شناسهٔ خبر: 66977189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر روز سوم ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری؛

روز سوم ثبت‌نام‌ها/ از حضور اولین نامزد زن تا وحید حقانیان در ستاد انتخابات کشور

در سومین روز ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افراد متعددی از جمله شهردار تهران و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و همچنین وحید حقانیان با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، همچنان چهره‌های سیاسی را برای ثبت کاندیداتوری به ستاد انتخاباتی کشاند. وحید حقانیان یکی از این چهره‌هاست که ورودش به صحنه انتخابات ترکیب سومین روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات را تغییر داد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز روز گذشته نامزد انتخابات مجلس شد. روز گذشته همچنین روز ادامه ثبت‌نام نمایندگان مجلس و نمایندگان ادوار مجلس بود. همچنان‌که همزمان مسعود پزشکیان نماینده ادوار مجلس و نماینده مجلس دوازدهم، احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس، حبیب‌الله دهمرده نماینده ادوار مجلس، فداحسین مالکی نماینده زاهدان، محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده سابق مجلس و زهره الهیان، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند‌. الهیان تا کنون تنها چهره سیاسی زنی است که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است.

مسعود پزشکیان از چهره‌های مطرح سیاسی بود که روز گذشته همراه با دخترش در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» اعلام کرده بود که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به مقر وزارت کشور می‌رود و تصمیم به رقابت برای تصدی پست ریاست‌جمهوری گرفته است.

او روز گذشته نیز پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای ایجاد مشارکت پرشور وارد این صحنه از رقابت شدم. پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود باید به افراد توانمند متکی شده و با وحدت و انسجام در جهت سیاست‌های کلی حرکت کنیم. پزشکیان در دولت هشتم سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران از دیگر چهره‌های سیاسی بود که بعدازظهر دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. زاکانی درحالی نامزد ریاست‌جمهوری شده است که سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه خود دارد. او در دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ برای نامزدی انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان به تایید نرسید.

او یک بار دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ شانس خود را امتحان کرد، اما در نهایت در جریان رقابت‌های انتخاباتی به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. زاکانی نیز پیش از رفتن به ستاد انتخابات کشور، در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس‌(توییتر) حضور خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را با جمله «بسم رب الشهدا» اعلام کرد. شهردار تهران هنگام ثبت‌نام سوال خبرنگاری که پرسید «آیا تا انتهای انتخابات هستید؟» را بی‌جواب گذاشت! همتی و اصلاح‌طلبان از زاکانی در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان نامزد پوششی یاد می‌کردند‌.

حال و هوای روز سوم نام نویسی

سید احمد رسولی نژاد، نماینده ادوار مجلس اولین فردی بود که با حضور در ستاد انتخابات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. رسولی نژاد از عکاسان و خبرنگاران خواست که از شناسنامه اش عکس بگیرند و بعد در نشست خبری از برنامه های خود در صورت ریس جمهور شدن گفت.

سید وحید حقانیان نیز با پایین آمدن از پله ها و با نشستن در کنار کاربر ۸روند ثبت نام خود را کامل کرد.بلافاصله بعد از حقانیان مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز دست در دست دخترش در سالن حضور پیدا کرد ودر مسیر رفتن بروی میز کاربری که برای وی مشخص شده بود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به برنا از عدم انصراف خود به نفع سایر کاندیدا خبر داد.

پزشکیان بعد از تکمیل روند ثبت نام در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات گفت: برای پرشور شدن انتخابات در عرصه حضور پیدا کرده ام. بعد از پایان نشست خبری پزشکیان برق سالن وزارت کشور دو بار قطع شد.

حقانیان نیز با حضور در سالن در نشست خبری با قرائت متنی، گفت: حضورم در انتخابات تصمیم شخصی‌ است. حین سخنرانی حقانیان برق سالن مجدد و برای سومین باز قطع شد که وی گفت: امیدوارم عمدی نباشد. بعد از چند دقیقه برق وصل و وی ادامه سخنرانی اش را بیان کرد. 

همانند سایر ادوار، حضور خبرنگاران وعکاسان رسانه ها در ستاد انتخابات پررنگ است. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات ساعت۱۳اعلام کرد که تاکنون ۱۲ نفر‌ ثبت نام کردند که ۸نفر دارای مدرک دکترا و چهارنفر مدرک کارشناسی ارشد دارند.

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم ادوار مجلس و استاندار استان های سیستان و‌بلوچستان، کرمان و لرستان بعدازظهر در ستاد انتخابات حضور  و ثبت نام کرد.

بلافاصله بعد از حضور دهمرده علیرضا زاکانی شهرداری تهران از پله های ستاد انتخابات پایین آمد.البته عکاسان از وی خواستند یکبار دیگر پله ها را بالا پایین کند تا بتوانند عکس های مناسب شان را بگیرند. با درخواست عکاسان و خبرنگاران شناسنامه اش را بیرون آورد و مقابل دوربین ها گرفت. وی در جمع خبرنگاران گفت: به دعوت جامعه دانشگاهی و حوزوی و مردم در انتخابات ثبت نام می کند و دولتش ادامه راه دولت خدمت است.

محمدرضا میرتاج الدینی، نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کرد و با لبخندی شناسنامه اش را به عکسان و خبرنگاران نشان داد.

زهره الهیان، نماینده مردم ادوار مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در ستاد انتخابات روند ثبت نام خود را کامل کرد. وی اولین داوطلب زن است که مراحل اولیه ثبت نام را طی کرد.

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان نیز با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کرد و با تاکید بر اینکه باید مشکلات مناطق محروم حل شود، گفت: ما در اقتصاد کشور گیر و گره داریم و تلاش رئیس جمهور این بود که این گره ها باز شود.

پایان بخش سومین روز ثبت نام از داوطلبین چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گزارش محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات بود که اعلام کرد: طی سه روز گذشته ۸۰ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند که ۸نفر خانم و ۷۲نفر آقا بودند و در مجموع ثبت نام ۱۷ داوطلب نهایی شد.

چه کسانی در زمان باقی‌مانده می‌آیند؟

براساس گزارش‌ها طی دو روز باقی مانده از مهلت زمانی نامزدها احتمالا شاهد حضور چهره‌های دیگری از سیاسیون در ستاد انتخابات برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ خواهیم بود‌. محمد‌باقر قالیباف، مصطفی پور‌محمدی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد بذرپاش وزیر راه از چهره‌هایی هستند که احتمالا به زودی به جمع ثبت‌نام‌کنندگان می‌پیوندند.

برخی منابع خبری نیز از احتمال ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهند. روز گذشته علی‌اکبر جوانفکر، چهره نزدیک به احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر، درباره تصمیم رئیس دولت‌های نهم و دهم پیرامون داوطلبی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای احمدی‌نژاد برای آمدن یا نیامدن هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. طی روزهای اخیر چندین بار تصاویری از مردم در مقابل منزل او منتشر شده که ظاهرا از احمدی‌نژاد برای نامزدی دعوت کرده‌اند‌.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا فردا ۱۴ خردادماه ادامه خواهد داشت و پس از آن اسامی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. براین اساس شورای نگهبان طی مدت ۷ روز فرصت خواهد داشت صلاحیت نامزدها را بررسی کند‌. در ادامه نامزدها ۱۴روز برای تبلیغات زمان خواهند داشت.

 در نهایت انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور سابق، روز جمعه ۸ تیرماه برگزار می‌شود.

نظر شما