شناسهٔ خبر: 67011201 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

کوه خواری با طعم «سیب»/ رد پای نماینده مجلس رد صلاحیت شده ی شازند در کوه خواری فیروزکوه

پرونده پروژه «سیب لند» از جمله پروژه‌های عجیب زمین خواری و کوه خواری است ومجری و متولی آن شرکت سرمایه‌گذاری عقیق پارسیان می‌باشد که شرکتی کاملاً خصوصی و متعلق به خانواده جوادزاده است که در طی یک دهه گذشته با استفاده از رانت و دور زدن‌های مختلف قانون در جهت تصاحب ۵۳۰ هکتار از بکرترین اراضی ملی و جنگلی این مرز و بوم که رستنگاه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی است، خیز برداشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب و تجاوز به حریم طبیعت، از جمله مواردی است که همواره دغدغه مسئولین کشوری بوده و هست. آیت الله خامنه ای بارها خطاب به مسئولین امر به این موضوع تاکید کردند که نباید منابع طبیعی را به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مراکز تفریحی شهر بازی و جذب گردشگر و هتل داری تصرف نموده و به جنگل‌ها دست درازی شود. 

متاسفانه در سال‌های اخیر دست درازی به منابع طبیعی به بهانه‌های مختلف انجام شده و هرچند  برخوردهای قضایی و قانونی خوبی صورت گرفته است اما نه تنها بازدارنده نبوده بلکه هر روز شاهد بروز گونه‌ای جدید از تصرف منابع طبیعی و تخریب طبیعت کشور و جنگل خواری و کوه خواری با استفاده از رانت و دور زدن قانون هستیم. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پرونده پروژه «سیب لند» از جمله پروژه‌های عجیب زمین خواری و کوه خواری است ومجری و متولی آن شرکت سرمایه‌گذاری عقیق پارسیان می‌باشد که شرکتی کاملاً خصوصی و متعلق به خانواده جوادزاده است که در طی یک دهه گذشته با استفاده از رانت و دور زدن‌های مختلف قانون در جهت تصاحب ۵۳۰ هکتار از بکرترین اراضی ملی و جنگلی این مرز و بوم که رستنگاه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی است، خیز برداشته‌اند. 

 در سال ۱۳۸۵ سهامداران این شرکت با نیت تبدیل جنگل‌های ملی منطقه امین آباد فیروزکوه به اراضی خصوصی تحت پوشش عوام فریبانه ایجاد یک دهکده تفریحی در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تهران فعالیت خود را آغاز کردند. این منطقه بکر و مرتفع که در رشته کوه‌های البرز واقع شده، یکی از چهار منطقه جهان است که پاک‌ترین و سالم‌ترین هوای روی کره خاکی را دارد و مدت‌ها قبل از شروع پروژه «سیب لند» از سوی سازمان‌های متولی محیط زیست ایران به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه کمیاب و نادر درختان «ارس» رسماً منطقه حفاظت شده اعلام گردیده که با شروع پروژه «سیب لند »مورد تخریب مستقیم و غیر مستقیم پروژه از جمله اثرات ناشی از عملیات عمرانی و هجوم جمعیت گردشگران که عمدتاً طبقه اعیان و خواص هستند، قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که این فساد عظیم و بی‌سابقه، واکنش مقام معظم رهبری را به همراه داشته و از آن به کوه خواری تعبیر نمودند. ایشان فرمودند:« نباید عده‌ای با استفاده از نفوذ در دستگاه ها و اشخاص ذی ربط یک ثروت ملی را تبدیل به ثروت شخصی کنند که این امر بسیار رنج آور است و از زمین خواری به کوهخواری تبدیل شده است». 

عملیات عمرانی و اجرایی پروژه «سیب لند» در حالی در سال ۸۵ آغاز شده است که مجوز غیر اصولی و رانت محور آن ۷ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ به صورت مشروط در سه فاز و در سه سایت به وسعت ۶۵ و ۱۶۷ و ۳۳۴ هکتار گرفته شد.از سال ۱۳۹۴ با پیگیری انجمن‌ها و دوستداران محیط زیست و مالکان بومی برخی از اراضی منطقه امین آباد فیروزکوه و با ورود دادستان وقت تهران به موضوع، در تیر ماه ۱۳۹۷ و طی صدور قرار، حکم توقف پروژه« سیب لند» صادر و ساخت و ساز متوقف و سهامداران و مدیرعامل شرکت عقیق پارسیان جلب و از سوی قوه قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.در این راستا  سازمان‌های دولتی برای اجرای این پروژه ۲۴ شهر در نظر گرفته بودند که شرط ۲۴ این بود که بایستی ۲۳ شرط قبلی در خصوص عدم تخریب محیط زیست از طرف شرکت مذکور رعایت شود در غیر این صورت شرکت عقیق پارسیان خلع ید می‌گردد. حال اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که خانواده جوادزاده با کمک چه کسی توانسته است در گام اول قانون را دور بزند و مجوز غیر اصولی و شبهه‌دار تاسیس دهکده چند صد هکتاری «سیب لند» در اراضی ملی و محافظت شده را دریافت و عملیات اجرایی را کلید بزند. سوال دوم این است که چگونه توانسته است با عدم رعایت شروط ۲۴گانه محیط زیستی و پس از توقف چند ساله عملیات اجرایی پروژه «سیب لند» که با حکم قضایی صورت گرفته است مجدداً در سال ۱۳۹۹ آن را فعال کرده و کوخاری در منطقه فیروزکوه را از سر بگیرد و در سال ۱۴۰۰ آن را افتتاح و کسب سود نامشروع داشته باشد؟ 

 پاسخ به این سوال را در سابقه سهامداران شرکت می‌توان یافت: وحید جوادزاده سهامدار و مدیرعامل از قبل از شروع پروژه «سیب لند» داماد محمود احمدی بیغش نماینده شازند در دوره هشتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است. در مجلس هشتم احمدی بیغش علی رغم اینکه عوام فریبانه بر سر دولت روحانی فریاد می‌زد و از دولت وی به ظاهر انتقاد می‌کرد، در همان مقطع زمانی مجوز رانتی احداث پروژه چند صد هکتاری «سیب لند» در منطقه زیست محیطی و ملی جنگل ارس فیروزکوه را از هیئت دولت و سازمان محیط زیست همان دولت برای دامادش گرفت.البته فامیل نوازی و توضیح رانت فامیلی توسط این نماینده مجلس به همین جا ختم نمی‌شود.

جالب است بدانید که احمدی بیغش در دوره اول نمایندگی اش در مجلس در جهت منافع خود و اطرافیانش با اعمال نفوذ و زد و بندهای پشت پرده پدر دامادش یعنی قاسم جوادزاده که سهامدار شرکت عقیق پارسیان و ذینفع در پروژه «سیب لند» است را در سال ۱۳۸۷ به سمت فرماندار شازند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان مشاور عالی استاندار مرکزی رسانده است. 

اقدامات ناثواب و خلاف مصالح احمدی بیغش با سوء استفاده از جایگاهش در مجلس به همین جا ختم نمی‌شود و در اقدام دیگر با شروع دوره نمایندگیش در سال ۱۳۹۹ به فاصله چند روز از آغاز به کار در مجلس یازدهم پروژه متوقف شده «سیب لند »به دلیل زمین خواری را پس از دو سال توقف مجدداً برای خانواده جوادزاده و در رأس آنها دامادش فعال کرده است و دست آنها را برای بلعیدن صدها هکتار اراضی ملی باز گذاشته است تا با گذشت زمان این اراضی بکر ملی را تحت عنوان دهکده گردشگری به تصرف شخصی درآورد و یک شبه ره صد ساله را بپیماید. بررسی شواهد حاکی از آن است در حالی که مردم نجیب شهر شازند در فقر و بیکاری به سر برده و با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند نماینده رانت باز و عوام فریب آنها برای داماد و پدر دامادش سفره چند صد هکتاری از اراضی ملی پهن کرده و همگی دست به دست هم مشغول ویژه خواری هستند و هیچکس پاسخگوی این فساد بزرگ نیست و مسئولین امر نیز گویی در مورد بمب اتم می‌خواهند حرف بزنند و از پاسخ به افکار عمومی و رسانه ها فرار می‌کنند. انتظار می‌رود نهاد‌های بازرسی و نظارتی کشور به این موضوع ورود کرده و با استفاده از ابزارهای قانونی راه دخل و تصرف منابع طبیعی را بر سوء استفاده کنندگان و رانت خواران ببندند.

منبع: دیده بان ایران 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما