شناسهٔ خبر: 66999344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

رئیس پارلمان گرجستان لایحه «عوامل خارجی» را امضا کرد

رئیس پارلمان گرجستان اعلام کرد که لایحه «عوامل خارجی» را امضا کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، «شالوا پاپوآشویلی» رئیس پارلمان گرجستان به خبرنگاران گفت: «من این لایحه را که درباره شفاف سازی تاثیر و نفوذ خارجی است، امضا کردم.»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هفته گذشته پارلمان گرجستان با اکثریت آرا موفق شد وتوی سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور این کشور در مورد لایحه ماموران خارجی را لغو کند.

اکنون که رئیس پارلمان گرجستان لایحه مصوب ماموران خارجی را امضا کرده، باید ظرف ۶۰ روز از سوی وزارت دادگستری فهرستی از سازمان‌های فعال در راستای منافع خارجی تهیه شود.

پس از این مدت، ثبت نام برای تمامی سازمان‌ها و رسانه‌های غیردولتی که بیش از ۲۰ درصد درآمد خود را از سایر کشورها دریافت می‌کنند، اجباری می‌شود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که در پی تصمیم دولت گرجستان برای تصویب لایحه موسوم به عوامل خارجی، آمریکا قصد دارد در روابط 2 جانبه خود با این کشور بازنگری جدی انجام دهد.

مناقشه در مورد پیش‌نویس لایحه عوامل خارجی، در واقع آزمونی کلیدی در نظر گرفته شد که آیا گرجستان جهت‌گیری غربی خود را حفظ می‌کند یا به جای آن به سمت روسیه متمایل می‌شود.

ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا همگی از این لایحه که گروه‌های مخالف گرجستان آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند، انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که این لایحه بر اساس قوانین روسیه است که برای هدف قرار دادن مخالفان کرملین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه استفاده می‌شود.

ایالات متحده تهدید کرده که مقامات گرجستانی را که به این لایحه رای می‌دهند، تحریم می‌کند. اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از رای به لغو حق وتو «عمیقا متاسف است» و در حال بررسی همه گزینه‌ها برای واکنش به این تحولات است. تفلیس هم که همچنان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست، کشورهای غربی را بابت اخاذی بر سر این لایحه متهم کرده است.

مناقشه لایحه مذکور حتی به برگزاری یکسری تجمعات اعتراضی بزرگ در گرجستان و رویارویی معترضان با پلیس و ماموران ضد شورش هم منجر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما