شناسهٔ خبر: 66998108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

نخستین رئیس‌جمهور زن مکزیک انتخاب شد

حزب حاکم مکزیک اعلام کرد که خانم «کلودیا شینبائوم» به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده و نخستین رئیس‌جمهور زن در مکزیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ شمارش سریع رسمی از سوی کمیسیون انتخابات مکزیک کلودیا شینبائوم را با کسب بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه پیش‌بینی کرده است. نزدیکترین رقیب او، «خوچیتل گالوز» که ائتلافی از احزاب عمدتا محافظه کار را رهبری می‌کند، ۲۶.۶ تا ۲۸.۸ درصد را در اختیار دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، گالوز و دیگر کاندیدای انتخابات پیروزی شینبائوم را تصدیق کردند.

شینبائوم گفت که هر ۲ کاندید با او تماس گرفتند تا شکست خود را در انتخابات اعتراف کنند. با این حال، هیچ یک بیانیه عمومی نداده‌اند.

شینبائوم نامزد حزب حاکم مورنا است و می‌خواهد جانشین آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری مکزیک شود. روسای جمهور در مکزیک می‌توانند تنها یک دوره ۶ ساله خدمت کنند.

اوبرادور نیز امروز «دوشنبه» پیروزی کلودیا شینبام را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت.

رئیس‌جمهور در حال کناره گیری مکزیک در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «امروز روز افتخار است، زیرا مردم مکزیک آزادانه و دموکراتیک تصمیم گرفته‌اند که کلودیا شینبائوم اولین رئیس جمهور زن در ۲۰۰ سال زندگی مستقل جمهوری ما شود.»

شینبائوم نیز در بیانیه پیروزی خود گفت: «بر اساس نتایج اولیه‌ای که توسط موسسه ملی انتخابات منتشر شد، پیشتازی در رقابت برای ریاست جمهوری از ۳۰ درصد فراتر رفت. می‌خواهم از میلیون‌ها مکزیکی که تصمیم گرفتند در این انتخابات تاریخی به ما رای دهند تا ادامه دهیم، تشکر کنم. چهارمین دگرگونی زندگی عمومی کشور زیبای ما در حال وقوع است.» / ایسنا

نظر شما