شناسهٔ خبر: 67010200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشدید اختلاف اوکراین و روسیه در پی سفر هیئت ارمنی به اوکراین

با سفر هیئت ارمنی به اوکراین احتمال تشدید اختلافات مسکو و ایروان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

ارمنستان یک بار دیگر یک سیگنال روشن به روسیه ارسال کرد؛ هیئت ارمنی به ریاست ولادیمیر کاراپتیان، سفیر ارمنستان در اوکراین از بوچا در نزدیکی کی یف بازدید کرد و در آنجا با اشاره به بیانیه‌های ضد روسیه، حمایت خود از اوکراین را اعلام کرد.

این هیئت متشکل از ولادیمیر کاراپتیان، سفیر ارمنستان در اوکراین و تیگران تر-مارگاریان، رئیس منطقه اداری نور نورک ایروان به دعوت رسمی ویتالی کلیچکو، شهردار کی یف به اوکراین سفر کرده اند و در دومین دیدار خود از کی یف، پایتخت اوکراین نیز بازدید کردند.

تر-مارگاریان، با تحویل کمک‌های بشردوستانه، در یک سخنرانی گفت که ارامنه «به دفاع اوکراینی‌ها از آزادی خود افتخار می‌کنند. ایروان همیشه از بوچا و سایر جوامع متاثر از تجاوز روسیه حمایت خواهد کرد».

کاراپتیان، یک چهره بسیار بحث برانگیز در سیاست ارمنستان است. او قبل از انتصاب به عنوان سفیر در اوکراین، سخنگوی مطبوعاتی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بود. کاراپتیان در سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۷ در کی یف سفیر بود و در سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۱ ریاست بخش ناتو در وزارت خارجه ارمنستان را بر عهده داشت. کاراپتیان با چنین سابقه‌ای پس از «انقلاب مخملی» در ارمنستان با پاشینیان همکاری می‌کرد.

با این وجود، حمایت فعال ارمنستان از اوکراین برای مدت طولانی شناخته شده است و نمایندگان رژیم کی یف حتی با ایروان تماس می‌گیرند تا درباره «امنیت در قفقاز جنوبی» گفتگو کنند. در عمل هیچ معنایی ندارد، اما اثر سیاسی دارد.

در نهایت، آنا هاکوبیان، همسر پاشینیان در اجلاس سران در کی یف، جایی که بانوان اول کشور‌های دوست اوکراین گرد هم آمده بودند، شرکت کرد. بدیهی است که این یک مکانیسم دیپلماسی غیررسمی است، به خصوص که هاکوبیان با شایعاتی مبنی بر نفوذ جدی در سایه در سیاست ارمنستان دنبال می‌شود.

در هر صورت، مقامات پاشینیان همچنان سیاست ضد روسی را دنبال می‌کنند که کلید تضمین مواضع او توسط متصدیان غربی است. 

پیشتر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند. او گفته بود سران این کشور عمدا با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با فدراسیون روسیه هستند. روابط بین ارمنستان و روسیه کاهش یافته است. ایروان از این بابت ناراضی است که زمانی که جمهوری آذربایجان دوباره قره‌باغ را به کنترل خود درآورد، مسکو حمایت وعده داده شده را به ارمنستان پیشنهاد نکرد.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما