شناسهٔ خبر: 67000124 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بوی پیراهن خونین کسی می‌آید؛

در سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا چه گذشت؟

سه روز قبل از شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، ایشان پیراهنی را به حضرت زینب کبری (س) به ودیعه دادند و فرمودند آنروز که حسین (ع) از تو پیراهن را طلب کرد، بدان که ساعتی بیشتر زنده نخواهد ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نخستین روز از سومین اجلاس دو روزه نخبگان منابر شیعه صبح امروز در جوار حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کربلای معلی با حضور جمعی از روحانیون، شعرا و ادبا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در ابتدای مراسم داود منافی پور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر علیه السلام از ۲۱ سال پیش( سال ۱۳۸۲) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، افزود: امسال در اولین جمعه ماه محرم به برگزاری ۸ هزار جلسه در ایران و جهان می رسیم و در طرح جامعی که داریم انشالله به ۲۱ هزار جلسه خواهیم رسید و حتی دیگر مذاهب به سمت برگزاری این جلسات آمده اند.

منافی پور عنوان کرد: تصویرگری یک طفل کوچک شیرخوار که با مادر به این روضه خوانی میاید، بهترین تصویری بود که برای جهانیان مصور کردیم و آن موجب شد توجه ملل به این موضوع جلب شد.

منافی پور با بیان اینکه دومین نیروی مظلومیت که امروز ارائه خواهم داد و حاصل حدود ۷ سال تحقیقات است، پیراهن سیدالشهدا علیه السلام است.

وی یادآور شد: سومین نیروی مظلومیت، جغرافیای مقدس سرزمین کربلا است که ان شالله فردا در دومین روز اجلاس مباحثش را طرح می کنم. موضوع بدیع است و نیازست شما نخبگان در هنرهای مختلف به این سه موضوع بپردازید،

چرا که پرداختن به آن نیروی جدیدی برای شیعه خواهد شد.

داود منافی پور در بخش دوم سخنانش به ارائه تحقیقات درباره اسناد موجود درباره پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام و لزوم نمادسازی از آن پرداخت و گفت: ویژگی های این تحقیق یک بازنگری و نونگری در منابع قابل استناد است.

در اجلاس اول در مشهد و در اجلاس دوم در قم حتی یکنفر نسبت به روایات خدشه ای نتوانسته بیاورد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام به روایت شیعی اشاره و در ادامه به منابع اهل سنت مواردی را عنوان کرد. وی با بیان اینکه، مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است افزود: سه روز قبل از شهادت حضرت صدیقه کبری (س) ، ایشان پیراهنی را به حضرت زینب کبری (س) به ودیعه دادند و فرمودند آنروز که حسین (ع) از تو پیراهن را طلب کرد، بدان که ساعتی بیشتر زنده نخواهد ماند.

وی با اشاره به سند صحیح روایتی گفت؛ هنگام محشر اولین تا اخرین ادم جمع می شوند و ندا می آید سر ها را پایین بیاندازید و چشم ها را ببندید. حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) بر ناقه ای سوار است وارد صحرای محشر می شود. هفتاد هزار ملک در سمت راست و هفتاد هزار در سمت چپ وارد می شوند. حضرت از ناقه پایین می آیند و پیراهن سیدالشهدا علیه السلام را بدست میگیرند و ندا می دهند یا رب این پیراهن حسین من است. خودت می دانی با او چه کردند. از طرف خدا ندا می آید یا فاطمه (س)امروز روز رضای تو است.

در سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا چه گذشت؟

وی در ادامه به پرسش هایی درباره نام پیراهن، جنس پیراهن، چیستی این پیراهن و سیر این پیراهن در بین ۱۲۴ هزار پیامبر پاسخ داد و گفت: پیراهن از ازل خلق شده است.حضرت امام صادق علیه السلام به فردی میفرماید میدانی این کدام پیراهن است؟ پاسخ داد خیر یابن رسول الله. حضرت پاسخ فرمودند، این همان لباس ابراهیم خلیل الله (ع) است هنگامی که ابراهیم به آتش انداختند و جبراییل این پیراهن را از بهشت نازل کرد تا از آتش نجات پیدا کند.

وی از سیر پیراهن از حضرت ابراهیم تا حضرت یعقوب و بعد حضرت یوسف(ع) گفت و افزود: در کتاب خصال شیخ صدوق روایتی از امیرالمومنین(ع) علیه اسلام نیز نقل شده که براساس آن خداوند توبه حضرت آدم(ع) را بواسطه این پیراهن قبول کردند. نام این پیراهن در ابتدای خلقت "قمیص الرضا" بود.

منافی پور به روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا ع در عاشورا این لباس را به تن کردند و درانتها ملعون ها با کینه از حضرت علی ع ماجرای سلب و از تن بیرون آوردن را انجام دادند و این بی احترامی از سوی این ملعونها انجام گرفت.

وی سپس درباره ارض کربلا و اهمیت آن به روایتی از قول امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند پیغمبری نبوده که کربلا را زیارت نکرده باشد.

منافی پور به نقل از روایت حضرت رضا(ع) پرداخت که بنابرآن روز ۲۵ ذی القعده حضرت مریم با طی الارض به کربلا آمدند و حضرت عیسی مسیح در کربلا بدنیا آمد و مسیح در آب فرات غسل داده شد و کربلایی انبیا بودند و حضرت مسیح درباره کربلا به حواریون توجه دادند.

منافی پور به ضرورت نمادسازی از این پیراهن که صنع خداست و خدشه در آن نیست اشاره کرد و گفت : تاسی میکنیم به حضرت صدیقه طاهره سلام الله با نماد این پیراهن که صنع خداست نه ساخته دست بشر.

استکبار جهانی در همه ادوار دارد برای ادراک سازی از توهماتشان از نمادسازی بهره میگیرد.

وی به ماجرای نعل تازه زدن اسب ها در عاشورا اشاره کرد و گفت: شیطان در آنروز از نعل اسب ها نماد سازی کرد برای خوش شانسی و هر جا این نعل بوده جز بدبختی نبوده.

منافی پور با تاکید بر اینکه نمادسازی برای منحرف کردن از توحید بوده است که شیطان از ابتدای خلقت انجام داد گفت: مثلا با یک نماد صلیب دروغین در دنیا افکار خود را رواج می دهند. در چین کمونیست با یک نماد اژدها می خواهند بگویند مقدرات دست اوست و آرزو کن از او بخواه.

وی در ادامه به روایت اشاره کرد که امیرالمومنین (ع) درباره نماد شدن پیراهن عثمان به کذب بودن آن تاکید داشتند؛ زمانی که پیراهن عثمان را علم کردند ۷۰ هزار نفر بر آن گریه می کردند. امیرالمومنین فرمود این گریه مثل گریه برادران یوسف (ع ) دروغ بود.

منافی پور ادامه داد: این پیراهن معظم بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) بدست ائمه اطهار بود و در زمان جور ظالمان به تن میکردند و در روایات است که ظهور حضرت حجت با پیراهن صورت می گیرد.

وی در پایان روایت دیگری اشاره کرد که براساس آن شب اول محرم پیراهن اباعبدالله (ع) بر عرش خدا آویزان می شود درحالی که خضاب به خون است.

در این مراسم همچین احمد بابایی شاعر، نریمان پناهی و سید احمد واعظی به شعر خوانی و مداحی در رثای کربلا و روز عاشورا پرداختند.

گفتنی است کمیته هایی در حاشیه این اجلاس برگزار و آثار گرانقدر در بخش های مختلف با موضوع سیدالشهدا و پیراهن معظم‌شان مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما