شناسهٔ خبر: 66975260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حماس: پیشنهاد بایدن برای آتش بس، اقدامی مثبت است

صاحب‌خبر -

شفقنا- اسامه حمدان، یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد که اقدام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مطرح کردن پیشنهاد آتش بس یک امر مثبت است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از الجزیره، اسامه حمدان خاطرنشان کرد: پیشنهاد بایدن برای آتش بس امری مثبت است و ما این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم تا به آن پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: ما تا به الان پیشنهاد مکتوبی را درخصوص طرح بایدن دریافت نکرده‌ایم.

حمدان عنوان داشت: چارچوب کلی آنچه که در بیانیه قطر، مصر و آمریکا مطرح شده، به صورت کلی خوب است، اما ما نیاز داریم جزئیات این طرح را بدانیم.

وی اظهار کرد: سخنرانی بایدن شامل ایده‌های مثبتی بود، اما ما می‌خواهیم این امر در چارچوب توافق جامعی که به خواسته‌های ما جامع عمل بپوشاند، منعکس شود.

اسامه حمدان گفت: نمی‌توان پذیرفت که نیروهای اشغالگر در غزه بمانند یا گذرگاه رفح را مدیریت کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، «توافق جامع» جدیدی را پیشنهاد کرده است.
بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی اسیران حماس است.

در مرحله نخست، آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از اسیران اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و اسیران آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

در مقابل، صدها اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. بر اساس این توافق جامع، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق نوار غزه بازگردند. کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش خواهد یافت و طبق گفته بایدن ۶۰۰ کامیون می‌توانند روزانه کمک‌های امدادی را به غزه انتقال دهند.

در این مرحله، اسرائیل و حماس بر سر چگونگی اجرای مرحله دوم آتش‌بس مذاکره می‌کنند. آمریکا، مصر و قطر نقش میانجی را در این مذاکرات برعهده خواهند گرفت.

مرحله دوم این طرح نیز حدود شش هفته طول خواهد کشید. در این مرحله نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج می‌شوند. حماس تمام گروگان‌های زنده باقی‌مانده از جمله سربازهای اسرائیلی را آزاد می‌کند.
در مرحله سوم، بازسازی نوار غزه با حمایت آمریکا و جامعه جهانی انجام خواهد شد. در این مرحله خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها دوباره ساخته می‌شوند.

نظر شما