شناسهٔ خبر: 67004059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

کشف قدیمی‌ترین اسب حکاکی شده جهان توسط انسان‌های نخستین! - مردم سالاری آنلاين

با کشف قدیمی‌ترین اسب حکاکی شده توسط دیرین انسان‌شناسان، تاریخ مجسمه‌سازی به ۳۵ هزار سال یعنی دوره پارینه‌سنگی عقب‌تر رفت. این اثر کشف شده متعلق به انسان‌های نخستین اما هوشمند (هوموساپینس‌) است.

صاحب‌خبر - به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ قدیمی‌ترین اسب حکاکی شده جهان توسط انسان‌های هوشمند (هوموساپینیس) کشف شد. قدمت این مجسمه اسبی شکل، به ۳۵ هزار سال پیش برمی‌گردد. 

آنطور که در مجله علمی لایوساینس آمده است؛ مجسمه اسبی شکل که قدیمی‌ترین مجسمه اسب شناخته شده در جهان است توسط انسان‌های مدرن (هوموساپینس) ساخته شده است. این مجسمه از عاج ماموت ساخته شده و به اندازه کف دست است. 

جزئیات این مجسمه شامل دهان حک شده، سوراخ‌های بینی، چشم‌ها و یال است. اگر چه سر اسب از عاج کامل تشکیل شده اما دست و پای آن به طور کامل تخریب شده است. 

باستان‌شناسان و دیرین انسان‌شناسان معتقدند، این مجسمه یک اسب نر را به تصویر می‌کشد. به گفته بناد برادشاو، تصویری که از این مجسمه به ذهن متبادر می‌شود به گونه‌ای است که گویی این اسب نر سعی می‌کند مادیان یا اسب دیگری را تحت‌تاثیر قرار دهد و درحال لگد زدن به عقب در برابر شکارچی است. 

این دیرین انسان‌شناسان به لایوساینس می‌گویند: غاری که مجسمه در آن کشف شده محل تجمع گروهی از قوم اوریگناسیا در دوره پارینه سنگی است که بین ۳۵ تا ۴۳ هزارسال قبل می‌زیستند. وزارت فرهنگ فرانسه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، از آنجایی که حضور ارویگناسیا برای مدت کوتاهی با نئاندرتال‌ها در این منطقه از اروپا همپوشانی دارد باستان‌شناسان معتقدند این دو گروه احتمالا در کنار هم همزیستی داشته‌اند. 

«قوم اوریگناسیا» شکارچیانی ماهر بودند که توانایی آن‌ها در ساخت ابزارهای سنگی مانند تیغه و نوک تیز برای باستان‌شناسان و دیرین انسان‌شناسان مشخص است. چنانچه صدها مورد از این اشیاء در داخل غار و همچنین استخوان‌های حیوانات و قطعات عاج مانند و همچنین مهره‌های قرمز رنگ شده از آن‌ها یافت شده است. 

به گفته انجمن دیرینه‌انتروپولوژی، احتمالاً این گروه از این ابزارها برای پردازش گوشت استفاده می‌کردند. به عنوان مثال، محققانی که استخوان‌های حیوانات ۳۲۰۰۰ساله را در غار Vogelherd مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، عمدتاً بقایای گوزن شمالی (Rangifer tarandus) و اسب (Equus ferus) را یافتند که نشان می‌دهد گروه‌های اوریگناسی این حیوانات را شکار کرده و می‌خوردند و همچنین آثار هنری را به تصویر می‌کشیدند.

برچسب‌ها:

نظر شما