره غزه را که باید بخشی جدایی ناپذیر از دولت آینده فلسطین باشد، به دست بگیرد.

سوئیس: کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسیم

مجلس نمایندگان سوئیس پیشنهاد اعضای حزب سوسیال دموکراتیک این کشور برای به‌رسمیت شناختن استقلال فلسطین را رد کرد.

 مجلس نمایندگان سوئیس روز سه‌شنبه با ۱۳۱ رای مخالف در مقابل ۶۱ رای موافق و ۲ رای ممتنع به پیشنهاد گروهی از نمایندگان حزب سوسیال دموکراتیک این کشور برای به‌رسمیت‌شناختن کشور مستقل فلسطین، رأی منفی داد.

«فابین مولینا» عضو حزب سوسیال دموکراتیک در جریان جلسه مجلس نمایندگان، خواستار راهکار ۲دولتی برای مناقشه فلسطین-اسرائیل شد و گفت: «اسرائیل به‌رسمیت شناخته شده اما فلسطین نه. بیایید شرایط را برای یک روند صلح تازه بهبود ببخشیم».

«ایگناسیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس که به نمایندگی از دولت این کشور در جلسه شرکت کرده بود خواستار رد این پیشنهاد شد و ادعا کرد «اکنون زمان مناسبی برای به‌رسمیت‌شناختن فلسطین نیست».

پیش از این، کشورهای ایرلند، اسپانیا و نروژ استقلال فلسطین را به‌رسمیت شناخته بودند.

درخواست حماس برای درج نام اسرائیل در فهرست قاتلان کودکان 

جنبش حماس امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودکان بی‌گناه قربانی خشونت خواستار قرار گرفتن نام رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه «قاتلان کودک» از سوی سازمان ملل شد.

 در بیانیه جنبش حماس در این باره آمده است: روز جهانی کودکان بیگناه قربانی تجاوز و خشونت امسال در حالی فرا رسیده است که تجاوزات علیه ملت فلسطین ادامه دارد و رژیم اشغالگر فاشیستی فجیع‌ترین جنایات و قتل عام هولناک را علیه ملت ما و به ویژه کودکان بی گناه مرتکب شده است.

حماس اعلام کرد: کودکان هدف مستقیم تروریسم و ​​جنایت این رژیم نازی بوده و هستند و طبق گزارش های سازمان ملل، هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه مجروح یا کشته می‌شود.

در بیانیه حماس آمده است: تعداد شهدای کودک که در جریان تجاوزات مستمر به نوار غزه قربانی شده‌اند، بیش از ۱۴ هزار شهید تخمین زده می‌شود و این بیش از آن چیزی است که در طول چهار سال درگیری در جهان ثبت شده است. علاوه بر این، در زندان‌های رژیم اشغالگر فاشیستی بیش از ۲۰۰ کودک فلسطینی در بازداشت به سر می‌برند و بیشتر آنها دانش‌آموز هستند. اشغالگران وحشتناک‌ترین، نفرت انگیزترین، تنبیهی و تلافی جویانه‌ترین سیاست‌ها را علیه کودکان اسیر اعمال می‌کنند.

حماس اضافه کرد: در میان اسرا بیش از ۲۰ کودک از نوار غزه وجود دارند که مورد ضرب و شتم، بازجویی‌های سخت و بی‌توجهی عمدی پزشکی قرار گرفته‌اند. اینکه سازمان ملل و جامعه جهانی هر ساله این روز را پاس می‌دارند باید بار دیگر درد و رنج کودکان فلسطین را به آنها یادآوری کند و آنها را در برابر یک مسئولیت قانونی، اخلاقی و انسانی قرار دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: ما از سازمان ملل می‌خواهیم که رژیم اشغالگر را در لیست سیاه نهادهایی که کودکان را هدف قرار می‌دهند، قرار دهد. ما از جامعه بین‌المللی، دولت‌ها، کشورها و نهادهای مرتبط با حقوق کودکان می‌خواهیم که مسئولیت‌های سیاسی و بشردوستانه خود را در قبال کودکان فلسطین به عهده بگیرند.

حماس همچنین تاکید کرد: ادامه سکوت، انفعال و ناتوانی بین‌المللی در جرم انگاری تخلفات رژیم اشغالگر و تجاوزات فزاینده آن به کودکان در فلسطین، مایه شرمساری این جهان در حال شکست است.رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی با اشغال گذرگاه رفح، گذرگاه زمینی اصلی در نوار غزه که کمک‌ها از طریق آن وارد این باریکه ‌می‌شد را بست؛ اقدامی که خطر تشدید فاجعه انسانی را به ویژه به دلیل کمبود مواد غذایی و سوخت به همراه دارد.

رایزنی قطر برای آتش‌بس

 سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که محمد بن عبد الرحمان آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور به تماس‌های خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف حصول آتش‌بس در نوار غزه و و ورود کمک‌ها به این باریکه ادامه می‌دهد.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین تصریح کرد: تاکید می‌کنیم که اصول مطرح شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌های همه طرف‌ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: تاکنون مواضع مشخصی از سوی طرف اسرائیلی و فلسطینی در مورد پیشنهاد بایدن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین گفت در جریان نشست پنج‌جانبه اخیر از طریق تماس تصویری بر لزوم توقف تجاوزات و عقب‌نشینی اشغالگران تاکید شد.

وی گفت: ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی باید هر ۲ طرف را برای پذیرش این پیشنهاد تحت فشار قرار دهیم و تماس‌ها با تمامی طرف‌های ذی‌ربط با بحران غزه هنوز متوقف نشده است.

این مقام قطری همچنین تصریح کرد اصول بیان شده در سخنرانی بایدن، نقشه راهی را برای برقراری آتش‌بس دائمی و خاتمه بخشیدن به بحران فراهم کرده است و به درد و رنج ساکنان غزه پایان می‌دهد.

وی اظهار کرد میزان فاجعه انسانی در غزه باید دلیل کافی برای دستیابی به توافق باشد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: هیچ گزینه دیگری برای خاتمه بخشیدن به جنگ جز نشستن بر سر میز مذاکره و دستیابی به توافق وجود ندارد. هیچکس نمی‌تواند در این جنگ یک پیروزی کامل داشته باشد.

وی درخصوص طرح صلحی که مورد حمایت بایدن است تصریح کرد: ما منتظر موضع شفاف اسرائیل هستیم که نماینده کل دولت در پاسخ به پیشنهاد غزه آمریکا باشد.

وی افزود: مذاکره‌کنندگان هنوز تأیید قطعی از سوی هیچ‌یک از طرف‌ها برای پیشنهاد روی میز نداشته‌اند. از سوی دیگر، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور تماس تلفنی از «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس دریافت کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد درجریان این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع غزه و آخرین تحولات مربوط به تلاش‌های مشترک میانجی‌گران با هدف توقف جنگ مورد بررسی قرار گرفت.

جمعه گذشته «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به حماس طرح سه‌مرحله‌ای جدیدی پیشنهاد کرده که در بردارنده نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی اسراست.

انتهای پیام

نظر شما