شناسهٔ خبر: 66982243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۱۳ خرداد سال ۸۰ | روایت رفسنجانی از «تندروی‌های» یک دادستان

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 13 خرداد 1380 | 10 ربیع‌الاول 1422 3 ژوئن 2001

پریشب در کشور نپال، گویا ولیعهد شاه در یک مجلس خانوادگی سلطنتی، اقدام به کشتن شاه و ملکه و هفت تن دیگر از خانواده سلطنتی کرده و گلوله‌ای هم به خود شلیک کرده که به سختی مجروح است و نمی‌تواند وظایف خود را به عنوان جانشین قانونی شاه انجام دهد و عمویش به عنوان نایب او، وظیفه شاه را به عهده گرفته است.

روزنامه‌های دیروز نوشته‌اند که در جلسه انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت در حسینیه جماران، با حضور آقایان [سیدمحمد] خاتمی و [مهدی] کروبی، بین دو جناح تحکیم، درگیری و زد و خورد پیش آمده و آقایان خاتمی و کروبی، جلسه را ترک کرده‌اند، ولی آقایان کروبی و خاتمی، دیشب در جلسه رهبری گفتند، بعد از رفتن آنها درگیری پیش آمده است.

دیروز شورای امنیت سازمان ملل، تحریم [نفت در برابر غذا در] عراق را یک بار دیگر تمدید کرده و عراق در عکس‌العملی صدور نفت خود را قطع کرده و خطر انفجار قیمت در نفت پیش‌آمده و عربستان سعودی، اعلام کرده که کمبود را جبران می‌کند. یاسر عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، تحت فشار آمریکا و اسراییل، دستور آتش‌بس به فلسطینی‌ها در برخورد با اسرائیلی‌ها داده است، ولی پیش‌بینی می‌شود که فرمان او را نپذیرند.

جمعی از گروه [مؤسسه فرهنگی] نینوا آمدند؛ از طلاب آزاده هستند و برای امور فرهنگی مربوط به آزادگان برنامه دارند. گله‌هایی از ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان دارند؛ کمک خواستند، نیم میلیون تومان کمک کردم. آقای اعتمادی گفت، بعد از خطبه اخیر من، خواب دیده است که ائمه به من رخت بزرگی داده‌اند.

آقای [عبدالمجید] معادیخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب] آمد و گزارشی در پیشرفت کار اجازه ساختمان بنیاد تاریخ را داد. گفتم، آماده تحریر تاریخ انقلاب شوند. پیشنهاد داشت، گفتمانی با مجموعه افرادی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، شروع شود. اشکالات کار را توضیح دادم.

خانواده‌های شهدای ورامین آمدند. آقای [حسین] نوش‌آبادی، نماینده ورامین، گزارش داد و من هم صحبت کردم و به نقش ورامین در حادثه پانزده خرداد اشاره کردم.[1] عصر آقای [علی] عباسپور، نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برای مشورت آمد.

شب برای سخنرانی [در مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره)] به مرقد امام رفتم.[2] در اتاق انتظار که جمعی از دوم خردادی‌ها جمع بودند، آقای [سیدمحمد موسوی] بجنوردی، ابوالزوجه حسن‌ آقا خمینی‌ گفت، آقای احمد توکلی، [نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری]، اوایل انقلاب در بهشهر، به عنوان دادستان انقلاب، تُندروی‌های زیادی داشته؛ جمعی را اعدام و مصادره اموال کرده و دادستانی او هم پایه قانونی نداشته است. خانه‌ کارگر هم در نامه سرگشاده‌ای، اشکالات کار آقای توکلی در دوران وزارت [کار و امور اجتماعی] او را منتشر کرده است.

[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شما صاحب انقلاب و وارث دستاوردهای جهاد ملت ما برای انقلاب اسلامی هستید. در بین همه مردم ایران در پانزده خرداد، سهم شما ورامینی‌ها درخشان‌تر و روشن‌تر است. همه شهرها جای خودشان را دارند، اما واقعاً ورامین درخشید و مردم ما در پانزده خرداد، همراه خبر شهادت فرزندان شما با اسم ورامین آشنا شدند و ذهن همه مردم را پُرکرد و هر سال این سابقه ارزشمند و مشعشع در پانزده خرداد مطرح می‌شود و باید مطرح شود.

پانزده خرداد، نقطه عطف بود. گرچه سرکوب شد، اما انقلاب اسلامی در آنجا پایدار شد و عمومیت یافت و بعداً مردم در سایه خون شهدای پانزده خرداد به تدریج به صحنه آمدند. اگر در سال 57 پیروز شدیم، باید مبدأ تحول را همان 15 خرداد حساب کنیم که شما سهم عمده‌ای در پایه‌گذاری انقلاب دارید. بازماندگان شهدا، خودشان را مغبون نبینند. همه آثار پُرعظمت انقلاب که بهترین دوره تاریخ ایران است، مربوط به شما می‌شود.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امام، شخصیتی فقیه، مرجع‌تقلید، فیلسوف، عارف، فوق‌العاده شجاع، مدیر، مدبر، هوشیار و فوق‌العاده تیزهوش بودند که همه این ویژگی‌ها باعث آن شده بود که برای زمان ما، خداوند هدیه بزرگی را به تاریخ ملت ما و اسلام، به خصوص مکتب اهل‌بیت (ع) هدیه بفرماید. کاری که امام کردند، کاری‌است که دیگران نتوانستند انجام بدهند؛ نه اینکه نخواسته‌اند، نمی‌توانستند. طبیعی است که علما و فقها بعد از غیبت حضرت حجت (عج)، مایل بودند که به عنوان جانشینی آن حضرت، وظایف مدیریتی و ولایی خودشان را انجام بدهند، اما شرایط زمان، چنین وضعی را پیش نیاورد، ولی امام توانستند. این توفیق در سخت‌ترین شرایط نصیب امام شد. باید نسل جوان و کسانی را که می‌خواهند مطالعه کنند، با قدرت روحی و نفوذ کلمه، شجاعت و تدبیر امام آشنا کنیم (که چنین حادثه‌ای را به وجود آوردند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفترنشر معارف انقلاب، 1402.)

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما