شناسهٔ خبر: 67355881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛

درآمدی بر عاطفه و عاطفه گرایی از منظر حکمت متعالیه منتشر شد

کتاب درآمدی بر عاطفه و عاطفه گرایی از منظر حکمت متعالیه به قلم محقق توانا سرکار خانم دکتر زینب السادات میرشمسی در شمارگان ۳۵۰ نسخه و در ۲۹۵ صفحه روانه بازار نشر گردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب درآمدی بر عاطفه و عاطفه گرایی از منظر حکمت متعالیه به قلم محقق زینب السادات میرشمسی در شمارگان ۳۵۰ نسخه و در ۲۹۵ صفحه روانه بازار نشر شد. این کتاب جزو نخستین کتاب‌هایی است که به موضوع عاطفه در حکمت اسلامی توجه کرده است و نویسنده توانستهجنبه‌ها و ساحت‌های مختلف موضوع را برای مخاطبان روشن سازد. نویسنده در معرفی کتاب آورده است:

امروزه عواطف به عنوان یکی از ابعاد نفس ناطقه انسانی که نقش مهمی در افعال و ادراکات بشر دارد، مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است؛ عواطف از یکسو از منظر شناختی‌بودن یا نبودن، معقولیت، توجیه و… و از سوی دیگر از جهت نقش مبنایی‌شان برای اخلاق در روزگاری که پایه‌های اخلاق متزلزل و نظریه‌های اخلاقی کم‌رنگ شده‌اند، مورد توجه است.

در این کتاب نظریه عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه صدرایی بررسی شده است. به باور نگارنده دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره عواطف، دیدگاهی واقع‌گرایانه است که اگرچه عواطف را با شناخت و ادراک پیوند می‌زند، آنها را شناختی محض نمی‌داند؛ به همین دلیل می‌تواند معیار صدق و معقولیت عواطف را با توجه با شناختی- ارزشی بودن عواطف تحلیل کند؛ چنین دیدگاهی از یک سو با مبانی حکمت متعالیه همخوانی دارد و از سوی دیگر با نظریه‌های جدید عاطفه تا حدودی همتراز است.

نظر شما