شناسهٔ خبر: 66982771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مداح آئینی دیار ۱۵ خرداد

ایوان حرم امامزاده جعفر(ع)، نقطه پیدایش قیام ۱۵ خرداد است

لیلا تات

یک مداح آئینی ایوان حرم امامزاده جعفر(ع) پیشوا را نقطه پیدایش قیام ۱۵ خرداد مردم این دیار معرفی کرد و افزود: متاسفانه نهادهای موثر و مسئول، تلاش و اقدام موثری برای ثبت این واقعه یعنی مبداء قیام نکرده‌اند که دیگران از این غفلت، سوءاستفاده می‌کنند و بر طبل پوچ خود می‌کوبند ولی می‌شود با بازگویی خاطرات قیام کنندگان و استفاده از ظرائف هنری و فرهنگی این نقصان را به نفع تاریخ منطقه اصلاح کرد.

صاحب‌خبر -

عباس حامدی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی مردم ولایت مدار، بصیر و آگاه خطه پیشوا در طول شش دهه گذشته اثرات فراوانی داشته است.

وی که از نوجوانی در مراسم بیش از پانصد ساله بنی اسد، به اجرای برنامه می‌پردازد، تصریح کرد: بازخوانی و بازگفت خاطرات قیام خونین ۱۵ خرداد مصادف با ۱۲ محرم برای نسل فعلی و نسل‌های آینده لازم است.

مداح آئینی دیار ۱۵ خرداد با بیان اینکه خاطرات قیام خونین ۱۵ خرداد برای نسل فعلی و نسل‌های آینده لازم است‌، گفت: باید خاطرات بازگو و ثبت شوند تا در دل تاریخ بماند.

حامدی بر ضرورت توجه به حاج تقی علایی از بازماندگان صاحب نفس مداحی اهل بیت که از موثران آن روز تاریخی بوده است تاکید و تصریح کرد: عده‌ای در منطقه صاحب تریبون هستند که متاسفانه در برخی موارد دست به تحریف تاریخ می‌زنند و کمتر از امثال حاج آقا علایی و نظایر آن، بهره می‌گیرند.

وی ۱۵ خرداد را امتداد قیام امام حسین در روز عاشورا و ارسال کننده پیام شهدای کربلا اعلام و اظهار کرد: مراسم خاص بنی‌اسد، مراسمی که بیش از ۵۰۰ سال است در پیشوا برگزار می‌شود و مردم عزادار به شکلی خاص به عزاداری می‌پردازند این مراسم ریشه در تدین خاص مردم بصیر پیشوا و مجاوران امامزاده جعفر(ع) دارد.

وی برخی نهادهای فرهنگی را مسبب کم توجهی به پدیدآورندگان قیام ۱۵ خرداد دانست و تاکید کرد: اگر برای تکریم آفرینندگان قیام ۱۵ خرداد ۴۲ تلاشی نشود مصادره کنندگان وارد فضای تخریبی و تحریف می‌شوند.

وی نتیجه بزرگ قیام خرداد را انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: سفر مقام معظم رهبری در اوایل دهه هشتاد از نتایج این قیام است که خورشید انقلاب اسلامی، به مردم منطقه رخ نشان داد.

انتهای پیام

نظر شما