شناسهٔ خبر: 66991010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رضا حیدرنژاد در گفت و گو با همشهری آنلاین

استعدادهای کشف‌شده فیلمنامه نویسی را رها نکنیم

رضا حیدرنژاد، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما با تاکید بر جایگاه مهم متن در هر اثر نمایشی، معتقد است که برگزاری رویدادهایی مانند رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، در کشف استعدادهای تازه بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: این فیلمساز و مدرس سینما در گفتگو با همشهری آنلاین همچنین ابراز امیدواری کرد که رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، با تداوم برگزاری خود بتواند بر آموزش نویسندگان جوان و تولید فیلمنامه‌هایی که از دل این رویداد کشف می‌شوند، گام بردارد.
حیدرنژاد با اشاره به اینکه در جامعه ما علاقه‌مندان پرشماری برای فعالیت در عرصه سینما و فیلمنامه‌نویسی حضور دارند ، درباره تاثیر رویدادهایی مانند رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی توضیح داد: بدیهی است که با وجود این جمع پر تعداد، علاقه‌مندان این نوع فراخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است. به ویژه که انتشار فراخوان این رویداد به صورت سراسری و با موضوع آزاد، سبب می‌شود تا کسانی که واقعا به این رشته علاقه‌مندند ولی امکان ارتباط با مراکز مربوط را ندارند، جذب این فراخوان شوند و اثر خود را ارایه بدهند.
نویسنده و کارگردان فیلم «عشق شیشه‌ای» تاکید کرد: از این منظر، برپایی چنین رویدادهایی در شناسایی و کشف استعدادهای تازه که تا به حال پنهان مانده‌اند، بسیار حائز اهمیت است.
وی درباره رسالت این رویداد در پرورش استعدادهایی که در دل این جریان کشف می‌شوند، توضیح داد: اگر چنین رویدادی به این بیندیشد که تنها کشف استعداد کافی نیست و برای خود رسالتی در زمینه آموزش استعدادهای کشف‌شده قائل باشد ، رسالت بسیار مهمی برای خود تعریف کرده است ولی نباید فراموش کنیم که برخی از نهادها ممکن است چنین امکانی برای پرورش استعدادها یا تداوم آن جریان هنری خاص نداشته باشند و شاید لازم باشد در همکاری با دیگر نهادها و موسسات ، بتوانند به این هدف مهم دست یابند چراکه به هر روی، بی‌انصافی است که یک استعداد کشف‌شده را رها کنیم.
حیدرنژاد درباره تاثیر برگزاری چنین رویدادهایی در رشد و ارتقای فیلمنامه‌نویسی با توجه به اینکه در کشور ماه همواره در زمینه کیفیت متون نمایشی، گله‌مندی‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: باور ندارم که متون ما در قیاس با دیگر شاخه‌ها مانند کارگردانی و ... ضعیف‌تر باشد بلکه همه اینها هم‌سطح و همطراز با یکدیگر هستند اما از آنجاکه در یک اثر هنری، متن، نقش بسیار مهمی دارد، یک متن خوب می‌تواند ضعف‌های کارگردانی یا تولید را پوشش بدهد. به همین دلیل در همه جای دنیا بحث فیلمنامه و متن اهمیت بسیاری دارد.
نویسنده و کارگردان فیلم «آلبوم» با تاکید بر نقش مهم سینما به عنوان رسانه تاثیرگذار عصر حاضر یادآوری کرد: باید بپذیریم که سینما یا رسانه تصویری، به عنوان تاثیرگذارترین رسانه عصر حاضر، می‌تواند اثرگذاری بسیاری بر نسل‌های گوناگون داشته باشد. از آنجاکه سینما نیازمند متن و طرح و داستان است، زمانی می‌تواند اثرگذاری خود را به حد اعلاء برساند که از متن خوبی بهره‌مند باشد.
حیدرنژاد با تقدیر از اقدام جهاد دانشگاهی در برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی ابراز امیدواری کرد که این رویداد در سایه تداوم خود بتواند در امر آموزش نیز موثر عمل کند.
این مدرس فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی خاطرنشان کرد: بدیهی است که گام اولِ هر اقدامی، فقط شروع است و با ایده‌ال فاصله دارد . ممکن است در نخستین گام از دل این رویداد فقط چند فیلمنامه قابل اعتنا بیرون بیاید اما امید داریم که از طریق همکاری با دیگر نهاها بتوان زمینه‌های آشنایی تهیه‌کنندگان را با این آثار فراهم کرد تا شاید دست‌کم یکی دو فیلمنامه قابل اعتنا، امکان تولید پیدا کنند.
وی ادامه داد: بهترین حالت این است که در کنار فراخوان‌های این چنینی که برای خلق فیلمنامه منتشر می‌شود، نهادهای دیگری هم بتوانند در بخش تولید، فراخوان بدهند تا این حرکت به تکامل بیشتری دست پیدا کند.
رضا حیدرنژاد در پایان گفت: صِرف جذب مخاطب کافی نیست بلکه باید ارتقای سلیقه و سطح دانش او را هم مد نظر قرار داد.

نظر شما