شناسهٔ خبر: 67011982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری نشست تخصصی موزه و میراث فرهنگی در خوی

دوره نوسنگی جدید؛ قدیمی ترین سابقه سکونت در خوی

مطالعات باستان شناسی نشان می دهند قدیمی ترین سابقه سکونت در خوی به دوره نوسنگی جدید ( ۸ هزار سال پیش) می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دکترای باستان شناسی در همایش نشست تخصصی موزه و میراث فرهنگی در خوی اظهار کرد: کاوش های باستان شناسی سال های اخیر در شهرستان خوی بیانگر این است که از مراکز مهم گذرگاهی و ارتباطی بوده است که از یک طرف فلات ایران را به قفقاز جنوبی و از سوی دیگر جنوب دریاچه ارومیه را به شرق آناتولی مرتبط می ساخته است و به لحاظ موقعیت خاص راهبردی برای جوامع پیش از تاریخ از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

گراوند افزود: پهنه فرهنگی خوی به دلیل دارا بودن آب و هوای سرد کوهستانی با زمستان های پر برف و تابستان های معتدل و خنک، شرایط ایجاد مراتع مرغوب گسترده، دشت های مستعد جهت کشاورزی و دامپروری را برای استقرارهای دایم و موقت در ادوار مختلف تاریخی و فرهنگی بوجود آورده و نقش بسیار مهمی را در طول تاریخ ایفا نموده است.

وی  گفت: مطالعات باستان شناسی نشان می دهند که قدیمی ترین سابقه سکونت در خوی به دوره نوسنگی جدید ( ۸ هزار سال پیش) می رسد.

گراوند تصریح کرد: پهنه فرهنگی خوی با وجود اهمیت بسیار زیادش در مطالعات باستان شناسی ایران، کمتر مورد توحه قرار گرفته است. ولی در چند سال اخیر با کاوش در ۴ محوطه تاریخی آن اطلاعات باستان شناختی بسیار خوبی توسط باستان شناسان مجرب شهرستان بدست آمده است که نتایج آن در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر شده است.

 

نظر شما