شناسهٔ خبر: 66986936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نامه سرگشاده دانشگاهیان و مدیران دانشگاه غزه به جهان

علی مدنی

اساتید و مدیران دانشگاه‌های نوار غزه در نامه سرگشاده‌ای هشدار دادند رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در نوار غزه دانشگاهیان را نیز هدف گرفته و از حامیان خود در سراسر جهان خواستند به آنها برای مقاومت در برابر این نسل‌کشی و بازسازی دانشگاه‌های این منطقه کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صدها استاد و مدیر دانشگاه اهل نوار غزه در نامه سرگشاده‌ای که خطاب به حامیان فلسطین در سراسر جهان منتشر کردند، نوشتند: «ما اساتید و کارمندان فلسطینی دانشگاه‌های غزه کنار هم آمده‌ایم تا بر موجودیت خود و موجودیت همکارانمان و دانشجوهایمان و بر آینده خود در مواجهه با همه تلاش‌هایی که هم‌اکنون برای پاکسازی ما صورت می‌گیرد، تاکید کنیم. نیروهای اشغالگر اسرائیلی ساختمان‌های ما را از بین برده‌اند اما دانشگاه‌های ما به زندگی ادامه می‌دهند. ما بر عزم دسته‌جمعی خود برای ماندن در سرزمین‌مان و از سرگیری تدریس، مطالعه و تحقیق در غزه، در دانشگاه‌های فلسطینی خودمان، در سریع‌ترین فرصت مجددا تاکید می‌کنیم.»

آنها در ادامه این نامه تصریح کردند: «ما از دوستان و همکارانمان در سراسر جهان می‌خواهیم در برابر این کارزار جاری نسل‌کشی دانشگاهیان در فلسطین اشغالی مقاومت کرده، در کنار ما برای بازسازی دانشگاه‌های نابود شده ما تلاش کرده و با هر برنامه‌ای برای دور زدن، پاکسازی یا تضعیف یکپارچگی نهادهای آکادمیک ما مخالفت کنند. آینده مردم جوان ما در غزه به ما، و قابلیت ما برای باقی ماندن در سرزمینمان به منظور تداوم خدمت به نسل‌های آینده مردممان وابسته است. ما در حالی این درخواست را مطرح می‌کنیم که زیر بمب‌های نیروهای اشغالگر در سراسر نوار غزه اشغالی، در اردوگاه‌های آوارگان رفح و در مکان‌های جدید تبعید موقت در مصر و دیگر کشورهای میزبان به سر می‌بریم. ما پیام خود را در حالی منتشر می‌کنیم که اشغالگران اسرائیلی به اجرای کارزار نسل‌کشی خود به صورت روزانه علیه مردم ما ادامه می‌دهند تا هر جنبه‌ای از حیات فردی و جمعی ما را نابود کنند.»

در ادامه این نامه آمده است: «خانواده‌ها، همکاران و دانشجویان ما قتل‌عام می‌شوند، در حالی که ما بار دیگر بی‌خانمان شده و در حال زندگی کردن مجدد تجارب والدین و پدربزرگ‌هایمان در زمان کشتارها و اخراج‌های دسته‌جمعی به دست نیروهای مسلح صهیونیست در سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ هستیم. زیرساخت‌های شهری ما اعم از دانشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی  که به دست نسل‌های مختلف مردم ما ساخته شده بودند، بر اثر این نکبت مداوم عمدی مخروبه شده‌اند. حملات عمدی به زیرساخت‌های آموزشی ما یک تلاش فاحش است برای آنکه نوار غزه را غیرقابل سکونت کرده و بافت فرهنگی و معنوی جامعه ما را تضعیف سازند. با این وجود ما نخواهیم گذاشت یک چنین اقداماتی شعله دانایی و انعطافی که در درون ما می‌سوزد، خاموش شود.»

این اساتید و مدیران دانشگاه‌های غزه بیان داشتند: «متحدان اسرائیل اشغالگر در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در حال حمایت از آن دسته از برنامه‌های بازسازی ادعایی هستند که هدفشان از بین بردن امکان ایجاد یک حیات آموزشی مستقل فلسطینی در نوار غزه است و به این ترتیب یک جبهه دیگر را برای از بین بردن نسل دانشگاهیان ما می‌گشایند. ما همه این دسیسه‌ها را رد می کنیم و از همکارانمان می‌خواهیم هرگونه همدستی در آن را رد کنند. ما از همه دانشگاه‌ها و همکاران دانشگاهی خود در سراسر جهان می‌خواهیم تا هرگونه کمک آکادمیک را مستقیما با دانشگاه‌های خود ما هماهنگ کنند.»

آنها با تاکید بر اینکه قدردان همبستگی نهادهای بین‌المللی و مالی سراسر جهان با خود و کمک‌هایشان به غزه هستند، بیان داشتند: «ما بر ضرورت مبرم شروع مجدد فعالیت نهادهای آموزشی غزه تاکید داریم نه صرفا به خاطر آنکه از دانشجویان کنونی حمایت کنیم بلکه خواستار تضمین پایداری و انعطاف بلند مدت نظام آموزش عالی خود هستیم. تحصیلات نه صرفا ابزاری برای منتقل کردن دانایی بلکه یک رکن حیاتی برای موجودیت ما و ستون امید برای مردم فلسطین است.»

آنها در خاتمه این نامه نتیجه گرفتند که رژیم صهیونیستی در کنار حمله به معیشت کارمندان و اعضای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های فلسطین، در راستای کارزاری عمدی برای نسل‌کشی این دانشگاهیان، آنها را تحت فشارهای مالی قرار داده که این یک تهدید موجودیتی برای آینده خود این دانشگاه‌ها به وجود آورده است.

در این نامه نوشته شد: «به این ترتیب باید تدابیری فوری به منظور رسیدگی به بحران مالی که هم‌اکنون پیش روی نهادهای آکادمیک ما است و به منظر تضمین زنده ماندن آنها برداشته شود. ما از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهیم فورا با هماهنگ ساختن تلاش‌های خود از این هدف حیاتی حمایت کنند.»

براساس گزارش‌ها، بیش از ۸۰ درصد از مدارس و دانشگاه‌های غزه از زمان شروع جنگ در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تخریب شده است. همچنین بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در جریان یورش‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی در سراسر غزه به شهادت رسیده‌اند و عملا هیچ نقطه به اصطلاح امنی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین وجود ندارد.

انتهای پیام

نظر شما