شناسهٔ خبر: 66999798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش ریابکوف به مجوز بایدن به اوکراین

معاون وزیر امور خارجه و شِرپای (نماینده ملی) روسیه در گروه بریکس با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به این گروه گفت:‌ تقویت تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های جهان در دستور کار ما است.

صاحب‌خبر -

سرگئی ریابکوف روز دوشنبه در آیین آغاز به کار زنان کارآفرین گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس که با شعار "با هم آینده را می‌سازیم" در مسکو آغاز به کار کرد، افزود: بریکس برای حضور پایدار در بازار جهان تلاش می‌کند و خیلی مهم است که منافع همه اعضای گروه تقویت شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در این آیین که با حضور سفیر کشورمان و هیأت‌های بانوان از بخش‌های دولتی و کارآفرینان کشورهای عضو گروه بریکس از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در نشست زنان کارآفرینان گروه بریکس، آنها درباره راهکارهای تقویت همکاری‌ها خواهند شنید و صدای آنها شنیده خواهد شد.

ریابکوف خاطرنشان کرد:‌ امروز علاقه رو به گسترشی در کشورها برای پیوستن به گروه بریکس دیده می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) اعضای جدیدی به این گروه پیوستند که پتانسیل‌های گروه بریکس را افزایش می‌دهد تا اینکه بتواند اهداف خود را در سطح بین‌المللی دنبال کند.

بریکس تنها در حوزه اقتصادی نیست؛ ایران و مصر از تاریخ غنی برخوردار هستند

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ تلاش‌ها در گروه بریکس با محوریت گسترش روابط اقتصادی و تجاری و همکاری‌های کشورهای عضو ادامه دارد که این همکاری‌ها تنها درباره شاخص‌های اقتصادی نیست بلکه درباره دیگر ابعاد کشورهای عضو برخوردار از تنوع فرهنگ و تمدنی نیز هست.

وی افزود: پنج کشوری که به تازگی به گروه بریکس پیوسته اند،‌ از جمله جمهوری اسلامی ایران و مصر از پشتوانه تمدنی و فرهنگی بسیار غنی، نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان برخوردار هستند.

ریابکوف ادامه داد: کار در حوزه تجارت و دیگر عرصه‌های تعامل و همکاری، بریکس را به بنیاد قدرتمندی در عرصه بین‌المللی تبدیل کرده است.

تلاش برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه کشورهای عضو بریکس

نماینده ملی روسیه در گروه بریکس افزود: با وجود برخی دشواری‌های فرارو، روسیه در دوران ریاست خود بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ به دنبال آن است که روابط میان کشورهای عضو در حوزه سرمایه‌گذاری و دیگر ابتکارات فرهنگی و اجتماعی برای رفاه مردم کشورهای عضو تقویت شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که ظرفیت‌های بالقوه گروه بریکس را تقویت کنیم، گفت: در آینده، چارچوبی را تدوین خواهیم کرد که قرار است سطح همکاری‌های بریکس را در سطح جهان ارتقا دهد.واکنش به مجوز بایدن برای حملات به خاک روسیه

همچنین معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به مطالب منتشر شده درباره مجوز بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین برای حملات به عمق خاک روسیه گفت: به آمریکا درباره اشتباهات محاسباتی که می‌تواند پیامدهای مرگبار داشته باشد هشدار می دهیم.

ریابکوف گفت:‌ از ایالات متحده می‌خواهیم که هشدارهای روسیه را بسیار جدی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکا هیچ اقدامی برای متوقف کردن اقدامات تحریک آمیز کی یف انجام نمی‌دهد؛ این موضوع برای آنها بدون بها نخواهد بود و عواقب آن را احساس خواهند کرد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با هشدار به ائتلاف ناتو گفت که مسکو از نزدیک ادعاهای این ائتلاف در زمینه حمله به عمق خاک روسیه را زیر نظر دارد و ناتو باید متوجه عواقب چنین اقدامی باشد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) نیز اظهار داشت:‌ کشورهای ناتو و به ویژه ایالات متحده در روزهای اخیر به صورت عمدی، تنش را در مناقشه اوکراین شدت بخشیده‌اند، این موضوع دور جدیدی از تنش‌ها را برانگیخته است.

ایالات متحده که مهمترین تامین کننده تسلیحات اوکراین در رویارویی نظامی با روسیه است، در ماه آوریل بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری را پس از ماه ها تاخیر تصویب کرد.

ینس استولتنبرگ اخیراً در گفت‌وگویی با نشریه اکونومیست گفته بود که اعضای ناتو باید به ممنوعیت استفاده از تسلیحات جهت حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه پایان دهند.

روسیه به دنبال اتحاد کسب و کار زنان گروه بریکس

نشست زنان کارآفرین بریکس روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از بانوان ۲۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

نشست با کارآفرینان بزرگ،‌ جلسات کارگروهی درباره اقتصاد خلاق، امنیت غذایی، گردشگری، بهداشت و اقتصاد فراگیر و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و مسابقه استارتاپی زنان کارآفرین از دیگر رویدادهای این نشست دو روزه است.

رئیس طرف روسی اتحادیه کسب و کار زنان گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سخنانی در این نشست با اشاره به پیوستن پنج عضو جدید به گروه بریکس گفت: مسئولیت و افتخار بزرگی است که روسیه امروز دو برابر قبل، میزبان کشورهای عضو بریکس است.

آنا نسترووا با اشاره به اینکه کشورهای عضو گروه بریکس ۳۶ درصد وسعت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: این گروه، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را نمایندگی می‌کند و در مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو ۶۵ تریلیون دلار است که ۳۷ درصد این شاخص جهان است.

این بانوی کارآفرین روس گفت:‌ روسیه در دوره ریاست‌ خود بر گروه بریکس به دنبال آن است که پروژه اتحاد کسب و کار زنان ۱۰ کشور عضو را راه‌اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این پروژه، یک چارچوب کاری دیجیتال است که زنان را از ۱۰ کشور بریکس در عرصه تجارت و اقتصاد، متحد می‌کند.

نسترووا اظهار داشت: این پروژه، اطلاعات مربوط به پروژه‌های مشترک، پایگاه داده‌ها و شرکت های اداره شده توسط زنان را در بر می‌گیرد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.

کشور روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

ایرنا

 

نظر شما