شناسهٔ خبر: 67013581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غم «تبسم»/ از روایت مادر تا تکذیبیه مرکز بهداشت

دزفول – ایرنا – انتشار فیلمی از «تبسم» دختر دیالیزی شوش که در آن عنوان می‌شود اعزامش به اهواز با آمبولانسی با کولر خراب انجام شده بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی و حقیقی داشته است تا جاییکه مرکز بهداشت این شهرستان با انتشار جوابیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پرستار با تکه ای مقوا در حال باد زدن دختر بچه ای با لباس نارنجی بر روی تخت آمبولانس است.

صدایی که گفته می‌شود مادر این کودک است، با بغض و فریاد این ماجرا را اینچنین روایتگر می‌کند:«مریض دیالیز شوش است، این «تبسم» است... از دیشب حالش بد است و تازه دارد به اهواز اعزام می‌شود. نه سی تی اسکن و نه اکو کاردیوگرافی شده است، چون بیمارستان شوش اکو و سی تی ندارد».

«با آمبولانسی داریم به اهواز منتقل می‌کنیم که کولر ندارد، می‌خواهم ببینم مسوولان کجایند؟ بچه من ۱۲۰ کیلومتر در گرمای شدید با آمبولانس بدون کولر باید به اهواز منتقل شود... چرا شوش صدا ندارد؟».

این فیلمی است که طی روزهای اخیر در فضای مجازی شوش منتشر شده و بازتاب‌های مختلفی را در پی داشته است.

فعالان رسانه‌ای از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی شهرستان شوش انتقاد کردند و افراد زیادی تجربه‌های خود از ضعف زیرساخت های بهداشت و درمان این شهرستان را بازنشر دادند؛ حجم این مطالب به قدری زیاد بود که مرکز بهداشت شوش جوابیه‌ای در این زمینه منتشر کرد.

** تکذیبیه مرکز بهداشت شوش

در جوابیه شبکه بهداشت و در مان شوش آمده است:«پس از انتشار خبری درخصوص نحوه مراقبت از بیمار دیالیزی در بیمارستان نظام مافی شوش ضمن همدردی با خانواده محترم ایشان، لازم به ذکر است که ایشان از حدود یک سال پیش دچار کاهش سطح کلسیم خون به میزان خطرناکی شده بود و بنابر توصیه‌های مکرر متخصصین اطفال و داخلی نیازمند دریافت خدمات تحت نظر فوق تخصص کلیه اطفال بود و در چند نوبت برای اعزام ایشان به مراکز فوق تخصصی هماهنگی به عمل آمد که با ممانعت مادر ایشان اعزام لغو شد.»

در ادامه این جوابیه آمده است: «در ۲ نوبت با توجه به وضعیت خطرناک ایشان، ممانعت مادر از اعزام کودک ضمن تذکر کلیه مخاطراتی که جان کودک را تهدید می کند، با حضور نیروی انتظامی صورتجلسه شد و کلیه تصمیمات والدین بیمار با آگاهی از این مخاطرات بوده است.(مستندات پس از موافقت مراجع قانونی قابل انتشار است‌.)»

این جوابیه افزوده است: «روز یکشنبه (۱۳خردادماه ۱۴۰۳) نیز بار دیگر به اطلاع مادر بیمار رسانده شد که کودک وی برای ادامه درمان نیازمند ویزیت فوق تخصص کلیه اطفال است و به همین دلیل دیالیز وی به شب موکول شد که بعد از پایان دیالیز نوبت شب، متاسفانه کودک دچار ایست قلبی تنفسی شد و تنها با تلاش‌های مجدانه کادر درمان بیمارستان و بعد از ساعت‌ها تلاش علائم حیاتی کودک بازگشت و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. »

کولر آمبولانس اعزامی سالم بود

در جوابیه آمده است: « صبح روز بعد با تلاش کادر درمان یک تخت مراقبت فوق تخصصی اطفال برای این کودک رزرو و وی آماده اعزام به اهواز شد و کلیه تدارکات اعزام تا ساعت ۱۱ صبح فراهم شد؛ در این ساعت متاسفانه والدین و بستگان بیمار رضایت به اعزام ندادند و اصرار به اعزام بیمار با وسیله شخصی نمودند.»

این جوابیه افزوده است:« در نهایت ساعت ۱۴ در اوج گرمای خوزستان رضایت به اعزام دادند و اعزام برای از دست نرفتن تخت فوق تخصصی در لحظه صورت پذیرفت. اعزام با آمبولانس مرکز ۱۱۵ شهرستان که از نظر فنی سالم بود و کولرآن مشکلی نداشت؛ انجام شد.»

نیازی به اکو و سی تی در روند درمان وجود نداشت

در این جوابیه آمده است: « در هیچ یک از مراحل مراقبت بیمار، وی نیاز به سی تی اسکن یا اکوکاردیوگرافی نداشته و کلیه ادعاها در این خصوص کذب است و شبکه بهداشت و درمان شهرستان شوش حق پیگیری این مورد را برای خود محفوظ می‌داند.»

مرکز بهداشت شوش در پایان جوابیه خود ضمن توصیه به پیگیری اخبار از منابع معتبر و مطلع یادآور شد که انتشار جزییات بیشتر و مستندات متقن پرونده این بیمار به شرط حفظ حریم شخصی بیمار و کسب اجازه از مراجع قانونی ذیصلاح انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اواسط اردیبهشت امسال نیز با پیگیری فرماندار شوش، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور در شوش از نزدیک نحوه خدمت رسانی بیمارستان نظام مافی و وضعیت زیرساخت های بهداشتی و درمانی این شهرستان را بررسی کرد. محمدحسین سرمست در ان دیدار ضمن تجلیل از اقدام های خوب کادر درمان، توسعه بخش های مختلف و تجهیز بیمارستان نظام مافی، اذعان کرد که همچنان این بیمارستان به دلیل آمار بالای مراجعین و کمبود نیروی کادر درمانی با مشکلاتی مواجه است.

بیمارستان نظام مافی تنها بیمارستان شوش است که با توجه به بار بسیار زیاد مراجعه کنندگان، ساخت بیمارستان شهدای شوش به عنوان دومین بیمارستان این شهرستان آغاز و تکمیل این طرح نیازمند اهتمام جدی و تخصیص مستمر اعتبار دارد.

نظر شما