شناسهٔ خبر: 66989929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بررسی مبانی اندیشه امام خمینی در بیان بانوان اندیشمند جهان

هدی الموسوی، خواهر شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب‌الله، گفت: اندیشه امام خمینی از یک بینش دینی و قرآنی نشأت گرفته بود. او با آگاهی کامل و دلسوزی، دشمنان امت اسلامی را آمریکا شیطان بزرگ معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هدی الموسوی، خواهر شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب‌الله، در وبینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) پرچمدار وحدت و مقاومت» که امروز یکشنبه، 13 خرداد به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی، از شاگردان مکتب امام خمینی(ره) به امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری، گفت: امام خمینی(ره) به منظور اعتلای نام خداوند در زمین و نابودی طاغوت و از بین بردن هیمنه صهیونیسم، فکر و روح قرآن کریم را به تصویر کشید.

منشاء اندیشه امام خمینی، بینش قرآنی بود

الموسوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) درد مستضعفان و محرومان را لمس کرده و به منظور نزدیکی به خداوند جان خود را وقف خدمت به مردم خود و همه مستضعفان جهان کرد، اظهار داشت: اندیشه ایشان از یک بینش دینی و قرآنی نشأت گرفته بود. او با آگاهی کامل و دلسوزی نسبت به ملت، دشمنان اصلی امت اسلامی را نه در شعار، بلکه با یک توصیف واقعی که آمریکا شیطان بزرگ است، معرفی کرد.

 این بانوی اندیشمند لبنانی با بیان این که امام با اندیشه خود که از منبع اندیشه رسول خدا (ص) سرچشمه گرفته بود، علم مجاهدین را جهت داد و قطب‌نمای مبارزه برای آزادسازی فلسطین شد، اظهار داشت: او به خوبی می‌دانست که همه مشکلات سیاسی و اقتصادی ما و همه فتنه‌هایی که ما با آنها روبه‌رو هستیم از این "غده سرطانی" نشأت می‌گیرد که کشورهای ما را اشغال کرده است.

 او خاطرنشان کرد: به فرمان امام خمینی(ره) نظام مقاومتی ایجاد شد و آغازی برای فعالیت علمای دین بود؛ آنها با رهنمودهای امام خمینی(ره) و با ایمان به اصول انقلاب اسلامی این مسیر را رهبری کردند و با استفاده از یک قدرت پیشرو که توان و اراده خود را از خداوند تبارک و تعالی کسب کرده است، یک نسل انقلابی و حسینی را تربیت نمودند که توانست همه امت اسلامی اعم از عالم، مجاهد، زن، سالمند و کودک را به زیور مقاومت و صبر و پایداری در برابر استکبار جهانی و ارتش رژیم صهیونستی بیاراید و شوکت این استکبار را فروریخته و ارتش شکست‌ناپذیر آنها را شکست دهد.

جایگاه زن در اندیشه امام خمینی

 در ادامه این وبینار رولا الصیدانی، استاد دانشگاه دمشق، در خصوص جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی(ره) سخن مشهوری درباره زنان داشته‌اند که زنان آینده‌سازان و جامعه‌سازان هستند. زنان شریک امور خیر هستند. ایشان بر جایگاه زنان تأکید داشته و همواره به دستورات اسلام و پیامبر اکرم(ص) در خصوص زنان سفارش می‌کردند.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بر جایگاه و حقوق زنان تأکید داشت بیان کرد: امام خمینی(ره) زمینه را برای نقش‌آفرینی بانوان در نهادها و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی فراهم کردند چرا که زنان با فعالیت خود و بنای خانواده، جامعه اسلامی و جامعه‌ای به سوی رشد و تعالی را می‌سازند.

الصیدانی با بیان این که زنان با تربیت فرزندان خود در حقیقت یک جامعه را تربیت می‌کنند، گفت: طبق بیانات امام خمینی(ره)، بزرگترین مأموریت در جهان، تربیت کودکان است و چه کسی غیر از زنان به تربیت کودکان اهتمام می‌ورزد؟

این بانوی اندیشمند سوری با اشاره به نقش مردان در امور خانواده تأکید کرد که این نقش بدون همرامی و همگامی زنان کامل نمی‌شود و این همان چیزی بود که امام خمینی(ره) با توجه به سیره حضرت زهرا(س) بر آن تأکید داشتند.

 

 

تلاش بنیانگذار انقلاب اسلامی برای ایجاد وحدت اسلامی

سندس الاسعد، خبرنگار و تحلیلگر حوزه خلیج فارس در شبکه المیادین و تهران تایمز، در این وبینار بین‌المللی گفت: امت اسلامی در دهه گذشته از مرحله سرنوشت‌سازی عبور کرد که دو چالش اصلی در آن وجود داشت. چالش اول داخلی یعنی تفرقه بود و چالش دوم خارجی و نشان دهنده استکبار فزاینده قدرت‌های امپریالیستی بود که با پیشبرد عادی‌سازی با استعمار صهیونیستی، برای تحریف فرهنگ اسلامی و کنترل توانمندی‌های ملت و ترویج همجنس‌گرایی که هویت و قداست خانواده را از بین می‌برد، سخت تلاش می‌کنند.

 او ادامه داد: عملیات قهرمانانه طوفان‌الاقصی به طور قابل توجهی این تلاش‌های شرورانه را خنثی کرد، چرا که آرمان فلسطین بار دیگر با تشکیل پایگاهی محکم، ملت را متحد کرده و این همان چیزی است که امام خمینی(ره) همواره بر آن تأکید داشته است.

 الاسعد ادامه داد: امام خمینی(ره) تلاش بی‌وقفه‌ای برای وحدت اسلامی انجام داد و آن را یک نیاز حیاتی عنوان کرد. به گفته ایشان، وحدت اسلامی به معنای حذف دیگری یا تغییر ایدئولوژی آنها بر اساس خواست حزب مسلط نیست؛ بلکه به معنای به کارگیری مظاهر اختلاف برای خدمت به پیامبر(ص) و دین اسلام است.

تحلیلگر حوزه خلیج فارس تأکید کرد: امام راحل تأکید داشت شیطان بزرگ یعنی آمریکا به هر وسیله و ترفندی بین مسلمانان بذر تفرقه انداخته و امت اسلامی را به دشمنی می‌کشاند تا ثروت‌های آنها را غارت کند و بر آنها مسلط شود. امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه دستان کثیفی که بین شیعه و سنی تفرقه‌افکنی کردند، هدفشان تضعیف و تحقیر است، تصریح کرد که اگر وحدت خود را حفظ کنیم، سرانجام پیروز خواهیم شد.

او خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) تأکید کرد که یکی از مهمترین سازوکارهای تحکیم وحدت، اقدام جهادی متحد علیه صهیونیست‌ها است. در این میان اتحاد جبهه‌های محور مقاومت، تجربه عملی موفقی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم. امام خمینی(ره) فرمود اگر هر مسلمان یک سطل آب بر اسرائیل بریزد، سیلاب آن را می‌برد.

الاسعد در پایان گفت: ایشان با تأیید اینکه آنچه برای مسلمانان مهم است، پیروی از قرآن است که همه مسائل مربوط به زندگی و ارزش‌های انسان را تسهیل می‌کند، هشدار داد که دشمنان اسلام از قرآن سوء استفاده می‌کنند. ایشان می‌گوید: چقدر تأسف‌بار است که قرآن که کتاب هدایت است، دیگر جز در قبرستان‌ها و تشییع جنازه‌ها خوانده نمی‌شود.

 

 

اتحاد مطلوب حول محور تمسک به ریسمان الهی شکل می‌گیرد

در این نشست ام کلثوم السبلانی، نویسنده و پژوهشگر لبنانی، تصریح کرد: بارزترین ویژگی وحدت اسلامی و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره) در درجه نخست تمسک به ریسمان الهی است. از دیدگاه امام خمینی(ره) اجتماع و اتحاد مطلوب آن است که حول محور تمسک به ریسمان الهی صورت پذیرد.

السبلانی تأکید کرد: از آنجا که وحدت نیازمند یک محور و اساس و پایه است، لذا می‌توان خداپرستی را محوری اساسی برای وحدت در نظر گرفت، زیرا مردم در جامعه توحیدی در یک مسیر واحد حرکت می‌کنند (إنا لله وإنا إلیه راجعون)، برخلاف جوامع شرک و کفر که مسیرها و راه‌های مختلفی وجود دارد.

این نویسنده و پژوهشگر لبنانی گفت: از دیگر ویژگی‌های وحدت در اسلام، توجه و حمایت از منافع اسلام و شرع مقدس است؛ به این معنا که صیانت از اسلام و قوانین و احکام اسلامی و میهن اسلامی و هر چیزی که متعلق به اسلام باشد، اجتناب‌ناپذیر است. در همین راستا، وحدت مسلمانان از نیازهای اولیه است. بنابراین وحدتی که موجب صیانت از حاکمیت اسلامی و قوانین اسلام و وحی نشود، وحدت حقیقی مورد نظر امام خمینی(ره) نخواهد بود، لذا هدف اصلی وحدت، صیانت از اسلام است.

او در ادامه به سخنان امام خمینی(ره) در خصوص دفاع از اسلام و سرزمین‌های اسلامی و استقلال آنها در همه شرایط و وحدت کلمه مسلمانان و اتحاد کشورهای اسلامی و تحقق برادری و دوستی بین همه طوایف اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) تأکید می‌کند که مشکلات مسلمانان در نتیجه اختلاف و تفرقه بین آنها است و راه دستیابی آنها به حاکمیت، کرامت و صیانت از اسلام اصیل، در وحدت آنها نهفته است.

السبلانی در پایان تأکید کرد: ضرورت حفظ منافع اسلام عاملی برای دستیابی به وحدت است و محور و اساس این وحدت در سایه صیانت از اسلام و حفظ آن و ادامه تبلیغ اسلام و نشر آن در دنیا است. بنابراین، نماز جمعه، اعلام برائت از مشرکین در مراسم حج و اعلام هفته وحدت و روز جهانی قدس، همگی در راستای منافع اسلام و به معنای کنار گذاشتن منافع شخصی و گروهی و ملی و قومیتی با هدف تحقق منافع عالی اسلامی است.

مبانی وحدت در دیدگاه امام خمینی (ره)

حیاتی محمد اروی، دبیرکل انجمن مسلمانان اهل‌البیت اندونزی در وبینار«امام خمینی(ره) پرچمدار وحدت و مقاومت» گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک دانشمند دینی الهام بخش و عامل تحولات اساسی در جهان بود. تحولی که بر اساس ارزش‌های جهانی مانند عدالت، آزادی و حقوق بشر است.

دبیرکل انجمن مسلمانان اهل‌البیت اندونزی دو نکته مهم در تفکر امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: وحدتی که از سوی امام خمینی(ره) در حوزه سیاسی مطرح شد، پایه و اساس مذهبی داشت. پایه و اساس اصلی معرفت شناسی وحدت، قوانین اسلامی و آموزه‌های قرآن است. اساس اندیشه امام خمینی(ره) از ابتدا اخوت و همگرایی مسلمانان بود.

وی نکته دوم را رابطه مذهب و هویت ملی با وحدت دانست و افزود: امام خمینی(ره) بیشتر از یک رهبر سیاسی، متفکر و محقق صالحی در زمینه دین بود. بنیانگذار انقلاب اسلامی تفاوت مذهب را دلیل عدم وحدت آنان نمی‌دانست، چون معتقد بود همه پیرو قرآن‌اند و از یک پیامبر پیروی می‌کنند.

استاد دانشگاه جاکارتا یادآور شد: امام خمینی(ره) وجود آراء مختلف را انکار یا محکوم نمی‌کرد ولی معتقد بود که اختلاف نظرها نباید باعث اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود.

محمد اروی در پایان با اشاره به این واقعیت که اگر مسلمانان از قانون الهی آگاه بوده و به آن عمل کنند تمام مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ..... حل خواهد شد، تصریح کرد: بنابراین مسلمانان باید وحدت واخوت داشته و برای ایجاد یک امت بزرگ با یکدیگر همبستگی داشته باشند.

انقلاب اسلامی تلاش دارد با رهبری یک مرد الهی حکومت خدا را در زمین برپا کند

مریم مبروک، مبلغ بین‌المللی و پژوهشگر مباحث اسلامی لبنان هم در این وبینار ضمن تسلیت شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان او در سانحه بالگرد رئیس جمهور به امام عصر(عج)، حضرت آیت الله خامنه‌ای و ملت شریف ایران، با بیان این که انقلاب امام خمینی(ره) از اسلام ناب محمدی سرچشمه گرفته است، اظهار کرد: این انقلاب، یک انقلاب الهی است که هدفی الهی را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند با رهبری یک مرد الهی، حکومت خداوند را در زمین برپا کند.

او با بیان این که انقلاب امام خمینی(ره) از اسلام ناب محمدی سرچشمه گرفته است، اظهار کرد: این انقلاب، یک انقلاب الهی است که هدفی الهی را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند با رهبری یک مرد الهی، حکومت خداوند را در زمین برپا کند.

این بانوی پژوهشگر لبنانی بیان کرد که امام خمینی(ره) با روحیه انقلابی و الهی خود تلاش کرد که مظلومان را در همه جهان یاری کرده و در برابر ظالم بایستد و این همان منطقی است که در کربلا حاکم بود.

مبروک درباره دلیل ناکامی انقلاب‌های بسیار در جهان گفت: این انقلاب‌ها برای رسیدن به منافع دنیوی و شخصی آغاز شدند، در حالی که انقلاب امام خمینی(ره) به رهبری یک مجتهد بزرگ و ممتاز انجام شد.

این پژوهشگر لبنانی پایان دادن به ظلم، یاری مظلومان و مستضعفان، نشر اندیشه اصیل محمدی و برپایی حکومت خدا بر زمین را از اصول انقلاب امام خمینی(ره) عنوان کرد و اظهار داشت: فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه عزتمندانه‌ای یافت و به اهداف خود رسید.

او با بیان این که روز جهانی قدس، میوه این انقلاب است، گفت: مسئله قدس و فلسطین از ذهن‌ها پاک شده بود و ما به برکت این انقلاب اکنون در سایه ولایت فقیه زندگی می‌کنیم و انقلابی که فرماندهان آن شهدا باشند، شکست نخواهد خورد.

عدالت خواهی، مقاومت در برابر ظالم و موضعگیری سختگیرانه در برابر ظالم

فاطمه بتول سایوز، پژوهشگر تصوف اسلامی ترکیه، که یکی از سخنران‌های وبینار «امام خمینی(ره) پرچمدار وحدت و مقاومت» بود با آرزوی آزادی مردم فلسطین، گفت: قوی‌ترین و کامل‌ترین نمونه امام خمینی (ره) است. امام راحل، یک رهبر موفق جهانی و انقلاب او نیز جهانی بود. انقلاب ایشان در صفحه‌های تاریخ با مرور زمان گسترده‌تر و موفق‌تر می‌شود و این گویای این واقعیت این است که ایشان در انقلاب خود به دنبال منفعت شخصی نبود و با اصول انسانی و فطری و با وجدان پیش رفت و قدم برداشت.

این محقق ترکیه‌ای اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی مردم جهان به سمت انقلاب امام و آشنایی با شخصیت ایشان و اهل بیت(ع) روی آوردند. می‌توان نتیجه گرفت امام با انقلاب خود فقط یک حرکت سیاسی را ایجاد نکرد، بلکه یک حرکت جهانی برای تبلیغ "دین مبین اسلام" را رغم زد.

سایوز با اشاره به عدالت خواهی، وحدت و برادری که امام راحل آن را برای جامعه جهانی خواستار بود، تصریح کرد: مرام و نظام امام خمینی(ره) عدالت خواهی، مقاومت در برابر ظالمان جهان و موضعگیری سختگیرانه در برابر ظالم بود. امام خمینی(ره) در بین جغرافیای اسلامی و انسانی، تنها رهبری بود که بزرگترین دغدغه ایشان "وحدت و برادری" بود و برای رسیدن به این راه قدم‌های بزرگی برداشت.

او در پایان تأکید کرد: امام خمینی(ره) یک شخصیت موفق سیاسی و دینی بود و جوانان می‌توانند امام خمینی(ره) را به عنوان الگوی انسانی خوب سرمشق زندگی خود قرار دهند.

سحر ناجی، عضو هیئت علمی دانشگاه عراق، نیز در این وبینار بین‌المللی تصریح کرد: امام خمینی(ره) همه معیارهایی را که مردم به آن عادت کرده بودند را رد کرد و شعار «نه شرقی و نه غربی» را سرداد و از این که در سایه یکی از دو قدرت شرق و غرب قرار بگیرد ابا داشت.

این بانوی اندیشمند عراقی در ادامه خاطرنشان کرد: اثری که امام برجای گذاشت، دیدگاهی یکپارچه و جامع و مشرف به این عالم پهناور است که از رسالتی الهی نشأت گرفته که با بعثت شریف رسول بشریت حضرت محمد (ص) تجسم یافته است.

او تأکید کرد: بعد از آن که امام(ره) از اولویت نخست خود یعنی ایجاد ثبات در ایران فارغ شد، اولویت دوم را مطرح کرد و آن آزادی قدس و فلسطین بود.

ناجی مبارزه با استکبار را از مفاهیمی خواند که امام خمینی(ره) بر آن تأکید داشت و تصریح کرد: در روزگار ما که صحبت از تسلط تک قطبی بر توانمندی کشورها است و با شعارهای فریبنده به جهان اسلام حمله می‌شود، باید در رابطه با این استکبار تجاوزکارانه تأمل کرد تا ماهیت و واقعیت آن و روش‌ها و برنامه‌های آن روشن شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما