شناسهٔ خبر: 67009670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردمی کردن حفاظت محیط زیست خواسته شهید جمهور بود

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مردمی کردن حفاظت از محیط زیست در بخش‌های مختلف، از خواسته‌های شهید جمهور بود که تلاش در این راستا امری ضروری است.

صاحب‌خبر -

یوسف یوسفی روز سه‌شنبه به مناسبت هفته محیط زیست(۱۶ تا ۲۲ خرداد) در گفت و گو با ایرنا، افزود: این مهم از مهمترین ماموریت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی بیان کرد: ارتقای سطح حفاظتی مناطق استان مرکزی با جدیدت دنبال و در حال اجرا است و اقدامات مختلفی در این راستا اندیشیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مناطق چهارگانه استان حدود پنج درصد مساحت استان است که طبق استاندارد کشوری باید به ۱۰ درصد افزایش یابد و این اداره‌کل با توجه به ضرورت افزایش سطح مناطق به استاندارد کشوری با وجود محدودیت‌های پیش رو، اقدامات متعددی را برای ارتقا و حفاظت از مناطق شکار ممنوع شامل چال خاتون، بازرجان و میقان در دست اقدام دارد که امید است با همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط این امر به زودی میسر شود.

یوسفی، هوشمندسازی مناطق و پوشش تصویری آنلاین مناطق حفاظت شده استان مرکزی، را گامی اصولی برای افزایش ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت و اقدامی موثر برای احیای زیستگاه‌ها برشمرد و گفت: بهره‌گیری از این روش‌ها در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست ضروری است و یکی از سیاست‌های راهبردی در جهت افزایش ضریب حفاظتی مناطق حفاظت شده است که در این راستا چهار دوربین پایشی در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تعبیه و نصب شده و با توجه به اعتبارات اختصاص یافته، نصب دوربین‌های جدید در دست اقدام است.

وی، بارگذاری اطلاعات در سامانه جامع محیط زیست، پایش حریق، شناسایی تصرفات اراضی، چرای دام، پایش فعالیت معادن، ارزیابی و رصد وضعیت پروژه‌های عمرانی را از دیگر اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برشمرد و افزود: در اجرای طرح‌های مدیریت مناطق، اقداماتی نظیر مرمت، احیا و بازسازی ۲۷ آبشخور در منطقه حفاظت شده هفتادقله، تعیین مرز اراضی داخل منطقه هفتادقله به طول سه هزار متر، خرید علوفه حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اهمیت حفاظت از مناطق در روستاهای مناطق استان صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: خوشبختانه در مناطق چهارگانه استان تعداد وقوع حریق نسبت به نرمال کشوری پایین‌تر است و اقدامات موثری نظیر شناسایی کانون‌های مستعد آتش سوزی و آموزش کارکنان با برگزاری کارگاه اقدامات اجرایی انجام شده است.

یوسفی بیان کرد: به منظور معرفی مجدد آهو در مناطق چهارگانه استان مرکزی و با پیگیری انجام شده، مقرر است این مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات مرتبط با پیشگیری و مقابله با تخریب خاک در مناطق به صورت مستمر در دستور کار است، افزود: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت خاک، از هرگونه تخریب و برداشت غیرقانونی خاک در مناطق تحت مدیریت جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: نشست‌های غارشناسی به منظور حفاظت مدیریت و بهره‌برداری از غارها به صورت فصلی انجام و مطالعه ۱۱ غار در استان در برنامه معاونت محیط طبیعی این اداره‌کل قرار دارد.

یوسفی یادآور شد: واگذاری غار کهک تفرش به دهیاری روستای کهک در جهت استفاده از مشارکت مردمی با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام شده است.

استان مرکزی از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد و تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، چهار گونه دوزیست و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی به رسیده است.

نظر شما