شناسهٔ خبر: 67014842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وجود ناحیه صنعتی صنفی شوریجات و ترشیجات برای مهاجران ضروری است

شهره اکبری

معاون وزیر صمت گفت: با توجه به اینکه اکثریت خانوارهای شهر مهاجران به بحث تولید شوریجات و ترشیجات اشتغال دارند وجود ناحیه صنعتی صنفی ترشیجات و شوریجات برای این شهر ضروری بوده که در سال ۱۴۰۱در بازدید وزیر صمت از مهاجران احداث چنین ناحیه‌ای برای شهر مهاجران مصوب شده است.

صاحب‌خبر -

 فرشاد مقیمی با دعوت نماینده شهرستانهای بهار و کبودرآهنگ در سفر یک روزه خود به شهرستان‌های بهار و کبودرآهنگ با هدف بررسی مشکلات و مسائل نواحی و شهرک های صنعتی این دو شهرستان از محدوده ناحیه صنعتی و شهرک های صنعتی این دو شهرستان بازدید کرد.
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در سفر خود به شهرستان بهار، در نخستین بازدید خود از جانمایی محل ایجاد و احداث شهرک صنعتی صنفی تخصصی شوریجات و ترشیجات در شهر مهاجران بخش لالجین بازدید کرد.

وی افزود: در بحث جانمایی و احداث این شهرک ۲۰ هکتاری واقع در اراضی منابع طبیعی در فاصله  ۱۸۰۰ متری مهاجران ابتدای امر برای این جانمایی باید بررسی های لازم انجام شود و اگر  دستگاه های آب و برق تاییدیه لازم را بدهند مطالعات احداث این ناحیه ظرف سه ماه در مکان پیشنهادی باید انجام شده و نتیجه آن اعلام شود.

به گزارش ایسنا، تولید شوریجات و ترشیجات مهاجران قریب به ۳۰سال است که آغاز شده و رفته‌رفته با اشتغالزایی خانگی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر، این بخش قطب تولید خیارشور غرب کشور بوده و درصورتی که شرایط مهیا شود، می‌تواند صادرات به خارج از کشور نیز داشته باشد.

 در کنار اشتغال خانگی، چندین کارگاه صنعتی در این زمینه در این بخش دارای فعالیت است و حجم تولید خیارشور در این شهر به گونه‌ای است که در طول سه ماه بیش از ۱۰۰هزار تن خیار سبز از شهرها و روستاهای اطراف شهرستان کبودرآهنگ و قروه برای فرآوری به مهاجران بارگیری می‌شود.

به طور قطع احداث  ناحیه صنعتی شوریجات و ترشیجات موجب ساماندهی کارگاه های مختلف خانگی و صنعتی این بخش خواهد بود.

بازدید از فاز دوم شهرک صنعتی لالجین از دیگر مواردی بود که معاون وزیر صمت در شهرستان بهار از آن بازدید داشت و برای حل مشکلات موجود آب و برق این فاز تصمیمات لازم اتخاذ شد.

معاون وزیر صمت همچنین در سفر یک روزه خود به شهرستان‌های بهار و  کبودراهنگ  از ناحیه صنعتی شیرین سو کبودرآهنگ هم بازدید کرد.

مقیمی در بازدید از این ناحیه صنعتی گفت: در منطقه شیرین سو یک مشکل اساسی وجود دارد و آن مسئله تأمین برق است به طوری‌که یک سری اقدامات اولیه طبق توافقات قبلی انجام شد و خوشبختانه شرکت شهرک‌های صنعتی توانست ۵۰۰ کیلو وات برق تامین کند و درآینده نزدیک با همکاری مجموعه وزارت نیرو و شرکت توزیع برق در استان آن را به یک مگاوات ارتقا خواهد داد.

وی با بیان اینکه نواحی صنعتی نیاز به تامین زیرساخت‌های عمرانی برای جذب سرمایه گذار دارد، اظهار کرد: در مورد روستای کِردآباد موضوع خوشه صنعتی پوشاک مطرح بوده و اقداماتی در گذشته در این رابطه انجام شده و توانمندی‌هایی در حوزه‌های تولید شکل گرفته اما امروز نیاز است که شبکه را بعد از تولید مورد حمایت قرار دهیم تا تولیدکنندگان بتوانند در بحث نام تجاری مناسب و همچنین ایجاد بازاریابی مناسب محصولات در بازارهای داخلی و خارجی اقدامات موثری را انجام دهند.

مقیمی افزود: در راستای تقویت تولید ، صادرات و تامین مالی، زنجیره ای را در خوشه پوشاک دنبال می کنیم که همزمان زنجیره ارزش در خوشه شناسایی شود و در این زمینه بتوانیم با تامین نیاز تولید کنندگان بخش قابل توجهی از هزینه ها را برای تولید کننده کاهش دهیم .

مقیمی تصریح کرد: در دیگر نواحی صنعتی باتوجه به توسعه و برنامه هایی که وجود دارد زیرساخت های لازم برای سرمایه گذار ایجاد شده است .

معاون وزیر صمت یادآور شد: برای تامین برق این ناحیه صنعتی با توجه به بند (خ)تبصره هفت قانون بودجه سال ۱۴۰۳ سهمی که برای شرکت شهرک های صنعتی در تامین مالی در نظر گرفته شده است پرداخت می‌شود تا با انتقال یک خط دومداره از فاصله ۳۵ کیلومتری، هفت مگاوات برق برای واحدهای تولیدی ایجاد شود.

ناحیه صنعتی اورقین و شهرک صنعتی ویان کبودرآهنگ و نیز برخی واحدهای صنعتی در این نواحی و شهرک ها از دیگر مواردی بود که معاون وزیر صمت از آن بازدید و نسبت به حل مشکلات این شهرک‌ها و نواحی تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.
انتهای پیام

نظر شما