شناسهٔ خبر: 66977047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نامه‌ای کوتاه با تأثیری بلند

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، دکتر «خیام الزعبی» تحلیلگر سیاسی اهل سوریه در یادداشتی برای «رأی‌الیوم» به زمینه‌های صدور این پیام پرداخته و با یاد کردن از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان «رفیق مردم فلسطین و مبارز ضد استعمار صهیونیستی»، می‌نویسد: «پس از آنکه کشورهای اروپایی در طول دهه‌های طولانی از اسرائیلی‌ها حمایت کردند، سرکوبگری اسرائیلِ ظالم در قبال ملت فلسطین منجر شد بسیاری از شهروندان اروپایی در همبستگی با فلسطینی‌ها بایستند و تعدادی از فعالان اروپایی وقت خود را به افشای جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین اختصاص دهند؛ آن‌ها پویش‌های تحریمی را علیه اسرائیلی‌ها به راه انداختند که منجر به افزایش آگاهی عمومی بین‌المللی در مورد رنج مردم فلسطین شد».

این نویسنده سوری، با بیان اینکه «دانشگاه‌های آمریکایی، کانادایی، بریتانیایی، فرانسوی و هندی شاهد اعتراضاتی در رد جنگ غزه هستند و توقف همکاری دانشگاهی با دانشگاه‌های اسرائیل و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حامی جنگ و تحریم شرکت‌هایی که به اسرائیل تسلیحات می‌دهند را خواستارند» ادامه می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین پیام‌های رهبرایران، دلبستگی او به مسئله فلسطین است که بر اساس آن تأکید می‌کند عادی‌سازی خیانتی بزرگ است و حق فلسطین از بین نخواهد رفت. دیدگاه وی در این زمینه، حول رد قاطع و صریح اشغالگری وحشیانه و نژادپرستی صهیونیستی علیه فلسطین است».

او با اعتقاد به اینکه «در مقابله با تروریسم باید مواضع قاطع و محکمی داشت» درباره پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی اضافه می‌کند: «برجسته‌ترین عنوان در این زمینه، تأکید بر پایبندی ایران به حمایت از فلسطین و هر مقاومت مردمی در برابر رژیم صهیونیستی و سیاست دراز کردن دست یاری به‌سوی کسانی است که از هر کشوری می‌خواهند در برابر اشغالگری اسرائیل مقاومت کنند».

 الزعبی می‌نویسد: «واضح است که رهبری ایران پیام‌های داغ و خطرناکی را برای کشورهایی که برای دستیابی به منافع و اهداف خود، با تمام امکانات از تروریسم حمایت می‌کنند، ارسال کرده؛ سخنان او شامل دیدگاهی روشن و مشخص از موضع محور مقاومت در برابر تروریسم و پاسخی روشن به کسانی است که پدیده تروریسم را بر اساس هواوهوس خود، از منطقه‌ای به منطقه دیگر یا از گروهی به گروه دیگر، متفاوت تفسیر می‌کنند».

این نویسنده اهل سوریه با اشاره به اینکه «پیام رهبرایران به آمریکا و متحدانش می‌گوید که جهان به رهبری آمریکا وظیفه خود در خشکاندن سرچشمه‌های تروریسم را عملی نکرده»، تصریح می‌کند: «آیت‌الله خامنه‌ای احساس می‌کند حامیان فلسطین در حال افزایش و حامیان اسرائیل در اروپا روبه‌کاهش است و این را به دلایل پرشماری از جمله پایداری مردم فلسطین در داخل، اصرار اسرائیل در تجاوز به فلسطینی‌ها و ظهور نقش مؤسسات و اجلاس‌های فلسطینی در اروپا - که به سفیری واقعی تبدیل شده‌اند - نسبت می‌دهد».

بنا بر تحلیل او «از یک‌سو، این اعتراضات فشار سیاسی را بر رئیس‌جمهور آمریکا افزایش خواهد داد و همزمان ضربه‌ای به‌صورت ایالات متحده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود و از سوی دیگر، خشونت و سرکوب، بر گردشگری در ایالات متحده اثر خواهد گذاشت و خسارت‌های هولناکی را به بار خواهد آورد که تخمین آن دشوار است. این اعتراضات همچنین نقش مهمی در بیدار کردن مردم داشت؛ آمریکایی‌ها دیگر از پلیس یا پاسخ نظامی به اعتراضات نمی‌ترسند».

«خیام الزعبی» معتقد است: «حمایت آمریکا از اسرائیل چیزی است که او را قادر می‌سازد نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، دیوان بین‌المللی دادگستری و همچنین افکار عمومی جهانی را به چالش بکشد و این چیزی است که اسرائیل به‌خوبی از آن آگاه است؛ اما اکنون اسرائیل نگران است؛ زیرا می‌ترسد حمایت آمریکا را پس از افزایش و استمرار اعتراض‌ها از دست بدهد».

نویسنده «رأی‌الیوم» در پایان اضافه می‌کند: «پیام رهبر ایران حاوی احساسات سرشار از دوستی و وفاداری به جانفشانی‌های بزرگی است که فلسطینی‌ها برای آزادی سرزمین‌های خود از اشغال انجام داده‌اند و بیانگر توانایی فلسطینی‌ها برای به چالش کشیدن دشمن و غلبه بر مشکلات است و از این منظر، نشان‌دهنده این است که مردم فلسطین با اتحاد داخلی، اراده و مقاومت خود، قادر به مقابله با نقشه‌ها و شکست توطئه‌های اسرائیل هستند».

نظر شما