شناسهٔ خبر: 66979256 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

راهکار اورژانسی و کاربردی برای فرار از گرمای شدید

کم‌شدن آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از برخی داروها و داشتن بیماری مزمن هم می‌تواند منجر به گرمازدگی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، چند روزی است که هوا حسابی گرم شده و خورشید دارد همه زورش را می‌زند که با قدرت در تابستان ظاهر شود. ما آدم‌ها اما خیلی ظرفیت گرما را نداریم و همین که چند ساعتی را به اجبار بیرون از خانه سپری کنیم، احتمال اینکه گرما زده شویم، زیاد است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: البته برای همه اینطور نیست و لزوما نباید در معرض گرمای مداوم قرار داشته باشید تا گرمازده شوید؛ کم‌شدن آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از برخی داروها و داشتن بیماری مزمن هم می‌تواند منجر به گرمازدگی شود. این موارد، یکسری اقدامات اورژانسی به توصیه فوق تخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مقابله با گرمازدگی است که در این روزها ممکن است به کارتان بیاید:

  • اگر مجبورید مدت زیادی را در گرما بمانید، حتما از آب و مایعات فراوان استفاده کنید.
  • در فصل گرما تا جایی که امکان دارد از لباس‌هایی استفاده کنید که گردش هوا را آسان‌تر می‌کند و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف نایلونی پرهیز کنید تا حرارت هوا راحت‌تر دفع شود.
  • اگر بدن‌تان در حرارت بالاتر از حد معمول، کمتر دچار تعریق می‌شود، در بازه زمانی مشخصی که در معرض گرما هستید دست و صورت خود را با آب بشویید و یا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید و احیانا در مسافرت هستید و به هر دلیلی نمی‌توانید از مایعات به میزان کافی استفاده کنید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.
  • بیماران کلیوی، مبتلایان به بیماری‌های دیابتی، قلبی، سالمندان و کسانی که تنظیم حرارت بدن‌شان دچار اشکال است، بیش از سایرین در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند؛ بنابراین این افراد باید ضعف و بی‌حالی، تشنگی و گاهی کاهش هوشیاری و گیجی که ازجمله نشانه‌های گرمازدگی است را جدی بگیرند و اگر مشکل حاد بود، اورژانس را خبر کنند.
  • اگر با فردی برخورد کردید که در گرمای شدید هوا دچار گیجی و بی‌حالی شده و یا بی‌هوش است، حرارت بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ ندارد، به او مایعات خنک بدهید. در شرایطی که دچار تهوع شده، حرارت بدن را با کمک حوله‌های ولرم پایین آورده و هرگز یکباره سعی نکنید با آب سرد دمای بدن را کاهش دهید. بعد از انجام این کارها، آرام آرام او را باد بزنید و با پارچه‌های نم‌دار، حرارت بدن را پایین بیاورید.
  • اگر فردی که دچار گرمازدگی شده است، افت هوشیاری پیدا کرده، به هیچ عنوان هیچ نوشیدنی و یا خوراکی به او ندهید. بیمار را روی پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.

۴۷۲۳۶

نظر شما