شناسهٔ خبر: 66967098 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کم‌شدن آب بدن، فعالیت مداوم، بعضی داروها و گرم شدن هوا می‌تواند منجر به گرمازدگی شود

فوق تخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تنها نباید در معرض گرمای مداوم قرار داشته باشید تا گرمازده شوید، بلکه کم‌شدن آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از بعضی داروها و در عین حال گرم شدن هوا می‌تواند منجر به گرمازدگی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افشین امینی با بیان اینکه شرایط فیزیولوژیک بدن همزمان با گرم شدن هوا تغییر می‌کند، اظهار کرد: تنها نباید در معرض گرمای مداوم قرار داشته باشید تا گرمازده شوید، بلکه کم‌شدن آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از بعضی داروها و در عین حال گرم شدن هوا می‌تواند منجر به گرمازدگی شود.

وی افزود: افرادی که فعالیت مداوم دارند یا به بیماری مزمنی مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند باید برای پیشگیری از گرمازدگی و عوارض آن از مایعات فراوان استفاده کنند، در فصل گرما تا جایی که امکان دارد از لباس‌هایی استفاده کنید که گردش هوا را آسان‌تر می‌کند و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف نایلونی پرهیز کنید تا حرارت هوا راحت‌تر دفع شود.

فوق تخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر بدن‌تان در حرارت بالاتر از حد معمول کمتر دچار تعریق می‌شود در بازه زمانی مشخصی که در معرض گرما هستید دست و صورت خود را با آب بشویید یا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، یا در مسافرت هستید و به هر دلیلی نمی‌توانید از مایعات به میزان کافی استفاده کنید، پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.

امینی با بیان اینکه بیماران کلیوی، مبتلایان به بیماری‌های دیابتی، قلبی، سالمندان و کسانی که تنظیم حرارت بدن‌شان دچار اشکال است، بیش از سایر افراد در معرض ابتلاء به گرمازدگی هستند، ادامه داد: ضعف و بی‌حالی، تشنگی و گاهی کاهش هوشیاری و گیجی از جمله نشانه‌های گرمازدگی است.

وی اضافه کرد: اگر با فردی برخورد کردید که در گرمای شدید هوا دچار گیجی و بی‌حالی شده یا بی‌هوش است، حرارت بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ ندارد، به او مایعات خنک دهید و در شرایطی که دچار تهوع شده حرارت بدن را با کمک حوله‌های ولرم خنک کنید و هرگز به یک‌باره سعی نکنید با آب سرد دمای بدن را کاهش دهید.

فوق تخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بعد از انجام اقدامات مذکور برای فرد دچار گرمازدگی، آرام آرام او را باد بزنید و با پارچه‌های نم‌دار، حرارت بدن را پایین بیاورید.

امینی تاکید کرد: اگر فردی که دچار گرمازدگی است، افت هوشیاری پیدا کرده، به هیچ عنوان هیچ نوشیدنی و یا خوراکی به او ندهید، بیمار را روی پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید، اقدامات درمانی تخصصی در زنجیره حیاتی مورد تاکید است و اگر با فردی مواجه شدید که دچار گرمازدگی است، با اورژانس تماس بگیرید.

نظر شما