شناسهٔ خبر: 66986315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مزایده‌ روزبازارهای شهرداری بیرجند متوقف شد

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند از صدور دستور توقف مزایده‌های روزبازارهای شهرداری بیرجند خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد در جلسه شورای شهر بیرجند با اشاره به حضور جمعی از غرفه‌داران روزبازارهای شهرداری در شورا و اعتراض به مصوبه شورا مبنی بر مزایده غرفه ‌ها اظهار داشت: جمعی از غرفه‌داران روزبازارهای شهرداری در شورا حضور یافته و به بیان مشکلات خود پرداختند.

وی گفت: مزایده غرفه‌های روز بازارهای شهرداری بیرجند از روز بازار پاسداران گرفته تا بازار غفاری، بلوار مسافر و بلوار فرودگاه موضوعی تکراری است که در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح و موجی از نگرانی و دلواپسی را برای غرفه داران به ارمغان آورده است.  

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند، دغدغه مزایده غرفه‌ها و بیکاری برخی غرفه‌داران، عدم اطلاع قبلی توسط شهرداری در زمینه برگزاری مزایده، ندادن امتیاز به کسبه فعال بازار را از جمله موارد اعتراضی کسبه عنوان کرد و افزود: عدم توان پرداخت اجاره بهای مغازه‌های سطح شهر، نبود توان رقابت با افراد متمکن از نظر مالی در صورت برگزاری مزایده، دریافت وام خود اشتغالی از کمیته امداد و راه‌اندازی کسب و کار نیز جزو موارد مطرح شده توسط معترضین در شورا بود.

عبدالرزاق‌نژاد ادامه داد: برخی غرفه داران با اعتراض به وجود شبهه در برگزاری مزایده، ویژه بینی برخی افراد، به خطر افتادن ثبات شغلی افرادی که سالها بازاریابی کرده و به موفقیت نسبی رسیده‌اند، خواستار اجرای عدالت و شفافیت در برگزاری مزایده و شرکت دادن تمامی غرفه‌های موجود در مزایده شدند.

فاطمه زهرا هلال‌بیرجندی، از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند معتقد بود مزایده غرفه‌های روز بازارهای شهرداری مصوبه شورای شهر است و رئیس سازمان مربوطه مصوبه شورا را اجرایی کرده و مشکل از ایشان نیست. 

ویدا ناصری، منشی شورای شهر بیرجند با انتقاد از عدم بررسی این موضوع در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، علیرغم ارجاع آن در هفته‌های گذشته عنوان کرد: در شورا مصوب شد مشکل کسبه در کمیسیون خدمات شهری شورا بررسی و نتیجه به صحن علنی اعلام شود که این اتفاق نیفتاد و امروز  شاهد اعتراض و تجمع کسبه و غرفه‌داران در صحن شورا هستیم.

مرتضی یزدان‌شناس عضو شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه در تمام دوره‌های شورا  جزو مخالفان برگزاری مزایده روزبازارهای شهرداری بوده‌ام، گفت: بر اساس یکی از بندهای این مزایده افرادی که عرضه مستقیم دارند یا تولیدکننده هستند و یا از طریق سازمان‌های جهاد، صمت و دستگاه‌های حمایتی معرفی شده‌اند، مشمول این  مزایده نبوده و در اجرای مصوبه شورا کلی گویی شده که در نتیجه منجر به اعتراض کسبه شده است. 

وی ادامه داد: برخی سازمان‌های شهرداری خدمات رسان بوده و نباید حساب سود و زیان خود را بکنند لذا با  برگزاری این مزایده، هدف شهرداری برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین‌تر از سایر نقاط شهر در روزبازارها محقق نمی‌شود. 

عباس سروری، عضو شورای شهر بیرجند ضمن اشاره به ایراد نطق پیش از دستور در پایان اردیبهشت ماه جاری و در حمایت از غرفه داران روزبازارهای سطح شهر در جلسه علنی شورا گفت: برگزاری مزایده برای تمامی املاک شهرداری بر اساس قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها در شورا مصوب شده و سال گذشته مقرر شد تخفیفی به کسبه داده و تا پایان سال 1402 مزایده برگزار نشود لیکن در سال جاری این مزایده باید برای تامین بودجه شهرداری برگزار شود. باید واگذاری غرفه‌ها با رعایت عدالت و انصاف در روزبازارهای شهرداری صورت پذیرد و رضایت شهروندان در اولویت قرار گیرد.

در ادامه این جلسه و پس از اظهارنظر اعضای شورای اسلامی شهر مقرر شد مزایده روزبازارهای شهرداری تا تعیین تکلیف نهایی آن متوقف شود و در جلسات آتی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری توضیحات لازم در این زمینه را ارائه داده و سپس تصمیم نهایی در شورا اتخاذ و به هیئت تطبیق ارسال شود. 

در ادامه جلسه نماینده موسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج وابسته به سپاه به عنوان سرمایه گذار پروژه ساخت و ساز در زمین متعلق به  شهرداری در سایت اداری به تشریح کلیاتی از این پروژه پرداخت و گفت: موسسه در سال 1401 مصوب کرد که در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کند که انعقاد تفاهم نامه با شهرداری یکی از این برنامه‌ها بود. 

ارقشی ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد موسسه 1500 میلیارد تومان با شهرداری بیرجند و 100 میلیارد تومان با شهرداری فردوس قرارداد منعقد کند. هدف موسسه از اجرای این پروژه انتفاعی نیست و آورده موسسه 70 و آورده شهرداری 30 درصد خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با بیان اینکه آورده شهرداری، زمین و تخفیف عوارض خواهد بود گفت: قرار است در این تفاهم نامه ساخت و ساز در زمین متعلق به شهرداری به  مساحت 56 هزار مترمربع  در بلوار صنعت و  معدن با مشارکت موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج و  سپاه انصار الرضا (ع) انجام شود. 

ناصری بیان کرد: در این توافق، مشاور پروژه دو نوع مشارکت 80 به 20 و 70 به 30 را مطرح کرده و قرار است  6 طبقه مسکونی در این اراضی به همراه تعدادی واحد تجاری ساخته شود. 

وی با انتقاد از اینکه باید گزارش توجیهی اقتصادی پروژه به شورا ارائه می‌شد، ادامه داد: سهم شهرداری در این پروژه 12 هزار متر مربع است که قیمت این زمین طبق تحقیقات انجام شده 174 میلیارد تومان است و هزینه ساخت این زمین  با احتساب متری 14 میلیون تومان  773 میلیارد تومان می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: هزینه پروانه و سایر هزینه‌های  این ساخت و ساز هم 117 میلیارد تومان می‌شود و در مجموع آورده شهرداری 278 میلیارد تومان و آورده شریک  791 میلیارد تومان است.

ناصری با بیان اینکه با فروش سهم شهرداری 911 میلیارد  تومان نصیب شهرداری خواهد شد خواستار تغییر طرح پروژه برای افزایش سودهی آن شد و اظهار داشت: به طور مثال اگر  دو طبقه به این پروژه اضافه یا  تعداد واحد تجاری آن بیشتر شود، دو طرف سود خواهند برد. 

در نهایت اعضای شورای شهر بیرجند با سرمایه گذاری 70 به 30 مؤسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج وابسته به سپاه موافقت کردند.

انتهای پیام/ 252

نظر شما