عضو انجمن مطرح کرد:
هدف گذاری تولید ۲۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری
عضو هیات مدیره انجمن لوازم خانگی از برنامه تولید ۲۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری خبر داد تا علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد آن صادر شود.
صاحبخبر - به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس ابهری با بیان اینکه ۹۰ درصد لوازم خانگی مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود به صدا و سیما، اعلام کرد: سال گذشته ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شد که سال جاری به ۲۲ میلیون دستگاه می رسد. عمق ساخت داخل یخچال و فریزر ۶۰ درصد، کولر آبی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد، بخاری ۹۷ درصد، تلویزیون ۳۰ درصد، لباسشویی ۶۵ درصد، ظرفشویی ۴۵ درصد، لوازم خانگی کوچک، ۴۵ درصد، پکیج ۷۰ درصد، کولر گازی ۳۰ درصد، آبگرمکن ۷۵ درصد و اجاق گاز ۸۰ درصد است. قیمت گذاری دستوری یکی از مشکلات عمده این صنعت است. در حوزه لوازم خانگی متولیان امر با سیاستهای محدود کننده، تولیدکننده را تحت فشار قرار میدهند با این وجود و بعد از گذشت ۷۰ روز از سال جدید، تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواد اولیه و هزینههای سربار، هنوز به هیچ شرکت تولیدی مجوز تغییر قیمت داده نشده است. چالش بعدی عدم تخصیص به موقع منابع ارزی است. گردش مالی این صنعت سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که بخشی از این گردش شامل اختصاص ارز برای تامین قطعات از خارج است. با توجه به سیاستهای انقباضی بانک مرکزی و همکاری نکردن وزارت صنعت، تولیدات برخی شرکتها به دلیل عدم به موقع تخصیص ارز، متوقف شده و در عمل نمیتوانند ثبت سفارش کنند و در مواردی هم که کالا ثبت سفارش شده به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرک انبار شده و صاحب کالا باید هزینه ماندگاری در انبار گمرک را پرداخت کند. نبود برنامههای راهبردی علت اصلی حمایت نشدن از تولیدکنندگان است. تا زمانی که در صنعت، برنامه راهبردی تدوین و اجرا نشود نمیتوان توقع رونق تولید و صادرات داشت البته تولید برخی قطعات لوازم خانگی صرفه اقتصادی ندارد. متولی اصلی تدوین برنامههای راهبردی صنعت لوازم خانگی وزارت صنعت و دفتر تخصصی لوازم خانگی است به شرطی که از مجاری درستی مشورت بگیرد. البته مشکل اصلی وجود تعدد انجمن ه است که باعث چند صدایی شده است. برای فعالیتهای بین المللی، باید مزیتهای رقابتی را به بازارهای بین المللی اعلام کرد. بطور نمونه وقتی محصولی در بازارهای رقابتی عرضه میشود مزیتهایی مانند فناوری، کیفیت، دوام، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش کالا باید معرفی شود. هنوز دوام و کیفیت کالا به مشتریان خارجی اثبات نشده و لازمه آن سرمایه گذاری و حمایت است که متاسفانه هنوز زیرساختها ایجاد نشده است. ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل تنها مزیتی است که متولیان اعلام میکنند. در مقابل هم مواد اولیه فولادی و پتروشیمی مورد نیاز تولیدکننده به قیمت جهانی ارائه میشود و هیچ تخفیفی در هزینههای آب، برق و گاز وجود ندارد. ارز هم به صورت قطره چکانی به تولید کننده تحصیص داده میشود. فرایند ترخیص کالا از گمرک زمانبر است ضمن اینکه هیچ تخفیقی در پرداخت مالیات هم صورت نمیگیرد. بنابراین در عمل حمایتی از تولید کننده نمیشود. در شرایطی اجازه واردات قطعات و اجزای لوازم خانگی داده میشود که چالشهایی مانند عدم تخصیص به موقع ارز، مشکلات نقل و انتقال ارزی به دلیل تحریم، فرایند زمانبر ترخیص کالا از گمرک و هزینههای نگهداری کالا در گمرک پابرجا است. توان رقابت کالاهای داخلی با نمونه خارجی تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای مشابه خارجی را دارد به شرط اینکه مزیتهایی که در اختیار تولیدکننده خارجی است در اختیار تولید کننده داخلی هم قرار بگیرد. برای صنعت لوازم خانگی، ترسیم نقشه راهبردی و برنامه کوتاه، میان و بلند مدت نیاز است که اگر نباشد حتما مسیر به بیراهه ختم میشود. پیشنهاد می شود برای موفقیت در این صنعت در بازه زمانی سه تا پنج ساله، افق گذاریهای منطقی انجام و استانداردها مشخص شود. همچنین تعریفهای منطقی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود و برای هر شرکت تولیدکنندهای نقشه راهی ترسیم و از تولید کننده حمایت 100 درصدی شود. یکی از مزیتهای صنعت لوازم خانگی عدم انحصار آن به علت تعدد شرکت های تولیدی است. مزیت دیگر عدم منع سرمایه گذاری از سوی دولت و حاکمیت است. بنابراین باید تولیدکنندگان را درست هدایت کرد. بطور نمونه برخی تولیدکنندگان خرد را به سمت تولید قطعات یا تامین کننده قطعات شرکتهای دیگر سوق داد یا اینکه در شرکتهای بزرگ تجمیع کرد. با این روش در پایان افق سه یا پنج ساله، تعداد شرکتهای تولیدی لوازم خانگی مطرح به صورت خودکار مشخص میشود و بقیه شرکت های تولیدی یا در شرکتهای مطرح ادغام یا تبدیل به قطعه ساز میشوند یا اینکه نوع فعالیت را تغییر میدهند که این قانون تجارت و صنعت در همه جای دنیا رایج است. تعرفه زمانی میتواند کمک کند که مشکل قاچاق وجود نداشته باشد. در بازار ۶ تا ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی، ۲۰ تا ۲۵ درصد قاچاق صورت میگیرد و سالانه حدود 1.2 میلیارد دلار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی است. راه برخورد با این پدیده، کنترل سرچشمههای اصلی است که در لب مرزها قرار دارند. قاچاق معلول تصمیم گیری اشتباه است و زمانی شکل میگیرد که سیاست گذاری غلط باشد. تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir انتهای پیام∎
نظر شما