شناسهٔ خبر: 67007774 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس مطرح کرد:

محصولات دانش‌بنیان باید قابل رقابت در دنیا باشد/ لزوم تصاحب بازارها

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در مردمی‌سازی اقتصاد را در شرایط فعلی امری مهم دانست و تاکیدکرد: باید ظرفیت‌هایی را فراهم کنیم که محصولات دانش‌بنیان بتواند با رقبای قدرتمند در دنیا رقابت کند و بازارها را تصاحب کنیم.

صاحب‌خبر -

بهروز محبی نجم آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: مباحث مربوط کیفیت و کمیت تولید و همچنین خدمات رقابت پذیر در دنیا، نیازمند یک نگرش علمی است و این نگرش علمی باید با ابداعات و فناوری‌های جدید همراه باشد.

نماینده حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد تاکید کرد: هر قدر ما به علم به عنوان یک موتور تاثیرگذار در تحولات بنیادین به ویژه در تولید، نگاه کنیم، مسیر درستی را پیموده ایم. زیرا بسیاری کشورها به واسطه برخورداری از فناوری‌ها نوین و دانش‌های نوبنیاد توانسته‌اند هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه کمیت و هم کاهش هزینه‌های تولید گام‌های موثری را بردارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه، اکنون برخی کشورها با در نظر گرفتن تولیدات دانش بنیان توانستند خدمات خود را در حوزه رقابت به صورت جدی در مقابل سایر کشورها قرار دهند، اظهار کرد: کشور ما ظرفیت‌های نخبگانی زیادی دارد که این نخبگان صاحب ایده و اندیشه‌ و همچنین ابداعات تاثیرگذاری هستند بنابراین باید از این ظرفیت به شکل صحیحی در کشور استفاده شود.

تاثیر اقتصاد دانش‌بنیان در مردمی‌سازی اقتصاد؛ لزوم نگاه ویژه‌ صنایع به دانش بنیان‌ها

ما باید در مرز دانش روز حرکت کنیم تا در مواجهه با برخی کشورها دچار عقب ماندگی نباشیم. همچنین باید ظرفیت‌هایی را فراهم کنیم که تولید و صادرات محصولات دانش بنیان بتواند با رقبای قدرتمند در دنیا رقابت کند و در نهایت بتوانیم بازارهای زیادی را تصاحب کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم متولی گری حوزه دانش بنیان ها را عهده دار هستند. بنابراین توجه به اقتصاد دانش بنیان در مردمی‌سازی اقتصاد همچنین مشارکت مردم در اقتصاد امری مهم بوده و دستگاه‌ها و البته حوزه صنعت کشور باید همکاری مناسبی با حوزه و فعالیت‌های دانش بنیانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و پردیس‌های علم و فناوری، علم را تبدیل به محصول می‌کنند تاکید کرد: در فرایند تبدیل علم به محصول نهایی، نقش مردم، نقش مهمی است؛ زیرا به واسطه این فعالیت‌ها مشاغل مهمی در کشور شکل خواهد گرفت.

محبی نجم آبادی، به همکاری دستگاه‌های دولتی با شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در این بخش قوانین لازم مدنظر قرار گرفته و بر اساس قانون برای دستگاه‌های مختلفی وظایفی در نظر گرفته شده است. بنابراین همه دستگاه‌ها باید در میدان حضور داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تحقق مشارکت مردم در جهش تولید به طورحتم افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور در اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت.

نظر شما