شناسهٔ خبر: 66995583 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرمربی برزیلی پرسپولیس رسم رفاقت را به‌جای آورد

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

اوسمار ویرا سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران برخلاف همه تصورات با قرمزپوشان پایتخت قهرمان لیگ‌برتر شد و در جشن قهرمانی این تیم رسم معرفت و قدرشناسی از یحیی گل‌محمدی را به‌جای آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داستان از آن ‌جایی شروع می‌شود که اوسمار لی‌اولیویرا زمانی که سرمربی پرسپولیس شد کمتر کسی به موفقیت این سرمربی کم‌نام باور داشت. در نیم‌فصل اول و زمانی‌که بعد از بازی رفت پرسپولیس مقابل مس رفسنجان، یحیی گل‌محمدی استعفا داد، هواداران پرسپولیس در انتظار معرفی نام بزرگ و با سابقه درخشان برای هدایت این تیم بودند اما اوسمار با حمایت بازیکنان این تیم و کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس جانشین یحیی گل‌محمدیِ محبوب شد.

بعد از شکست پرسپولیس در نخستین بازی نیم‌فصل دوم مقابل آلومینیوم هجمه زیادی از سوی هوادارن و پیشکسوتان این تیم علیه اوسمار وی را راه افتاد اما هرچه گذشت پرسپولیس با ارائه نمایش‌های تهاجمی و چشم نواز دل هواداران را به‌دست آورد و در نهایت دو هفته مانده به پایان به صدر جدول رسید و حالا با تیمی که شاید هواداران آن نیز از قهرمانی و کسب نتیجه تیم‌شان ناامید شده بودند با یک رکورد ویژه قهرمان لیگ برتر ایران شد.

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

نکته جالب دیگر درخصوص قهرمانی پرسپولیس با اوسمار لی‌اولیویرا با قرمزپوشان پایتخت این است که این نخستین قهرمانی یک سرمربی برزیلی در لیگ برتر ایران بود. البته که اوسمار لی‌اولیویرا بعد از ملادن فرانچیچ، زلاتکو کرانچار و برانکو ایوانکوویچ که هر سه کروات بودند، به چهارمین مربی خارجی قهرمان لیگ برتر ایران نیز تبدیل شد و نام خود را در تاریخ فوتبال ایران و همچنین قلب هواداران پرسپولیس جاودانه کرد.

در کنار تغییر سبک بازی پرسپولیس نسبت به نیم‌فصل اول، احترام و ادب اوسمار نسبت به یحیی گل‌محمدی، چیزی بود که باید به آن پرداخته شود. شاید یک اتفاق ویژه در ثانیه‌های پایانی لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران و گلزنی گیورگی گولسیانی در دقایق پایانی منجر به قهرمانی پرسپولیس شد تا تیمی که در نیم‌فصل دوم نمایش بهتری نسبت به دیگر رقبای خود در مسیر قهرمانی ارائه داد و البته سپاهان و تراکتور را خیلی زودتر از هفته پایانی از مسیر قهرمانی و جنگ برای رقابت حذف کرد، این عنوان را از بالاتر از رقیب سنتی همشهری خود از آن خود کند.

بدین ترتیب اوسمار وی را که به عنوان یک مربی گمنام و تمرین‌دهنده برای کمک به یحیی گل‌محمدی جذب شده بود، با کنار رفتن این مربی موفق، با تصمیم شجاعانه مدیران پرسپولیس به جای روی نیمکت نشست و برخلاف انتظارات موفق شد فاصله امتیازی با استقلال را جبران کرده و سرانجام با رکورد امتیازی جدیدی قهرمان لیگ برتر بیست‌وسوم شود.

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

اوسمار در گفت‌وگویی کوتاه که به‌نظر می‌رسید علاقه زیادی برای ادامه همکاری با باشگاه پرسپولیس دارد تأکید کرده که تکلیفش مشخص نیست و بعد از مشورت با خانواده بهترین تصمیم را برای آینده خواهد گرفت. گویا سرمربی برزیلی پرسپولیس مورد توجه باشگاه عجمان در لیگ امارات قرار گرفته و حتی مذاکرات مقدماتی با مدیر برنامه‌های او نیز انجام شده است.

عجمان با کسب ۳۴ امتیاز از ۲۶ بازی، فصل را با حضور در رده هفتم به پایان رساند. سرمربی این تیم دانیل ایسالیای رومانیایی است و مدیران عجمان دنبال تغییر در کادرفنی تیم‌شان هستند. به همین دلیل اوسمار وی را را نشانه گرفته‌اند تا شاید بتوانند سرمربی برزیلی و موفق پرسپولیس را به خدمت بگیرند.

نکته جدید درخصوص سرمربی پرسپولیسی‌ها این است که بعد از قهرمانی اوسمار وی را با پرسپولیس، این مربی برزیلی مورد توجه چند باشگاه حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و احتمالش وجود دارد به لیگ امارات کوچ کند. اوسمار وی را روزهای موفقی را به عنوان سرمربی پرسپولیس تجربه کرد. دستیار برزیلی یحیی گل‌محمدی که بعد از جدایی او مورد توجه مدیران باشگاه قرار گرفت و به عنوان سرمربی معرفی شد، در ۱۵ بازی نیم‌فصل دوم ۱۲ پیروزی به دست آورد، دو بار مقابل سپاهان و استقلال به تساوی رسید و یک شکست را در برابر آلومینیوم اراک متحمل شد.

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

نتایجی که باعث شد تا پرسپولیس بالاتر از استقلال عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد. حذف از جام حذفی مقابل آلومینیوم اما نقطه تاریک کارنامه اوسمار وی را به عنوان سرمربی پرسپولیس بود. طی هفته‌های اخیر بحث‌های فراوانی درباره ادامه همکاری با اوسمار و تمدید قرارداد این مربی برزیلی منتشر شده. از مدت‌ها قبل مدیران پرسپولیس به دنبال توافق با او هستند اما هنوز تکلیف نهایی مشخص نشده. باشگاه پرسپولیس قصد دارد با اوسمار تسویه حساب کند تا این مربی بابت حسن انجام کار و قهرمانی دستمزدش را به صورت کامل دریافت کند و در سفر به برزیل درباره آینده کاری‌اش با سرخ‌پوشان تصمیم بگیرد.

وی را با پایان قراردادش می‌تواند با باشگاه‌های دیگر مذاکره کند و البته پرسپولیس نیز این حق را دارد تا صحبت با جانشین‌های احتمالی او را آغاز کند. باید دید سرانجام اوسمار روی نیمکت پرسپولیس می‌ماند یا با قهرمانی و خاطره‌ای خوش این تیم را ترک می‌کند تا برای همیشه در اذهان هواداران جاودانه بماند. گفتنی است با ثبت یک قهرمانی در کارنامه اوسمار برزیلی، حالا او چندین مشتری و خواهان پیدا کند.

از چند هفته قبل باشگاه پرسپولیس باب مذاکره را با وی را باز کرده بود و چند ورژن قرارداد مقدماتی نیز بین طرفین رد و بدل شد اما واقعیت این است که غیر از مرد برزیلی، رضا درویش هم نخواست کار را قبل از هفته آخر و تعیین تکلیف جام، نهایی کند. درویش مدیر محتاطی است و می‌دانست نایب‌قهرمانی شاید باعث تغییر نظر و ذائقه هواداران شود و مانند امروز او را مشتاقاته نخواهند. طول دادن امضای قرارداد نهایی، طول کشید و اکنون خبر می‌رسد اوسمار بعداز جشن قهرمانی برای امضای تمدید قطعی، بهانه آورده و ایران را ترک کرده است.

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

ترک ایران از سوی کادرفنی بدون تمدید قرارداد، برای پرسپولیس یک خبر بد خواهد بود. خبری که نشان می‌دهد پرسپولیس درگیر یک چرخه احتمالی انتخاب جانشین برای اوسمار خواهد شد. و این می‌تواند به نمره منفی بزرگی در کارنامه درویش بدل شود. اگر پرسپولیس با مربی احتمالی بعدی نتواند موفق شود، قطعاً انگشت اتهام سمت مدیرعامل خواهد بود که قبل از اتمام لیگ‌برتر، امضای نهایی را از مربی برزیلی نگرفت و کار را به اما و اگر کشاند.

اوسمار ظاهراً از مدیران باشگاه پرسپولیس یک هفته دیگر زمان خواسته تا با حضور در کشورش با خانواده‌اش هم برای تمدید قرارداد مشورت کند. پیام اینستاگرامی این مربی جوان به خصوص قسمتی که خطاب به همسرش نوشته شده است، نشان می‌دهد که نگرانی پرسپولیسی‌ها بابت تمدید نشدن قرارداد سرمربی شان را باید جدی گرفت.

«می‌خواهم از تک تک هواداران پرسپولیس که در این فصل فضای شگفت‌انگیزی ایجاد کردند تشکر کنم. شما قدرت ما بودید تا به مبارزه ادامه دهیم. به همه همکاران و دوستانم می‌خواهم بگویم هیچ‌چیز با شما غیرممکن نیست. همچنین به عشق زندگی‌ام می‌خواهم بگویم روزهای دور از تو تمام شد. من دیگر نمی‌توانم زندگیم را بدون تو تحمل کنم. روشنایی من دلیل زندگی من خیلی دوستت دارم. مادر مسیرهای من با شخصیت تو ساخته شد، ممنون. ۲۰۲۴/۶/۱ یک روز خاص در زندگی من است، از همه کسانی که در این راه کمک کردند تشکر می‌کنم.»

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

اوسمار وی را مربی‌ای است که در کوتاه‌مدت باتوجه به آشنایی دقیق نسبت به بازیکنان پرسپولیس و توانایی آن‌ها، مشکلات تاکتیکی شکل گرفته در زمان یحیی گل‌محمدی را رفع کرد و فوتبال روان و زیبایی به نمایش گذاشت که مشکل گلزنی نیم فصل اول را نداشت. جذب اوستون ارونوف ازبک هم در بهبود نتایج پرسپولیس موثر بود اما اوسمار وی را نشان داد که در بازی‌خوانی حین مسابقه، و انجام تعویض هم تبحر خوبی پیدا کرده و نمی‌توان او را یک مربی ناشی و تازه کار دانست.

اما نقطه اوج اقدام ویژه و درخشان سرمربی پرسپولیس به جشن قهرمانی این تیم برمی‌گردد. اوسمار لوس وی را سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در حاشیه جشن قهرمانی سرخ‌پوشان با تی‌شرتی مخصوص در جشن قهرمانی حاضر شد که عکس او در کنار یحیی گل‌محمدی روی آن نقش بسته بود. اوسمار با نشان دادن عکس یحیی گل‌محمدی روی پیراهن خود به دوربین‌های تلویزیونی تلاش می‌کرد به نوعی از نقش سرمربی سابق سرخ‌پوشان در این قهرمانی که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد، یاد کند.

اوسمار اگرچه در ابتدا مورد پذیرش هواداران پرسپولیس قرار نگرفته بود اما با چند نتیجه خوب و با نمایش‌های چشم‌نواز خودش را در دل هواداران پرسپولیس جا کرد. در این مدت چند بار پیش آمد که خبرنگاران پرسپولیسِ نیم‌فصل دوم را با تیم یحیی در نیم‌فصل اول مقایسه کرده و نظر سرمربی پرسپولیس را در این باره جویا شدند. اما اوسمار هربار که با این سوالات مواجه شد از یحیی گل‌محمدی تمجید کرد و گفت تیمی که در اختیار اوست همان تیم گل‌محمدی است و تغییر زیادی نکرده است. اهالی فوتبال این حرف‌های او را نشانه قدرشناسی اوسمار دانستند.

جام معرفت و قدرشناسی برای اوسمار / سرمربی پرسپولیس به فوتبال ایران درس زندگی داد

اوسمار همین چند روز قبل و در کنفرانس‌خبری بعد از بازی پرسپولیس و شمس‌آذر مقابل خبرنگاران گفته بود: «من و یحیی با هم دوست هستیم، دوستان با هم حرف می‌زنند و رفت‌وآمد دارند. تیمی که اکنون می‌بینید، حاصل کار آقا یحیی نیز هست و فقط کار ما نیست. نتایج ما حاصل کار گروهی است که یحیی هم جزو آن است. ما دو سه روز پیش با یحیی در خانه خودم بودیم و با هم چای می‌خوردیم.»

گفتنی است اوسمار وی را یک فصل‌ونیم دستیار یحیی گل‌محمدی بود و همیشه رابطه خوب و دوستانه‌ای با او داشت و دو شب پیش هم یک‌بار دیگر این علاقه را به شیوه‌ای دیگر نشان داد تا ثابت کند مرد جنتلمن و قدرشناسی است. سرمربی برزیلی حالا نه‌تنها در میان بزرگان و افتخارآفرینان باشگاه پرسپولیس قرار دارد بلکه محبوبیتی نزد هواداران این تیم و جامعه فوتبال پیدا کرده که خیلی از سرمربیان ایرانی هم آن را ندارند.

نظر شما