شناسهٔ خبر: 66975275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» از تسهیل روند اعطای فرزندخواندگی به متقاضیان در دولت سیزدهم و نتایج افتخارآمیز آن گزارش می‌دهد

اتفاق بزرگ در شیرخوارگاه‌ها

صاحب‌خبر -

 [ لیلامهداد]  «با افتخار اعلام می‌کنیم،  بسیاری از شیرخوارگاه‌های ما خالی از فرزند است.» به گفته «علی محمد قادری»، رئیس سازمان بهزیستی  با تلاش‌های صورت‌گرفته ، غیر از آن روال جاری که فرزندان سالم به سرپرستی و فرزندخواندگی می‌رفتند، کودکان دارای معلولیت هم به فرزندخواندگی می‌روند. قادری با اشاره به اینکه یکی از مسائل حساس در نظام بهزیستی، فرزندانی هستند که به دلایل مختلف ژنتیکی و معلولیتی در شیرخوارگاه‌ها می‌ماندند و گاه تا بزرگسالی مجبورند در مراکز بهزیستی زندگی کنند، از طرح «آغوش سیمرغ» گفت: «در این طرح، فرزندان یتیم و دارای معلولیت هم فرزندخوانده شدند که اتفاق بزرگی بود. 

تا پایان 1402 تنها 612 کودک در سراسر کشور در شیرخوارگاه‌ها حضور داشتند
بنابر گفته‌های «سعید بابایی»، مدیرکل مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، به «شهروند»، بالا رفتن آمار کودکان یک شیرخوارگاه یا متاثر از آسیب‌های اجتماعی یا حوادث غیرمترقبه است.
 بنابرنظر «سعید بابایی»، طبق آمارها، در آغاز سال 1400، 1200 کودک در شیرخوارگاه‌های کشور حضور داشتند. البته این آمار  در پایان اسفند سال گذشته به 612 کودک در شیرخوارگاه‌های سازمان بهزیستی در سراسر کشور  رسید.
در استان تهران در پایان سال 1402 تعداد کودکان به زیر 100 کودک کاهش یافت
مدیرکل مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه  تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌های استان تهران در آغاز سال 1400 حدود 250 کودک بوده که در پایان سال 1402 به زیر 100 کودک کاهش یافته است، می‌گوید:  «پایین آمدن آمار یک شیرخوارگاه به دلایل مختلفی برمی‌گردد؛ بالا رفتن سرعت مددکاری جهت باپیوند، ورود کودک به خانواده خویشاوند، و فرزندخواندگی از دلایل پایین آمدن آمار یک شیرخوارگاه می‌شود.» به باور بابایی،  طرح ورود کودک به خانواده موقت که به‌تازگی اجرایی شده هم در پایین آمدن این آمارها تاثیرگذار بوده است. او ادامه می‌دهد: «این چهار عامل مدیون تحرک مددکاری و البته همراهی دستگاه قضایی بوده است. درواقع، همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شیرخوارگاه‌هایی که زمانی از ده‌ها کودک نگهداری می‌کردند، در برهه‌هایی از سال خالی از کودک شوند.»

شیرخوارگاه ترکمانی از کودکان زیر 3سال خالی شد
بنابر گفته‌های مدیرکل مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، براساس آمارها، بیشترین میزان کودک در شیرخوارگاه‌های حضرت ولی‌عصر (عج) استان فارس، شیرخوارگاه مادر استان کرمان، شیرخوارگاه شبیر و شیرخوارگاه حضرت آمنه (س) استان تهران و شیرخوارگاه امام علی (ع) استان البرز بوده است.
 «سعید بابایی» در پاسخ به این سوال که در بازه 2،3سال اخیر کدام شیرخوارگاه‌ها خالی از کودک شدند؟ به «شهروند» می‌گوید: «در سه سال گذشته شیرخوارگاه ترکمانی از حضور نوزادان و کودکان زیر 3سال خالی شد. شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) استان خراسان رضوی نیز که گاهی تعداد کودکان آن به بالای 100کودک می‌رسید هم در دو، سه برهه خالی از کودک شد. استان‌های مرکزی و چهارمحال و بختیاری هم شاهد خالی شدن برخی از شیرخوارگاه‌هایشان بودند و در برهه‌هایی از سال خالی از کودک شدند.»  

بیش از 50درصد کودکان    زیر 3ماه است وارد شیرخوارگاه‌ها شده‌اند
«سعید بابایی» با تاکید بر این مساله که هدف سازمان بهزیستی تعیین‌تکلیف همه کودکان ورودی به شیرخوارگاه‌هاست. او ادامه داد: «کودکان مقیم شیرخوارگاه‌ها در مرحله نخست زیر 6ماه هستند . بخشی از این کودکان هم  زیر 3ماه هستند. البته از این آمار،  بیش از 50درصد کودکان حال حاضر مقیم شیرخوارگاه‌ها زیر 3ماه هستند  که وارد شیرخوارگاه‌ها شده‌اند که نشان از تحرک مددکاری در مراکز دارد:«هر کدام از این شیرخوارگاه‌ها در برهه‌ای خالی از کودک می‌شوند، اگرچه در این مدت نیروهایی که در شیرخوارگاه حضور دارند، فرصت پیدا کردند تا در زمان حضور مجدد کودکان، با توان بیشتری به مراقبت از این بچه‌ها بپردازند چون موج آسیب متوقف نشده است و ادامه دارد.»

بیش از 600 خانواده در طرح خانواده میزبان ثبت‌نام کرده‌اند

بر اساس گزارش معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تا کنون 87 کودک در 13 استان اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، قزوین، اصفهان، خوزستان، کرمان، مازندران، کرمانشاه، سمنان، مرکزی و همدان وارد طرح خانواده میزبان  شده‌اند (طرح خانواده میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده‌ است)   البته  بیش از 600 خانواده برای حضور کودکان در خانواده خود ثبت‌نام کرده‌اند. بنابر گزارش معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، صلاحیت این خانواده‌ها در کارگروه‌های شهرستانی و استانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن با طی کردن دوره آموزشی، در صورت آمادگی میزبان، کودکان به صورت موقت تا زمان تعیین‌تکلیف آنان برای ورود به خانواده دائمی خود (بازپیوند به خانواده زیستی، نگهداری در خانواده خویشاوندان یا فرزندخواندگی) به عنوان مهمان در خانواده میزبان حضور خواهند داشت.

این طرح تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده‌محور است
«علی‌محمد قادری»، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در واکنش به طرح خانواده میزبان گفته بود: «باید روند اجرایی مرحله به مرحله طرح در جلساتی ماهانه، متشکل از نمایندگان حوزه‌های اجرایی و نظارتی سازمان، مورد بررسی قرار گیرد و گزارش جزئیات به وی ارائه شود.» به گفته وی، این طرح به دنبال اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید. البته پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری، در مهر سال 1402، به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.
بنابر گفته‌های «قادری»، این طرح تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده‌محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است. به باور رئیس سازمان بهزیستی کشور، اجرای طرح خانواده میزبان، مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است، البته این طرح از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه‌روزی جلوگیری می‌کند: «این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.»

نظر شما