شناسهٔ خبر: 67017241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مودی بار دیگر در انتخابات هند پیروز شد

ایرنا

کمیسیون انتخابات هند رسما پیروزی ائتلاف ملی دموکراتیک (NDA) به رهبری حزب «بهاراتیا جاناتا» متعلق به نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در انتخابات پارلمانی این کشور را تائید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مودی بار دیگر در سمت نخست‌وزیر هند ابقا شد اما این بار وی به متحدان خود وابسته خواهد بود زیرا حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی ۳۲ کرسی از ۲۷۲ کرسی خود در مجلس عوام هند موسوم به «لوک سبها» را در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۹ از دست داد و به این ترتیب در این دور از انتحابات ۲۴۰ کرسی را به دست آورد.

ائتلاف ملی دموکراتیک (NDA) به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا در انتخابات مجلس عوام هند جمعا ۲۹۱ کرسی از مجلس ۵۴۳ عضوی به دست آورد در حالی که ائتلاف گسترده‌ای از مخالفان حزب حاکم (بهاراتیا جاناتا) به رهبری حزب کنگره متعلق به راهول گاندی تنها موفق به کسب ۲۳۴ کرسی شد.

حزب کنگره که در انتخابات ۲۰۱۹ موفق به فتح ۵۲ کرسی مجلس عوام هند شده بود با وجود اینکه در انتخابات امروز موفق به کسب ۹۹ کرسی این مجلس شد اما موفق به پیروزی بر حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» به رهبری مودی نشد.

پس از ۴۴ روز از آغاز انتخابات سراسری مجلس عوام هند موسوم به «لوک سبها» در هفت مرحله، کمیسیون انتخابات دهلی نو (ECI) در حال شمارش بیش از ۶۰۰ میلیون آرای هندی‌ها است.

شمارش آرا در ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شد و نتایج نهایی باید امروز ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) مشخص شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رقابتی بسیار نزدیک‌تر از آنچه در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، در جریان است.

پیش بینی می‌شود حزب «بهاراتیا جاناتا» (BJP) به رهبری نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به عنوان تنها حزب بزرگ ظاهر شود. شمارش آرا تاکنون نشان می‌دهد که حزب مودی در ۲۲۵ حوزه انتخابیه پیشتاز است.

در حالی که شمارش آرا همچنان ادامه دارد، اما نتایج برای ۲۸ کرسی پارلمان از ۵۴۳ کرسی تاکنون اعلام شده است.

انتخابات هفت مرحله‌ای در بزرگترین دموکراسی جهان با رای گیری برای تعیین تکلیف ۵۷ کرسی، روز دوشنبه به پایان رسید.

رای گیری در انتخابات سراسری مجلس عوام هند موسوم به «لوک سبها» از ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) آغاز شده بود.

انتخابات هند با بیش از ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بزرگترین تمرین دموکراسی در جهان خوانده می‌شود.

نظر شما