شناسهٔ خبر: 67009142 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۰ اثر تاریخی در بویراحمد شناسایی شد

یاسوج- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد گفت: ۸۰ اثر تاریخی این شهرستان با مشارکت باستان شناسان میراث‌فرهنگی کاوش و شناسایی‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی میراث فرهنگی بویراحمد محمدکاظم رحمانی اظهار کرد: تپه تل خالی در کاکان، محوطه چنارستان، گورستان محمودآباد، پناهگاه صخره‌ای آب دره، گورستان مهر علی از مهم‌ترین آثار تاریخی تازه مطالعه شده در شهرستان بویراحمد است.

وی افزود: قدیمی‌ترین میراث تاریخی شهرستان بویراحمد که به‌تازگی کار مطالعاتی آن انجام‌ شد تپه تل خالی منطقه کاکان است که مربوط به دوره پیش‌ از تاریخ است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد با بیان اینکه همه این آثار قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد، تأکید کرد: نقشه‌برداری، تهیه مستنداتی مبنی بر تاریخی بودن و دفاع در شورای ثبت از مراحل ثبت ملی این آثار تاریخی است که انجام آن نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار است.

رحمانی با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی درگذر زمان چنانچه مورد رسیدگی و حفاظت قرار نگیرد براثر عوامل مختلف به‌ویژه باد و باران آسیب می‌بیند، تاکید کرد: ثبت ملی آثار میراث تاریخی به‌عنوان پیش‌زمینه اخذ اعتبار حفاظت اقدامی اثربخش به‌منظور حفظ این گنجینه‌های ارزشمند است.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۵ اثر تاریخی شهرستان بویراحمد شامل تپه‌ها، گورستان‌ها، پل‌ها، غارها و درختان کهن‌سال در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد گفت: تل خسرو هزاره ششم پیش از میلاد، تپه خرگوشی تل طلایی متعلق به دوره ساسانی، شهر تاریخی زی زی متعلق به اوایل دوره اسلامی، گورستان دلی شب لیز هزاره اول پیش از میلاد و پل‌های قدیمی صفویه متعلق به دوران صفویه ازجمله یادگارهای تاریخی این شهرستان است.

شهرستان بویراحمد از شمال با شهرستان های دنا و مارگون، از شمال شرقی با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از غرب با شهرستان کهگیلویه، از جنوب غربی با شهرستان چرام، از جنوب با شهرستان های رستم و ممسنی استان فارس و از شرق با شهرستان سپیدان استان فارس همسایه است.

نظر شما