شناسهٔ خبر: 67012528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

بهره گیری جنگی كرملین از کتاب‌های مصور

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دولت روسیه مجموعه کتاب‌های مصور کارتونی را با موضوع جنگ اوکراین به کار گرفته است تا دیدگاه خود از این جنگ را به جوانان روسی تلقین کند.
در ماه‌های اول پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نظرسنجی انجام شده توسط سازمان نظرسنجی دولتی روسیه نشان داد که جوانان روس کمتر از هر گروه دیگری از این جنگ حمایت می‌کنند.
اکنون به نظر می‌رسد کرملین اقداماتی را آغاز کرده است تا اطمینان بیابد که این وضعیت تغییر خواهد کرد.
در ماه آوریل، وزارتخانه‌های دفاع و آموزش و پرورش روسیه توزیع ده‌ها هزار جلد کتاب مصور در مدارس سراسر روسیه و سرزمین‌های تحت اشغال روسیه در اوکراین را شروع کردند که موضوع آنها ستایش از تهاجم روس‌ها به اوکراین است.
طبق وبسایت رسمی این طرح، هدف نهایی،عرضه این کتاب‌های مصور به همه مدارس تحت کنترل روسیه است.
این کتاب‌های مصور شامل ۲۲ داستان کوتاه با تصاویر کارتونی است که به آن گروه از سربازان روسی تقدیم شده است که برای نقش خود در جنگ اوکراین مدال گرفته‌اند.
محتوای این کتاب‌ها ادعای بی‌اساس کرملین را بازگو می‌کند که تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از «نسل کشی» در شرق اوکراین که توسط مقامات دولت این کشور با حمایت کشورهای ناتو برنامه‌ریزی شده بود، جلوگیری کرد.
یکی از قهرمانان این کتاب‌ها ، سرهنگ ازاتبک اومربکوف، افسر فرمانده یگان مسئول کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.
این کتاب مصور  اومربکوف را به عنوان یک «مرد واقعی» توصیف و ادعا می‌کند که سربازان تحت فرمان او در ماه‌های اول جنگ در اوکراین از خود «نهایت انسانیت» را نشان دادند.
در این کتاب آمده است که «زمانی که آنها [سربازان اوکراینی] عقب‌نشینی می‌کردند، دشمن مجروحان خود را در میدان جنگ رها کرد اما سربازان روسی به آنها کمک‌های اولیه کردند – زیرا حتی در جنگ هم باید انسان باقی ماند.»در واقع، نهادهای حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل و گروه سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر در اوکراین سربازان روسی را به شکنجه و کشتن اسیران جنگی اوکراینی متهم کرده‌اند.این کتاب‌ها توسط اولگ روی، نویسنده روسی داستان‌های کودکان و از حامیان جنگ در اوکراین نوشته شده است.
این کتاب‌ها همان لفاظی‌های ضد غرب، ضد ناتو و ضد اوکراین را به کار می‌برند که مدت‌هاست ورد زبان مقامات روسی بوده است.
در یکی از این کتاب‌ها آمده است: «غرب به دلیل نفرت از روسیه، توله سگ‌های نئونازی خود را در کی‌یف اشغالی مسلح می‌کند.»
 روی قبلا مجموعه‌ای از کمیک‌ها را به «ابرقهرمان‌های روسی» میهن‌پرست تقدیم کرده بود. این مجموعه توسط رسانه‌های مورد حمایت کرملین به عنوان «پاسخ روسیه به دی‌سی و مارول» تحسین شدند.در سپتامبر ۲۰۲۳، مجموعه دیگری از ۲۳ کتاب مصور با مضمون جنگ توسط میخائیل زوینچوک، وبلاگ‌نویس مشهور نظامی و از اعضای شورای ریاست جمهوری روسیه برای جنگ در اوکراین، منتشر شد. این کمیک‌ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و چینی هم ترجمه شده‌اند.
در مقدمه این کتاب‌ها ادعا شده است که آنها بر اساس موقعیت‌های واقعی زندگی از جنگ در اوکراین نوشته شده‌اند.
این کتاب‌ها شجاعت و قاطعیت سربازان روسی را برجسته می‌کنند، و زبان تحقیرآمیزی را برای توصیف سربازان اوکراینی به کار می‌برند و آنها را به شکل پیاده نظام ژنرال‌های غربی به تصویر می‌کشند.برخی از داستان‌ها همچنین روایت‌های رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه را منعکس و ادعا می‌کنند که سربازان اوکراینی انگیزه جنگیدن ندارند، زیرا افسران ارتش اوکراین آنها را به کام مرگ می‌فرستند.یکی از کتاب‌های مصور میخائیل زوینچوک، نبرد برای روستای کلیشییوکا در شرق اوکراین را توصیف می‌کند که روسیه ادعا می‌کند آن را تصرف کرده است.
این کتاب داستان یک سرباز اوکراینی به نام میکولا را روایت می‌کند که تسلیم نیروهای روسی می‌شود، به نفرات گردان خود شلیک می‌کند و نام خود را به نیکولای، شکل روسی میکولا، تغییر می‌دهد.
در کتاب دیگری، دو اپراتور پهپاد اوکراینی ناامید و ناچار به تسلیم هستند، زیرا نمی‌توانند با خودروهای زرهی نیرومند روسیه که یکی از آنها را "سایبورگ" می‌نامند، مقابله کنند.
کمیک‌های  زوینچوک به عنوان بخشی از یک نمایشگاه نقاشی در قطاری که در سراسر روسیه سفر کرد به نمایش گذاشته شدند.
این قطار شامل ۹ واگن بود تا «قهرمانی» سربازان روسیه را به تصویر بکشد و تاکید کند که قهرمانی آنها از جنگ جهانی دوم شروع شد و به جنگ در اوکراین رسید.
بر اساس آمار دولتی، بیش از نیم میلیون نفر از نمایشگاه ابتکاری مورد حمایت وزارت دفاع، که «قدرت حقیقت» نام گرفت، بازدید کردند. این قطار بیش از ۳۴۰۰۰ کیلومتر را طی کرد و در بیش از ۷۵ شهر بین مسکو و خاور دور روسیه توقف داشت.
مجموعه دیگری از کمیک‌های مربوط به جنگ اوکراین حول محور سوء‌استفاده‌های گروه مزدور روسی واگنر و یوگنی پریگوژین، بنیانگذار این گروه دور می‌زند که در ماه اوت سال گذشته میلادی بر اثر سقوط هواپیما در روسیه کشته شد. اگرچه به نظر می‌رسد این مجموعه دارای پشتیبانی رسمی نیست.
مزدوران واگنر در جنگ های اوکراین و سوریه شرکت داشته‌اند. پریگوژین در ۲۳ اوت سال گذشته میلادی، اول شهریور، در سانحه هوایی جان باخت، و این دقیقا دو ماه پس از آن بود که او شورشی کوتاه مدت را رهبری کرد که طی آن نفراتش تاسیسات نظامی کلیدی در جنوب روسیه را تصرف و به سمت مسکو حرکت کردند.
این کمیک‌ها - که در پایان سال ۲۰۲۳ در پلتفرم رسانه‌ اجتماعی تلگرام منتشر شد – به تجلیل از مزدوران واگنر پرداخته و ادعا می‌کنند که این مزدوران، روس‌‌زبانان ساکن شرق اوکراین را از «نسل کشی» نجات دادند.قهرمان داستان یک مزدور واگنر به نام «فرشته خشم» است که در حال مبارزه با موجوداتی شبیه سگ آبی به تصویر کشیده شده است. این موجودات با نشان اوکراینی مشخص شده‌اند.در این کمیک گفته شده است که این موجودات به دلیل «سرم جدیدی که آمریکایی‌ها به آنها تزریق می‌کنند» به هیولا تبدیل شده‌اند.
یکی از داستان‌های این مجموعه با هشداری شوم از سوی پریگوژین به پایان می‌رسد: «آنچه آنها [دشمنان روسیه] نمی‌دانند این است که فرشته خشم در کجا ظاهر می‌شود. و بنابراین، بگذارید همه منتظر بمانند و در هراس باشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما