شناسهٔ خبر: 67351005 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام سازمان پزشکی قانونی: با کمبود فضای فیزیکی مواجه‌ایم

ساوه - ایرنا - معاون پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۴۵۲ مرکز پزشکی قانونی هم اکنون در کشور فعال است که فضاهای تملیکی آن از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رضا منوچهری روز دوشنبه در آیین افتتاح ساختمان اداره پزشکی قانونی ساوه اظهار کرد: میزان فضاهای تملیکی سازمان پزشکی قانونی تنها ۵۶ درصد است و بقیه مراکز استیجاری و امانی است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان ۲۲۵ هزار متر مربع فضای تملیکی دارد افزود: براساس بررسی کمیته فنی این سازمان، برای رسیدن شاخص فضای فیزیکی به حد استاندارد برای خدمت رسانی بهتر باید ۳۶۰ هزار متر مربع فضای دیگر احداث شود.

منوچهری اظهار کرد: یکی از ارکان و ابزارهای که کمک می کند این سازمان در تکریم ارباب رجوع بتواند بهتر عمل کند برخورداری از فضای فیزیکی مناسب و استاندارد است.

وی یادآور شد: در هفته قوه قضاییه ۱۰ پروژه در سراسر کشور به بهربرداری می رسد که بزرگترین آن در اصفهان شامل مرکز آموزشی، تشخیصی و آزمایشگاهی در یک فضای ۲۰ هزارمتر مربعی با ۴۰۰ هزار متر مربع زیربنا است.

معاون پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: علاوه بر اداره پزشکی قانونی ساوه، ساختمان این اداره در سمنان و جیرفت هر کدام با یک هزارو ۲۰۰ متر مربع دیگر طرح های افتتاحی در این هفته است.

فضای فیزیکی اداره‌های پزشکی قانونی کشور مناسب نیست

وی خاطر نشان کرد: این طرح ها یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده که با اجرای آنها سه درصد به مجموعه فضایی قبلی تملیکی سازمان اضافه شده است.

منوچهری با بیان اینکه بیشترین فقر فضای فیزیکی در استان های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی است یادآور شد: برای رفع فقر فضای فیزیکی ۸۵ طرح عمرانی مصوب شده که عمده آنها در این پنج استان است.

به گفته وی، شرایط فضای فیزیکی در استان مرکزی خوب است و ۲ طرح از ۸۵ پروژه مصوب شهرستان های زرندیه و شازند این استان برنامه ریزی شده که در تامین زمین، این سازمان اعتبارات آن را تامین می کند.

شرکت در رای گیری یکی از مهمتریم مسوولیت ها است

رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: هشتم تیر زمان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کشور باید با مشارکت حداکثری خالق صحنه های همچون حضور در مراسم های مختلف یادبود شهید جمهور و یارانش باشد.

حجت الاسلام سعید جزایی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات و اهمیت حضور حداکثری اضافه کرد: برگزاری انتخاباتی سالم و در کمال امنیت از دیگر موارد مورد اهمیت در این روز است.

وی با بیان اینکه رای دادن یک مسوولیت بزرگ اجتماعی و تکلیف مهم سیاسی است یادآورشد: انتخاب فرد اصلح سربلندی در انجام این مسوولیت است.

رییس کل دادگستری استان مرکزی در خصوص افتتاح ساختمان مرکز پزشکی قانونی در ساوه گفت: افتتاح این مرکز و ارتقاع زیر ساخت ها این شهرستان حق مردم انقلابی آن بوده و این مرکز باید تلاش کند خدماتش را با بهترین کیفیت به مردم ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه همدلی، همراهی و مدیریت جهاد در استان مرکزی جریان دارد یادآورشد: اتمام این پروژه نتیجه همین همدلی، همراهی و مدیریت جهادی در بخش های مختلف استان است.

نیروی انسانی از مهمترین چالش های پزشکی قانونی است

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: سال ۹۶ طرح احداث ساختمان پزشکی قانونی ساوه تصویب و تملک زمین برای آن در سال ۹۸ به نتیجه رسید و در نهایت عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۰ شروع و هم اکنون به پایان رسیده است.

مهدی علیزاده مهاجر با اشاره به اینکه برای ساخت این پروژه ۹۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است اضافه کرد: برای محوطه سازی و حصارکشی آن نیز ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه هم اکنون خدمات پزشکی قانونی در ساختمان تازه تاسیس ساوه ارایه می شود یادآورشد: اعتبار این پروژه از ردیف های مختلف همچون ستاد و سازمان پزشکی قانونی، اعتبارات استانی تامین شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: در بخش های سخت افزاری و نیروی انسانی چالش های در ساوه وجود دارد که با همراهی، همت و همدلی مجموعه مشکلات سخت افزاری در حال مرتفع شدن است.

وی کمبود نیروی انسانی را در شهرستان ساوه را مهمترین چالش این بخش اعلام و اضافه کرد: سختی کار و کمبود مزایا از دلایل عمده عدم رغبت برای کار در پزشکی قانونی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: دانش آموختگان رشته پزشکی که قصد گذراندن دوران طرح خود را دارند با مراجعه به پزشکی قانونی می توانند به صورت نیروی طرحی، امریه‌ایی، قراردادهای کار معین و ساعتی از خدمات آنها بهرمند شویم و در ساعات غیر اداری نیز می توانند در بیمارستان ها فعالیت کنند.

رییس دادگستری ساوه هم در این جلسه اظهار کرد: شرایط ویژه ساوه از نظر جغرافیایی، صنعتی، جمعیتی و مهاجر پذیری موجب شده حوادث در شهرستان زیاد باشد و این مساله نیازمند رشد زیرساخت ها برای خدمت رسانی بهتر به مردم است.

ابوالحسن شریفی با اشاره به اینکه امکانات در زیر مجموعه های دادگستری شهرستان به ویژه پزشکی قانونی مناسب با شرایط ویژه شهرستان رشد نکرده است گفت: شرایط کار در پزشکی قانونی ساوه با توجه به امکانات و زیرساخت ها آن به معنای واقعی جهاد است.

وی نگاه ویژه سازمان پزشکی قانونی به استان مرکزی و شهرستان ساوه برای رفع کمبودها را خواستار شد و افزود: عملکرد پزشکی قانونی شهرستان شامل پذیرش مراجعان سرپایی هشت هزارو ۲۱ نفر، ۳۷۷ مورد معاینه جسد و صدور جواز دفن، ۴۰ مورد کالبد شکافی و تشریح و ۶۰ مورد حضور در صحنه جرم در سال قضایی گذشته بیانگر ضرورت این نگاه ویژه است.

نظر شما