شناسهٔ خبر: 67010680 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک در گفتگو با یک متخصص بررسی کرد؛

نامه خاص به بیت رهبری رسید/ مخالفین و موافقین واکسن HPV چه می‌گویند؟

بحث میان موافقان و مخالفان واکسن HPV به بیت رهبری رسید؛ اما آیا واقعا تزریق این واکسن، با اهمیت است؟

صاحب‌خبر -

تابناک- واکسن HPV، از ابتلا به ویروس HPV و عامل انواع سرطان‌های ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند؛ برخی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این واکسن صرفا برای جامعه‌ای از زنان خاص است؛ اما برخی دیگر هرچند معتقدند که شاید نیاز نباشد این واکسن در برنامه واکسیناسیون عمومی قرار گیرد، اما برخلاف آنچه گروه اول می‌گویند همه افراد می‌توانند در معرض خطر باشند و حتی فرد بدون علامت می‌تواند عامل مرگ دیگری شود.

مخالفین دست به قلم شدند!

مخالفین دست به قلم شدند!

 سیدعلیرضا مرندی رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران هفته گذشته بود که رسما تایید کرد که «نامه مخالفین واکسن HPV به بیت رهبری رسیده است» 

مخالفین دست به قلم شدند!

سیدعلیرضا مرندی می‌گوید دفتر رهبر معظم انقلاب این نامه را شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده و این شورا هم نامه را به فرهنگستان علوم پزشکی فرستاده و درخواست کرده که به این نامه پاسخ داده شود.

جزئیات یک نامه خاص به مقصد بیت رهبری

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای اولین بار جزئیات مهمی را در خصوص این نامه اینگونه بیان می‌کند: نویسنده نامه که از جامعه پزشکی است در این نامه به صورت غیرعادی و غیرقابل انتظار، کارکرد واکسن HPV را زیر سوال برده و نکات و شائبه‌های مطرح شده در این نامه غیر عادی است.

پزشک معتمد رهبر معظم انقلاب معتقد است که ماجرای واکسن HPV سیاسی شده است. مرندی می‌گوید در پاسخ به درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه‌ای به دفتر معظم انقلاب تاکید کردیم که «مباحث مطرح شده در این نامه عالمانه نیست.»

واکسن HPV چیست؟

اما واقعیت چیست؟ و حق با کدام طرف این مجادله است؟ خبرنگار تابناک برای روشن‌تر شدن موضوع به سراغ دکتر علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفت.

جدالی که بیت رهبری رسید/ مخالفین و موافقین واکسن خاص چه می گویند؟

ناجی در ابتدای این گفتگو، توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این ماجرا ارائه کرد؛ او گفت: واکسن HPV برای کمک به پیشگیری از سرطان دهانه رحم و سایر بیماری‌های مرتبط با HPV توصیه می‌شود. این واکسن زمانی مؤثرتر است که قبل از اینکه افراد از نظر جنسی فعال شوند و در معرض HPV قرار بگیرند، تزریق شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی ادامه داد: معمولاً برای نوجوانان در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی توصیه می‌شود، اما می‌توان آن را در سن ۹ سالگی و در برخی موارد تا سن ۴۵ سالگی تزریق کرد.

برای این افراد واکسن HPV بی تاثیر است!

وی ادامه داد: برای افرادی که قبلاً سرطان دهانه رحم تشخیص داده شده است، واکسن HPV عفونت یا بیماری موجود را درمان نمی‌کند، با این حال، همچنان می‌تواند در برابر سایر گونه‌های HPV که ممکن است فرد هنوز در معرض آن‌ها قرار نگرفته باشد، محافظت کند. در جوامعی با بروز بالای سرطان دهانه رحم، واکسیناسیون گسترده می‌تواند میزان کلی عفونت HPV را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در نتیجه، بروز سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های مرتبط با HPV را در آینده کاهش دهد، متخصصین بهداشت عمومی اغلب بر اهمیت واکسیناسیون همراه با غربالگری منظم دهانه رحم به عنوان استراتژی‌های کلیدی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم تاکید می‌کنند.

واکسن HPV حتی در جوامعی که میزان بروز سرطان دهانه رحم پایین است هم توصیه می‌شود

ناجی با بیان اینکه واکسن HPV حتی در جوامعی که میزان بروز سرطان دهانه رحم پایین است هم توصیه می‌شود، افزود: مقامات بهداشت عمومی، از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واکسن HPV را به عنوان بخشی از برنامه‌های معمول ایمن‌سازی برای نوجوانان و بزرگسالان جوان، بدون توجه به میزان بروز فعلی سرطان دهانه رحم در جامعه توصیه می‌کنند، کشور ما هم در این خصوص مستثنی نیست. اظهار میشود که میزان بروز سرطان دهانه رحم در ایران پایین است و احتیاجی به واکسیناسیون وجود ندارد. همانطور که گفتم حتی در این شرایط هم واکسیناسیون بر علیه HPV بسیار مفید بوده و منطقی ست.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نکته کلیدی این است که باید برنامه مدونی در پایش ویروس پاپیلومای انسانی و بیماری‌ها و سرطان‌های مربوطه در ایران داشته باشیم تا به اطلاعات صحیح دست پیدا کنیم. به نظر می رسد اصلاح سیستم ثبت بیماری‌های مربوط به پاپیلوما، شامل سرطان‌ها و زگیل‌های پوستی و تناسلی که مورد اخیر هم موجب افزایش مشکلات اجتماعی و خانوادگی در جامعه شده است، میتواند در تصمیم گیری‌ها موثر باشد.

رفتار‌های اجتماعی مردم ایران جدای از سایر کشور‌ها نیست

وی افزود: رفتار‌های اجتماعی مردم ایران جدای از سایر کشور‌ها نیست و ما شاهد تغییر در رفتار‌های جنسی و اجتماعی که میتواند موجب گسترش عوامل منتقله از راه جنسی شود هستیم و نباید کتمان کرد؛ لذا توجه به اهم موضوعات، میتواند در برنامه ریزی‌های بهداشتی موثر باشد. البته موضوع مشکلات بودجه و لذا الویت‌های بهداشتی را هم نباید از نظر دور داشت.

نظر شما