شناسهٔ خبر: 66980694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تأکید پژوهشگر لبنانی بر اهمیت دیدگاه‌‌های امام خمینی (ره) درباره وحدت کلمه

نویسنده و پژوهشگر لبنانی با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره وحدت کلمه، اتحاد مسلمانان را برای مقابله با همه چالشها و مشکلات کشورهای اسلامی ضروری دانست و تأکید کرد، تفرقه و دور شدن مسلمانان از یکدیگر باعث ضعف و شکست و سلطه دشمنان بر آنها می‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب "ام کلثوم السبلانی" نویسنده و پژوهشگر لبنانی، در وبینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) پرچمدار وحدت و مقاومت» که امروز یکشنبه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد،گفت: در سایه حوادث خونباری که در دنیا به دست طاغوت حمایت و پشتیبانی می‌شود، هیچ‌کسی درباره این مسئله اختلاف نظر ندارد که اتحاد راهکاری بدون جایگزین برای تحقق پیروزی و عدالت است.

این پژوهشگر لبنانی با قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این وبینار؛ بارزترین ویژگی وحدت اسلامی و تقریب از دیدگاه امام خمینی (ره) را در درجه نخست تمسک به ریسمان الهی دانست وگفت: از دیدگاه امام خمینی اجتماع و اتحاد مطلوب آن است که حول محور تمسک به ریسمان الهی صورت پذیرد، به صورتی‌که ایشان بارها بر اهمیت وحدت با توجه به آیه کریمه " واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا " تأکید کرده بودند.

السبلانی خاطرنشان کرد: این فرمان خداوند است که به رسیمان الهی چنگ بزنیم، خداوند ما را به اتحاد و اجتماع و چنگ زدن به ریسمان الهی امر کرده است؛ بنابراین هر اجتماعی مطلوب نیست.

وی افزود: اینگونه است که محور وحدت در اندیشه امام خمینی (رض) در تمسک به ریسمان الهی متبلور شده است.

السبلانی تأکید کرد: از آنجا که وحدت نیازمند یک محور و اساس و پایه است و یک هدف را دنبال می‌کند، لذا می‌توان توحید را محوری اساسی برای وحدت در نظر گرفت، زیرا مردم در جامعه توحیدی در یک مسیر واحد حرکت می‌کنند (إنا لله وإنا إليه راجعون)،  برخلاف جوامع شرک و کفر که مسیرها و راه‌های مختلفی وجود دارد.

این نویسنده و پژوهشگر لبنانی گفت: از دیگر ویژگی‌های وحدت در اسلام، توجه و حمایت از منافع اسلام و شرع مقدس است؛ به این معنا که صیانت از اسلام و قوانین و احکام اسلامی و میهن اسلامی و هر چیزی که متعلق به اسلام باشد، اجتناب‌ناپذیر است. در همین راستا، وحدت مسلمانان و اتحاد آنان از نیازهای اولیه است. بنابراین وحدتی که موجب صیانت از حاکمیت اسلامی و قوانین اسلام و وحی نشود، همان وحدت حقیقی مورد نظر امام خمینی نخواهد بود، لذا هدف اصلی وحدت، صیانت از اسلام است.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص دفاع از اسلام و سرزمین‌های اسلامی و استقلال آنها در همه شرایط و وحدت کلمه مسلمانان و اتحاد کشورهای اسلامی و تحقق برادری و دوستی بین همه طوایف اسلامی خاطرنشان کرد: این سخنان به معنای آن است که از نظر امام خمینی(ره) همه مسلمانان، صرف نظر از گرایش‌های قومی و قبیله‌ای، گرامی و محترم هستند؛ بنابراین مسئله مهم پذیرش خواست اسلام و قرار دادن توحید به عنوان شعار مسلمانان است.

السبلانی گفت: حاکمیت اسلام و عزت و بزرگی مسلمانان از مسائل دیگری است که به خاطر تحقق آنها وحدت متبلور می‌شود. بنابراین تفرقه و دور شدن مسلمانان از یکدیگر باعث ضعف و ذلت و شکست آنها و سلطه دشمنان بر آنها می‌شود. امام خمینی در همین خصوص تأکید می‌کند که مشکلات مسلمانان در نتیجه اختلاف و تفرقه بین آنها است و راه دستیابی آنها به حاکمیت و کرامت و صیانت از اسلام اصیل، در وحدت آنها نهفته است.

السبلانی با تأکید بر اهمیت و ضرورت تحقق برادری اسلامی، آن را نتیجه واقعی و اصلی وحدت مسلمان برشمرد و گفت: از طریق برادری اسلامی و وحدت می‌توان مشکلات مسلمانان را از بین برد تا جایی که هیچ قدرتی دیگر توانایی تعرض به کشورهایشان را نخواهد داشت؛ در حقیقت وحدت راه درمان اصلی دردهای جوامع اسلامی است.

وی تأکید کرد: ضرورت حفظ منافع اسلام عاملی برای دستیابی به وحدت است و محور و اساس این وحدت در سایه صیانت از اسلام و حفظ آن و ادامه تبلیغ اسلام و نشر آن در دنیا است. بنابراین، نماز جمعه، اعلام برائت از مشرکین در مراسم حج و اعلام هفته وحدت و روز جهانی قدس، همگی در راستای منافع اسلام و شریعت اسلامی و به معنای کنار گذاشتن منافع شخصی و گروهی و ملی و قومیتی -یا همان منافع کلی کشورهای اسلامی- با هدف تحقق منافع عالی اسلامی است.
 

نظر شما