شناسهٔ خبر: 67013792 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

دادگاه‌های صلح در همه استان‌ها تشکیل می‌شود

سنندج- ایرنا- رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: بر اساس قانون باید تا آذرماه سال جاری دادگاه‌های صلح در همه استان‌های کشور تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دادگستری کردستان، حجت الاسلام هادی صادقی در همایش منطقه ای غرب کشور با محوریت نحوه اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاه های صلح در سنندج، اظهار کرد: فلسفه وجودی دادگاه های صلح، ایجاد صلح و سازش بیشتر در پرونده های قضایی با کمک شوراهای حل اختلاف است.

وی با بیان اینکه ممکن است تا ۶۰ درصد پرونده‌های دادگستری که قابلیت صلح و سازش دارند به شعب دادگاه صلح ارجاع شوند، افزود: در سال جاری شوراهای حل اختلاف در کشور بصورت کارآمد در مسیر صلح و سازش فعال می‌شوند.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: دعاوی در صلاحیت دادگاه صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی دادگاه صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است و شوراهای حل اختلاف در کنار این دادگاه می توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: تعامل بالای دادگاه صلح و شوراهای حل اختلاف و استفاده مطلوب از ظرفیت شورای حل اختلاف، سبب می‌شود آمار صلح و سازش در پرونده های قضایی به نحو محسوسی ارتقا یابد.

رئیس کل دادگستری کردستان هم در این نشست گفت: پیرو تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف در قوه قضاییه، جلسات متعددی در خصوص اجرای این قانون در قالب شورای معاونین دادگستری استان و کارگروه های ذیل آن برگزار شده است.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی افزود: صلاحیت دادگاههای صلح در استان احصا و آمار مربوط به آن در بازه زمانی یکساله استخراج شده است و دادگستری استان آمادگی اجرای این قانون را پس از ابلاغ آیین نامه های مربوطه تا مردادماه سال جاری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در اجرای این قانون در دادگستری کردستان مقرر شده با توجه به کمبود نیروی قضایی و اداری و همچنین کمبود فضای فیزیکی، فعلا حدود ۴۰ درصد محاکم بدوی استان به دادگاه صلح اختصاص یابد و با هدف اجرای کامل قانون و ایجاد یک فرآیند دادرسی با لحاظ ۲ اصل دقت (اتقان) و سرعت، نیاز به جذب حداقل ۱۵ قاضی جدید داریم.

رئیس کل دادگستری کردستان افزود: به روسای حوزه های قضایی و رییس محاکم مرکز استان ابلاغ شده تا از هم اکنون ارجاع پرونده ها به شعبی که مقرر است به دادگاه صلح تبدیل شوند بر اساس صلاحیت این دادگاه باشد تا پس از شروع اجرای قانون موجبات اختلاف در صلاحیت، رفت و آمد پرونده ها و اطاله دادرسی فراهم نشود.

همایش منطقه ای غرب کشور با محوریت نحوه اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاههای صلح با حضور رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه، روسای کل دادگستری استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان به میزبانی دادگستری استان کردستان برگزار شد.

نظر شما