شناسهٔ خبر: 67009535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تداوم مرمت عمارت صمیمی رامهرمز

یک فعال میراث فرهنگی از تخصیص اعتبار و تداوم مرمت و ساماندهی «عمارت صمیمی» شهرستان رامهرمز خبر داد.

صاحب‌خبر -

تداوم مرمت عمارت صمیمی رامهرمز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، منصور معتمدی درباره آخرین وضعیت «عمارت صمیمی» رامهرمز گفت: عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی این عمارت از سال گذشته تاکنون هم‌چنان به دست پیمانکار در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامهرمز با تهیه طرحی برای تدوام مرمت این اثر تاریخی از نو پیگیر جذب اعتبار شد و خوشبختانه اعتبار لازم برای ادامه مرمت این عمارت از جانب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان تخصیص یافت.

او با اشاره به اقدامات مرمتی انجام شده در این عمارت تاریخی گفت: ترمیم پله‌ها و کوتاه کردن ارتفاع آنها با الگوبرداری از پیشینه و هویت اصلی بنا برای سهولت هر چه بیش‌تر رفت‌وآمد بازدیدکنندگان، مرمت راهرو و همچنین سامان‌دهی سرسرای عمارت هم‌چنان ادامه دارد.

معتمدی با بیان این‌که یکی از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی حفاظت و مرمت آثار تاریخی و ثبت ملی شده است، گفت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامهرمز با توجه به رسالت خود تاکنون اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است.

عمارت صمیمی (باغ صمیمی) یا باغ امیرسپهدار از باغ‌های سکونتی ـ حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم‌نشین شهرستان رامهرمز استفاده می‌شد و متاثر از باغ‌های فرنگی ساخته شده است. این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده است. عمارت اندرونی که همان کوشک میانی است در دو اشکوب همکف و زیرزمین بنا شده است و محل کار‌های حکومتی و دفتری بود.

در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ بود. طبقه همکف شامل سرسرا، چهار اتاق و یک سفره‌خانه است و دارای سقف‌های گنبدی از نوع چهاربخشی و طاق و تویزه است. زیرزمین آن شامل ۲ اتاق و یک سرسرا است. این بنا دارای خیشخال و بار گیر نیز هست. این بنا به شهاره ثبت ۹۹۵۶ در سال ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما