شناسهٔ خبر: 66978894 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لیگ برتر فوتبال ایران| سکانس پایانی؛

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

پرونده فصل بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران با قهرمانی پرسپولیس، نایب‌قهرمانی استقلال و سقوط صنعت‌نفت آبادان و پیکان تهران بسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته سی‌ام و پایانی از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال باشگاه‌های ایران شب گذشته _شنبه دوازدهم خرداد_ با انجام هشت دیدار به‌طور هم‌زمان از ساعت ۱۹:۰۰ آغاز شد و پس از جدال‌های جذاب و مهیج، پرسپولیس عنوان قهرمانی را با یک امتیاز بیشتر از استقلال ربود و تیم‌های فوتبال صنعت‌نفت آبادان و پیکان تهران هم به لیگ دسته‌اول سقوط کردند تا استقلال خوزستان به‌همراه فولاد خوزستان پس از کش‌وقوس‌های فراوان در لیگ‌برتر بمانند.

جدول لیگ‌برتر فوتبال در پایان فصل بیست‌وسوم

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

پیکان تهران ۰ - استقلال تهران ۲

تیم فوتبال استقلال تهران در آخرین هفته از فصل بیست‌وسوم از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران موفق شد تیم فوتبال پیکان تهران را با دو گل شکست دهد و در نهایت به‌علت برتری پرسپولیس مقابل مس رفسنجان به مقام نایب‌قهرمانی لیگ برسد و پیکان تهران هم با تحمل این شکست با ۲۷ امتیاز در کنار صنعت‌نفت آبادان به لیگ دسته‌اول سقوط کرد.

استقلال در دقیقه نهم سه موقعیت را به شکل عجیبی از دست داد. ابتدا این صالح حردانی بود که از سمت راست توپ را به روی دروازه ارسال کرد و محمدرضا دیناروند با واکنشی به موقع، توپ را از روی خط دروازه برگشت داد. در ادامه توپ به مهرداد محمدی رسید و علی‌رغم اینکه ضربه او از خط دروازه رد شده بود، اما دیناروند توپ را برگشت داد و کمک‌داور نتوانست در این صحنه تصمیم درستی بگیرد. در برگشت و برای بار سوم، گوستاوو بلانکو صاحب موقعیت شد که این بار امیرحسین صدقی توپ را از روی خط برگشت داد.

استقلال در ادامه و طی ۸۵ ثانیه موفق شد دو مرتبه دروازه پیکان را باز کند. ابتدا جلال‌الدین ماشاریپوف از سمت راست حرکتی را آغاز کرد که ارسال او به روی دروازه با ضربه چکشی رضاوند همراه شد که توپ پس از برخورد به یکی از مدافعان پیکان مقابل مهرداد محمدی قرار گرفت و او نیز ضربه‌اش را زد که با برخورد به پای یکی از بازیکنان میزبان تغییر مسیر داد و وارد دروازه شد.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در شرایطی که پیکان برای زدن گل تساوی یک حمله را آغاز کرده بود، این استقلالی‌ها بودند که روی یک ضدحمله و پاس در عمق رضاوند، صاحب موقعیت شدند و توپ به مهرداد محمدی رسید که این بازیکن پس از دریبل دیناروند، گلر پیکان توپ را وارد دروازه کرد تا بازی دو بر صفر شود.

استقلال توانست توسط محمدی به گل سوم برسد، اما به‌دلیل حضور او در شرایط آفساید، این گل رد شد. زبیر نیک‌نفس می‌توانست یک گل زیبا را وارد دروازه پیکان کند، در این امر بدشانس بود. ضربه ایستگاهی او چسبیده به محوطه جریمه به تیرک افقی دروازه برخورد کرد و به درون زمین بازگشت. سلمانی می‌توانست در ثانیه‌های پایانی اختلاف را بیشتر کند، اما ضربه او به تیرک دروازه برخورد کرد و به بیرون رفت تا استقلال در نهایت با پیروزی دو بر صفر از سد پیکان عبور کند و با توجه به پیروزی پرسپولیس در بازی هم‌زمان، جام قهرمانی به سرخ‌ها رسید.

نساجی مازندران ۰ - فولاد خوزستان ۱

تیم‌های فوتبال نساجی مازندران و فولاد خوزستان در ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر به مصاف یکدیگر رفتند و خوزستانی‌ها توانستند با تک‌گل ساسان انصاری، بهترین گلزن این فصلشان پیروز مسابقه باشند و در هفته پایانی و لحظات پایانی لیگ فرسایشی از سقوط به لیگ آزادگان فرار کنند.

شاگردان الهامی در تیم نساجی عملکرد بسیار خوبی به اجرا گذاشتند و سعی داشتند با بستن کانال‌های کناری مانع نفوذ بازیکنان تکنیکی تیم فولاد شوند. این موضوع در نیمه دوم هم قابل مشاهده بود تا اینکه در دقیقه هشتادوسوم و پس از اینکه بازیکنان فولاد خوزستان موقعیت‌های بسیار زیادی را از دست دادند، توسط ساسان انصاری به گل نجات‌بخش خود رسیدند.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

فولادی‌ها که با توجه به نتایج هم‌زمان در هفته سی‌ام برای باقی‌ماندن در لیگ و حضور در لیگ بیست‌وچهارم نیازمند پیروزی مقابل نساجی بودند، به لطف تک‌گل ساسان انصاری به این مهم دست پیدا کردند و قرار است در فصل بعد هم لیگ برتری بمانند.

بنابراین طبق این نتیجه عبدالله ویسی تیم فولاد خوزستان را با ۲۹ امتیاز در رده یازدهم جدول تحویل خواهد داد و با توجه به تفاضل و بازی‌های رودررو، در رده یازدهم جدول بالاتر از نساجی و هوادار دو تیم ۲۹ امتیازی دیگر ایستادند.

سپاهان اصفهان ۴ - شمس‌آذر قزوین ۱

تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و شمس‌آذر قزوین از هفته سی‌ام و پایانی فصل بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از ساعت ۱۹:۰۰ شب گذشته در ورزشگاه نقش‌جهان مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت با نتیجه چهار بر یک به‌سود سپاهان به خاتمه پیدا کرد.

سپاهان بدون چون و چرا تیم برتر میدان در مجموع دقایق این مسابقه بود. آن‌ها در نیمه اول به‌طور کامل نبض بازی را در اختیار داشتند و با ایجاد چندین موقعیت گلزنی سه مرتبه موفق به تسلیم کردن تیم حریف شدند، البته شمس‌آذر در دقایق پایانی نیمه اول موفق شد روی یک ضربه ایستگاهی پیام نیازمند را به دردسر بیندازد.

در دقیقه ۹ رامین رضائیان روی یک ضربه ایستگاهی دروازه جعفرپور، سنگربان شمس آذر را باز کرد. این گل در شرایطی به زیبایی توسط رضائیان ثبت شد که مدافعی که در دیوار دفاعی تیم حریف ایستاده بود سرش را دزدید و توپ از همان فضا به تور دروازه رسید. در دقیقه ۱۸ این‌بار رامین رضائیان پس از دو پاس‌کاری زیبا با کاوه رضایی و علی‌اصغر اعرابی خود را به محوطه جریمه شمس آذر رساند و سپس توپ را روی پای راست خود آورد و با یک ضربه دقیق فنی گل دوم را به شکلی تماشایی ثبت کرد.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

گل سوم در دقیقه ۴۰ توسط علی‌اصغر اعرابی ثبت شد و بازیکن نیم‌فصل اول شمس‌آذر موفق شد روی پاس مهندسی شده رامین رضائیان که او را روی نقطه پنالتی مقابل دروازه خالی قرار داد، با یک بغل پا گل سوم را بزند. سپاهان که نیمه اول را با سه گل برتری به رختکن رفته بود، در دقیقه ۵۷ نیمه دوم هم برای آخرین مرتبه در این مسابقه تور دروازه جعفرپور سنگربان شمس آذر را لرزاند. این گل روی ارسال علی‌اصغر اعرابی و ضربه سر رامین رضائیان روی تیرک دوم به ثمر رسید.

در دقیقه ۸۰ حرکت در عرض مجتبی فخریان خط دفاعی سپاهان را به‌هم ریخت و این بازیکن تکنیکی در ادامه با شوت پای راست خود دروازه پیام نیازمند را فرو ریخت تا سنگربان ملی‌پوش سپاهان در ثبت کلین‌شیت ناکام بماند. در ادامه اگرچه سپاهان دیگر زیاد خود را به آب و آتش نزد، اما بارها روی دروازه تیم میهمان ایجاد موقعیت کرد، اما دیگر موفق به گلزنی نشد. در سوی مقابل هم شمس آذر حملاتی را ترتیب داد که یکی از آن‌ها در نهایت با کار تکنیکی مجتبی فخریان به تنها گل خود در بازی پایانی فصل رسید.

ملوان بندرانزلی ۱ - آلومینیوم اراک ۱

دیدار تیم‌های فوتبال ملوان بندرانزلی و آلومینیوم اراک از هفته سی‌ام و پایانی بیست‌وسومین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران از ساعت ۱۹:۰۰ شب گذشته در ورزشگاه سیروس قایقران برگزار شد و در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا امتیازات بازی پایانی فصل میان دو تیم تقسیم شود.

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، رضا جعفری، آرمان اکوان، محمدرضا بردبار، پدرام قاضی‌پور، مجید عیدی، سینا سعادتمند، ابوذر صفرزاده، مهران احمدی و محمدرضا سلیمانی بازیکنان ملوان بندرانزلی به سرمربیگری مهدی تارتار بودند.

همچنین احمد گوهری، مهدی لیموچی، امین جهان‌کهن، سیدمهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی‌فرد، عارف حاجی‌عیدی، محمد امین کاظمیان، میلاد بدرقه، بهرام گودرزی و شروین بزرگ برای آلومینیوم اراک به میدان رفتند.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در ثانیه‌های پایانی ۴۵ دقیقه اول بازی رضا جعفری از روی نقطه پنالتی توانست دروازه تیم میهمان را باز کند و نیمه اول به سود شاگردان تارتار به پایان رسید. در دقیقه ۸۹ امیر نوری با شوت محکم توانست آلومینیوم اراک را از شکست نجات دهد و در نهایت بازی با تساوی دو تیم به پایان رسید.

ملوان با این تساوی ۴۰ امتیازی شد و در رده ششم ایستاد و آلومینیوم با این تساوی ۳۹ امتیازی شد و در رده هشتم قرار گرفت. با پایان رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران تیم پرسپولیس تهران با کسب ۶۸ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و استقلال نیز با ۶۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم سپاهان اصفهان نیز با کسب ۵۷ امتیاز به عنوان سوم رسید. پرشورهای تبریزی نیز در این لیگ ۵۴ امتیاز کسب کردند و در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

گل‌گهر سیرجان ۱ - ذوب‌آهن اصفهان ۲

تیم‌های فوتبال گل‌گهر سیرجان و ذوب‌آهن اصفهان در چارچوب دیدار هفته سی‌ام لیگ‌برتر فوتبال ایران از ساعت ۱۹:۰۰ شب گذشته در ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. تک‌گل تیم گل‌گهر سیرجان را اریک بایناما در دقیقه ۲۲ به ثمر رساند و محمدجواد محمدی در دقیقه ۵۲ و محمدحسین اسلامی در دقیقه ۷۲ هم برای ذوب‌آهن گلزنی کردند.

گل نخست این بازی برای تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان و روی یک همکاری زیبای تیمی شکل گرفت، حرکت سعید سحرخیزان بازیکن جوان این تیم از جناح چپ و پاس در عرض این بازیکن، اریک بایناما را در حالت گلزنی قرار داد تا این مهاجم با یک ضربه شوت دقیق دروازه ذوب‌آهن اصفهان را فرو بریزد. نخستین گل این بازی در حالی به نفع سیرجانی‌ها ثبت شد که این گل هواداران این تیم را به شکستن طلسم نبردن‌های این تیم امیدوار کرده بود، اما همه‌چیز در نیمه دوم متفاوت شد.

در ادامه کار برخلاف جریان بازی، محمدجواد محمدی بازیکن ذوب آهن اصفهان توانست گل نخست این تیم را در دقیقه ۵۳ نیمه دوم به ثمر برساند و بازی را به تساوی بکشاند. حرکت از جناح راست و ارسال بلند روی تیر دوم، محمدی را در موقعیت گلزنی قرار داد تا این بازیکن با یک ضربه سر توپ را به گوشه تور دروازه گل‌گهر بچسباند، در این صحنه تلاش اخباری دروازه‌بان گل گهر نیز برای مهار توپ فایده‌ای نداشت و دروازه‌بان و توپ با هم به درون دروازه رفتند.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در دقیقه ۷۲ بازی پاس بلند و در عمق محسن آذرباد، بازیکن تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان، محمدحسین اسلامی را پشت مدافعان گل‌گهر صاحب توپ کرد تا این بازیکن دومین گل میهمان را وارد دروازه سیرجانی‌ها کند و کار را برای میزبان یکسره کند. در ادامه تلاش دو تیم برای گلزنی در این بازی بی‌نتیجه ماند تا گل‌گهر با نتیجه دو بر یک بازنده میدانِ یک بازی خانگی دیگر نام بگیرد.

آخرین پیروزی شاگردان مارینوس اوزونیدیس به هفته ۲۰ رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور برمی‌گردد، جایی که تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان با یک گل تیم قعرنشین و تازه سقوط کرده صنعت‌نفت آبادان را در یک بازی خانگی از پیش رو برداشت. با وجود صعود تیم گل‌گهر سیرجان به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال کشور، این تیم نتوانست نتایج لازم را در پایان لیگ برتر به دست بیاورد و گل‌گهری که در هفته‌های آغازین لیگ برتر به جایگاه صدر جدول رده‌بندی رسیده بود و در سر رؤیای کسب سهمیه آسیا را می‌پروراند، در پایان این لیگ در یک سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان با این شکست ۳۶ امتیازی و در جایگاه نهم لیگ برتر فوتبال کشور جام خلیج‌فارس باقی ماند، اما ذوب‌آهن اصفهان با کسب این سه امتیاز ۴۲ امتیازی شد و به رتبه پنجم جام خلیج‌فارس صعود کرد تا پرونده لیگ برتر سال جاری با این نتایج برای این تیم‌ها بسته شده باشد.

استقلال خوزستان ۳ - هوادار تهران ۱

دیدار تیم‌های استقلال خوزستان و هوادار در چارچوب هفته سی‌ام و پایانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از ساعت ۱۹:۰۰ شب گذشته در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شد که در نهایت با برتری سه بر یک استقلال خوزستان به پایان رسید تا این تیم با خیال راحت در لیگ‌برتر بماند.

هواداری‌ها با آرشا شکوری، امین پورعلی، صائب محبی، مهدی گودرزی، ادریس رحمانی، محمد میری، امید سینگ، سبحان پسندیده، مرتضی منصوری، محمد چهارمحالی و مهدی باقری با هدایت مسعود شجاعی به‌مصاف میزبان خود رفتند.

ترکیب تیم فوتبال استقلال خوزستان را فرزین گروسیان، علی هلیچی، اسو رستم، امیرمحمد محکم‌کار، عثمان اندونگ، حسن شوشتری، بهروز بارانی، محمد آبشک، جواد آقایی‌پور، حسین ساکی و علیرضا کاظمی تشکیل می‌دادند.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در دقیقه سی‌ودوم مسابقه محمدجواد آقایی‌پور موفق شد گل اول بازی را به ثمر برساند و پس از آن در نیمه دوم خوزستانی‌ها خیلی زود در دقیقه ۴۶ به گل دوم رسیدند تا خیالشان از سه امتیاز این بازی راحت باشد. در ادامه در شرایطی که فرزین گروسیان روی یک اشتباه زمینه‌ساز به گل رسیدن تیم هوادار شد.

استقلال خوزستان که برای بقا و حضور در لیگ بیست‌وچهارم تلاش می‌کردند تا اینکه ساویو روبرتو، بازیکن برزیلی استقلال خوزستان موفق شد گل سوم بازی را به ثمر برساند تا بازی در نهایت با نتیجه سه بر یک به سود شاگردان پورموسوی خاتمه پیدا کند.

با پیروزی استقلال خوزستان در این دیدار، شاگردان سید سیروس پورموسوی ۲۸ امتیازی شدند و آن‌ها که برای فرار از سقوط تلاش می‌کردند، موفق شدن به واسطه این برد از این منطقه خطرناک فرار کنند و در رده چهاردهم لیگ بیست‌وسوم قرار بگیرند.

صنعت‌نفت آبادان ۰ - تراکتور تبریز ۳

تقابل دو تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان و تراکتور در هفته سی‌ام لیگ برتر از ساعت ۱۹:۰۰ شب گذشته با قضاوت ایمان کهیش برگزار شد. این بازی اهمیتی برای دو تیم نداشت، چرا که هفته گذشته سقوط صنعت‌نفت آبادان به لیگ دسته‌یک قطعی شده بود و تراکتور تبریز هم عنوان چهارم را به دست آورده بود.

در نیمه اول مسابقه این تراکتور بود که موفق شد دروازه میزبان را باز کند. شاگردان حمید مطهری در دقیقه ۱۶ به گل برتری دست یافتند. سیامک نعمتی که این فصل درخشش گذشته را نداشت، روی پاس ریکاردو آلوز توانست دروازه حریف را باز کند. تراکتور در ادامه بازی را اداره کرد و توانست نیمه اول با برتری به رختکن برود.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در نیمه دوم با اینکه صنعت‌نفت آبادان نتیجه را به حریف واگذار کرده بود، باز هم این تراکتور بود که به سمت دروازه میزبان هجوم برد و در دقیقه ۵۱ توانست به گل دوم دست پیدا کندد. در یک رفت و برگشت، توپ در سمت راست خط هجومی تراکتور به مهدی حسینی رسید. او توپ را به ضرب بالا و زمینی ارسال کرد اما دفع ناقص مدافع صنعت نفت موجب شد تا توپ به سیامک نعمتی برسد و او با شوت دقیق دروازه حریف را باز کند.

فراز کمالوند و تیمش که حرفی برای گفتن نداشتند، باز هم دروازه خود را بازشده دیدند. در وقت‌های تلف شده نیمه دوم، باز هم مهدی حسینی در نقش گل‌ساز ظاهر شد و این بار محمد نادری پیش‌تاخته توانست گل سوم تیمش را به ثمر برساند. تراکتور با این برد ۵۴ امتیازی شد و در رده چهارم جدول ایستاد. صنعت نفت آبادان هم با همان ۲۱ امتیاز رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داد و به همین دلیل فصل بعد را باید در لیگ یک به میدان برود.

پرسپولیس تهران ۱ - صنعت‌مس رفسنجان ۰

در چارچوب هفته پایانی لیگ برتر باید برابر مس رفسنجان قرار بگیرد و امید دارد با برتری در این دیدار، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. چشم استقلالی‌ها به محرم نویدکیا است تا شاید او بتواند سرخ‌ها را متوقف کند و استقلال با برتری برابر پیکان بتواند قهرمان این دوره از لیگ برتر لقب بگیرد.

ترکیب پرسپولیس را علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، حسین کنعانی‌زادگان، عبدالکریم حسن، دانیال اسماعیلی‌فر، مسعود ریگی (۶۰- وحید امیری)، سروش رفیعی (۵۰- کارت زرد)، اوستون ارونوف، مهدی ترابی (۴- کارت زرد)، امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر (۶۲- کارت زرد) تشکیل می‌دادند.

برای مس رفسنجان هم حامد لک (۷۵- کارت زرد)، محمد نژاد مهدی (۵۵- مجید نصیری)، رامتین سلیمان‌زاده، میثم تیموری، حسن جعفری، جلال‌الدین علی‌محمدی، فرشید باقری (۵- کارت زرد)، سعید واسعی (۳۶- عرفان شهریاری)، محمدمهدی محبی، منتظر محمد و سجاد شهباززاده بازی کردند.

در دقیقه ۲۸ و در حالی که توپ در اختیار اوستون ارونوف بود او در حالی که قصد نفوذ به درون محوطه جریمه مس را داشت در برخورد با رامتین سلیمان‌زاده نقش بر زمین شد، اما داور اعتقادی به خطا نداشت تا اعتراض هواداران پرسپولیس را به همراه داشته باشد. در دقیقه ۳۰ و به دلیل گرمای هوا، داور «کولینگ برک» گرفت.

پایان لیگ پرماجرای فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس

در دقیقه ۶۸ بازیکنان پرسپولیس این‌بار از سمت چپ به سمت دروازه مس حمله‌ور شدند و وحید امیری با نفوذ به خط دفاعی با پاسی در عرض قصد داشت محمدحسین کنعانی‌زادگان را صاحب توپ کند که مدافع مس توپ را قطع کرد و در ادامه شوت سروش رفیعی به بالای دروازه مس رفت.

در دقیقه ۷۳ و از سمت چپ بار دیگر پرسپولیسی‌ها حمله کردند که این بار توپ به اسماعیلی‌فر رسید و او در محوطه جریمه با ضربه زمینی به توپ ضربه زد که توپ او از کنار دروازه به بیرون رفت. در دقیقه ۸۵ و روی سانتر زیبا توپ به گئورگی گولسیانی رسید و او با ضربه سری زیبا و دقیق توپ را به گوشه دروازه رساند تا حساب کار یک بر صفر به سود پرسپولیس شود.

پس از گل پرسپولیس این بار عیسی آل‌کثیر فرصت گلزنی پیدا کرد و در مصافی تک به تک به حامد لک با ضربه‌ای چیپ به توپ ضربه زد که توپ او با اختلافی کم به بیرون رفت. به این ترتیب قرمزهای پایتخت قهرمان لیگ‌برتر شدند و از طرفی پرسپولیس با این برد، ۶۸ امتیازی می‌شود و به رکورد فرهاد مجیدی در لیگ بیست‌ویکم می‌رسد تا اوسمار دست به کار بزرگی زده باشد.

نظر شما