شناسهٔ خبر: 67000253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیت الله اراکی:

عزت امروز نتیجه قیام امام و شهادت‌ جوانان و شخصیت‌های شاخص کشور است

هادی صفدری

نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: عزت امروز مردم ایران در نتیجه قیام امام راحل و شهادت جوانان و شخصیت‌های شاخص کشور است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله محسن اراکی دوشنبه ۱۴ خردادماه در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد عروج امام خمینی(ره) که در بیت تاریخی امام در خمین برگزار شد، یاد امام را نمادی از قیام علیه ظلم و ستم دانست و اظهار کرد: نور امام از خمین جهان را روشن کرد. نور امام تمام انسان‌ها را به یاد آزادی، سربلندی و دفاع از مظلومین می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه یاد امام یاد خوبی‌ها است، ادامه داد: کاری که امام انجام داد، صفحه جدیدی در تاریخ معاصر را شکل داد. هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد گستره نهضت عظیمی را که امام به وجود آورده است درک کنیم. این نهضت عظیم، جهان را متحول کرد.

وی افزود: حضرت امام، مفهوم ولایت را جایگزین مفهوم حکومت، سلطنت و فرمانروایی کرد. اگرچه تمام این مفاهیم به گونه‌ای در ولایت نهفته است، اما ولایت روح و معنای دیگری در خود دارد. امام از ابتدا حکومت اسلامی را بر مبنای ولایت فقیه مطرح کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ولایت را به معنای پیوستگی و وابستگی دانست و تصریح کرد: در قرآن کریم مسئله حکومت به عنوان ولایت مطرح شده است. شکل‌گیری هر جامعه حتی جامعه غیرالهی از طریق دو عنصر وابستگی و پیوستگی شکل می‌گیرد. وابستگی به این معنا است که مردم در روابط اجتماعی خود از یک مرکز فرمان می‌گیرند و این قانون از مرکز قانون‌گذاری جامعه شکل می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس قرآن اگر مردم به دنبال تنظیم روابط اجتماعی خود هستند، این مرکز قانونگذاری باید خداوند و پس از آن رسول خدا باشد که راوی وحی است. پس از پیامبر نیز این مرکز ائمه خواهند بود و در زمان غیبت نیز ولی فقیه این مسئولیت را بر عهده دارد. این فقیه باید عادل و کارشناس باشد. این بخشی از مفهوم ولایت است.

وی با بیان اینکه تاکید امام خمینی بر وابستگی به خدا بود، اظهار کرد: اگر دیگری را که بر اساس هوای نفس تصمیم‌گیری می‌کند، به جای خدا در تنظیم قانون جایگزین کنیم، مردم به کسی وابسته خواهند شد که بر اساس منافع شخصی خود تصمیم گیری و قانونگذاری می‌کنند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به رفتار دولت امریکا با دانشجویانی که هیچ سخنی به جز دفاع از مظلومین ندارند، ادامه داد: امروز در آمریکا سرمایه دارانی حکومت کرده و جامعه را هدایت می‌کنند که برای ادامه حکومت، جامعه را به فساد می‌کشند.

وی افزود: امام راحل در طول تمام نهضت و عمر خود، هیچگاه به فکر مصلحت خود نبود. رییس جمهور شهید، فدایی مردم بود. این‌ها عهده‌دار مسائل مردم برای دفاع از مصلحت مردم هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جامعه بدون مرکز قانونگذاری نخواهد ماند. اگر شخصی که در این مرکز قرار گرفته فردی مانند امیرالمومنین باشد، منافع مردم تامین خواهد شد، زیرا به دنبال منفعت شخصی نیست.

وی گفت: امام فرمود کسانی باید حاکم باشند که اهل ولایت بوده، خود در خدمت مردم باشند و جان را فدای مردم کنند. فلسفه عاشورا این است که ولی خدا برای آسایش مردم و تقسیم عادلانه ثروت بین مردم، حاضر است خود و خانواده‌اش را در معرض شهادت قرار دهد و مردم بدانند که زیر بار ظلم زندگی نکنند.

وی اظهار کرد: اگر قیام امام حسین نبود، ستیزه علیه ستمگران در جامعه بشری شناخته شده نبود. عشق مردم به امام علی (ع) و امام حسین (ع) به این دلیل است که آنان خود را فدای مردم کردند. تشییع باشکوه امام به دلیل رابطه ولایت بین مردم و امام بود. این همان مفهوم ولایت است که ولی خود را فدای مردم می‌کند تا مردم در آسایش زندگی کنند.

نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی مرکز قانونگذاری فدایی مردم و برای مردم باشد، جامعه‌ای به وجود خواهد آمد که مردم فدای هم خواهند شد. اگر در این جامعه دردی برای مردم پیش بیاید، تمام جامعه آن درد را حس خواهند کرد.

وی افزود: اگر اهل ولایت ائمه هستیم، باید درد دیگران را احساس کنیم. در جامعه‌ای که تحت ولایت علی (ع) است و رئیس جمهور، خود را فدای مردم می‌کند، مردم نیز باید فدایی یکدیگر بوده و به هم رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه ولایی و یکپارچه، هدیه امام به مردم بود، تصریح کرد: یکدلی و همدردی جامعه، ولایت عرضی و همبستگی جامعه را به همراه خواهد داشت. در این شرایط، جامعه متشکل و قدرتنمد به وجود خواهد آمد که دشمن نمی‌تواند آن را شکست داده و حرکت جامعه رو به جلو است زیرا این جامعه رو به خدا و کمال حرکت می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه این نعمت را مدیون امام هستیم، گفت: هنگام خروج شاه، ده‌ها میلیارد دلار ثروت توسط شاه و اطرافیانش از کشور خارج شد که به اندازه بودجه چند سال مملکت بود در حالی که مردم گرسنه بودند. باید قدر این نعمت ولایت و حکومت را بدانیم.

وی اظهار کرد: خروش دانشجویان آمریکایی به این معنا است که راه و قیام مردم ایران در جهان اثر گذاشته است. امروز فرهنگ و قیام خود را به دانشگاه‌های آمریکا صادر کرده‌ایم. امام و مقام معظم رهبری و استواری رهبری، این پیام را به تمام جهان صادر کرده است. عزت امروز مردم در نتیجه قیام امام و شهادت جوانان و شخصیت‌ها است.

وی ادامه داد: برای ما افتخار است که رهبران ما نه تنها در مدیریت کشور، بلکه در شهادت نیز پیشگام هستند. اینها پیشقراولان شهیدان هستند که این معنا را دارد که رهبران ملت، صادق بوده و در خدمت ملت هستند. اداره جامعه کاری مشترک بین مردم و کارگزاران است. اگر مردم کمک نکنند، خدمت ناقص خواهد ماند.

آیت‌الله اراکی با تاکید بر پایبندی به قانون افزود: اگر قانون رعایت شود، جامعه قانونمدار شده و اگر قانون بی‌حرمت شود، دست آنانی که به دنبال خیانت هستند، بازتر خواهد شد. قانونمداری مردم، راه خدمت مسئولین به مردم را باز خواهد کرد.

حجت‌الاسلام سیدجواد رضوی، مدیر بیت تاریخی امام در خمین نیز در این مراسم مبنای قیام امام را اسلامیت و جمهوریت دانست و گفت: حضور مردم در صحنه زمینه‌ساز از بین رفتن مشکلات است. حضور میلیونی مردم در تشییع شهدای خدمت بیانگر این است که مردم قدردان خلوص نیت در خدمت هستند.

انتهای پیام

نظر شما