شناسهٔ خبر: 67249171 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راهکار حل بحران‌ آب در قم گرفتن حق‌آبه است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی قم گفت: برای حل بحران آب در قم قطعاً به گرفتن حق آبه‌ها نیازمند هستیم. ما اگر مطابق مراحل قانونی حق آبه‌ها را بگیریم، چیزی به عنوان بحران آب در استان نداریم.

صاحب‌خبر -

پیمان عالمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقدامات اتاق اصناف در زمینه‌ کمک به کشاورزان‌ اظهار داشت: ما تلاشمان بر این است که در مبحث مصرف آب در بخش کشاورزی، بهره‌وری را بالا ببریم و میزان مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی گفت: ما در راستای مصرف آب به کشاورزان عزیز تاکید داشته‌ایم میزان و صرف آب باید قانونمند باشد و طبق خط و مرز‌های مشخص استفاده شود. و همچنین با شرکت آب منطقه‌ای استان هم تعامل خوبی داشته‌ایم. در مبحث نصب کنتور‌های هوشمند این رغبت را در کشاورزان ایجاد کردیم تا این کنتورها را نصب کنند. ولی متاسفانه بواسطه سابقه‌ی بدی که از شرکت آب منطقه‌ای استان وجود دارد، کشاورزان احساس می‌کنند نصب کنتور موجب تعطیلی کشاورزی آن‌ها می‌شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی قم عنوان کرد: ما در بحث کنتور‌های حجمی اولویت‌بندی داشته‌ایم؛ در گام اول به دسته‌ای چاه‌های کشاورزی طبق قوانین و بر اساس میزان مصرف مجاز اعلام کردیم که برداشت بیش از حد غیر مجاز است. سپس اسامی آن‌ها را در اولویت لیست دریافت کنتور حجمی قرار دادیم، و هم اکنون این کار با سرعت خوبی در حال اجراست. اصل و محور اجرای نصب کنتور حجمی هوشمند با شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو هست، که اصناف کشاورزی در حال کمک‌رسانی برای تسهیل اجرا به این دو بخش می‌باشد. 

وی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع و چالش در استان در رابطه با حق آبه‌هاست، بنابراین ما هرچقدر صرفه‌جویی و مدیریت مصرف داشته باشیم بازهم نمی‌توانیم‌ بدون توجه به حق آبه‌ها به تعادل بخشی مطلوب‌ دست پیدا کنیم. اگر تمام توجه‌ها به سمت نصب کنتور‌های حجمی باشد از اصل صرفه‌جویی دور می‌شویم. وظیفه‌ی همه‌ی ما صرفه‌جویی و مدیریت در میزان مصرف است؛ ولی با این وجود برای حل بحران آب در استان قطعا به گرفتن حق آبه‌ها نیازمند هستیم.

عالمی گفت: بحث حق آبه‌ها از سال 72 و 73 در جدول ورودی روان آب‌ها به استان قم قطع می‌شود. طبق جداولی که وزرات نیرو منتشر می‌کند، سطح آب‌های زیرزمینی با شدت شروع به فروکش می‌کند. از همان سال شاهد شوری، بی‌کیفیت شدن آب‌ها، خشک شدن چاه‌ها، ریزگردها و فرونشست استان شدیم. طبق آمار وزارت نیرو ما در استان به‌صورت میانگین بین 100 تا 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم. ما اگر مطابق مراحل قانونی حقابه‌ها را بگیریم، نباید چیزی به عنوان بحران آب در استان داشته باشیم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی قم در بیان اقدامات اتاق اصناف گفت: ما از کشاورزان خواستیم تا اسناد مربوط به حقابه‌ها را بیاورند. طبق مدارک و مستندات به استانداری و وزارت نیرو ارائه دادیم. در سفر استانی ریاست‌جمهوری با وجود اینکه وزیر نیرو حضور نداشتند به معاون وزیر اسناد را ارسال کردم و قرار بر جلسه‌ای شد که این موضوع را مطرح کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما