شناسهٔ خبر: 66975761 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رسانه آمریکایی: کاخ سفید اسرائیل را از سخنان بایدن درباره طرح آتش‌بس مطلع کرده بود

صاحب‌خبر -
رسانه آمریکایی: کاخ سفید اسرائیل را از سخنان بایدن درباره طرح آتش‌بس مطلع کرده بود
خبرگزاری آریا - یک رسانه آمریکایی در پی واکنش اسرائیل به پیشنهاد جدید که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مدعی ارائه آن از سوی این رژیم شد، گفت کاخ سفید اسرائیل را از سخنان بایدن مطلع کرده بود.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس جدیدی را ارائه کرده که از طریق قطر به حماس ارسال شده است و «نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها» است.
بایدن با بیان اینکه «می داند عده ای در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد»، ادامه داد: « این واقعا یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید این توافق را انجام دهد. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس شروع کرد.»
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حالیکه تاکنون مذاکرات میان اسرائیل و حماس با میانجیگیری قطر و مصر و حضور آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی سایر اسرا به نتیجه نرسیده است، اضافه کرد که مرحله اول این طرح 6 هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از نواحی پرجمعیت غزه خواهد شد و در مرحله بعدی طرح عمده‌ای برای بازسازی غزه پیشنهاد خواهد شد.
دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش اعلام کرد: اسرائیل هیچ گونه توافق آتش بس دائمی را تا زمانی که شروط تل آویو به طور کامل عملی نشود، نخواهد بست و ایده موافقت با چنین آتش بسی قبلا از اجرای این شروط، قابل قبول نیست.
تارنمای رسانه آمریکایی آکسیوس روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: کاخ سفید از قبل، بنی گانتس عضو کابینه جنگ و یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل را در مورد سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطلع و جزئیات کلی در مورد محتوای آن را به آنها ارائه داد.
آکسیوس نوشت: یک مقام آمریکایی گفت که کاخ سفید از واکنش اولیه بنی گانتز پس از دریافت بروزرسانی و همچنین از اینکه او هیچ بیانیه عمومی در مورد سخنرانی صادر نکرده، نا امید شدند
دفتر بنی گانتس و یوآوگالات از اظهارنظر در این مورد خودداری کردند.
آکسیوس ادامه داد: کاخ سفید مایک هرتزوگ سفیر ایالات متحده در واشنگتن و یکی از مشاوران نخست وزیر نتانیاهو را درمورد این سخنرانی برنامه ریزی شده، مطلع کرد و جزئیات کلی درمورد متحوای آن را به آنها ارائه کرد.
طرح سه مرحله ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معرفی کرد، شامل:
مرحله اول: 6 هفته طول می کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است. گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.
بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده هایشان بازخواهد گشت. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود 600 کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.
مرحله دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است.
مرحله سوم: شامل آغاز "طرح بازسازی بزرگ غزه" و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.
گروه‌های مقاومت فلسطین 15 مهرماه 1402برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 برابر با 24 نوامبر 2023، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام 10 آذر برابر با اول دسامبر 2023 به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
کابینه جنگ رژیم اسرائیل 17 اردیبهشت ماه 1403 برابر با 6 می 2024 نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از 18 اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.
ارتش اسرائیل 26 می ( 6 خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم 41 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.
آمریکا بصورت مکرر اعلام کرده که از عملیات نظامی اسرائیل در رفح که واقع در جنوب غزه است حمایت نمی‌کند اما با وجود کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه این عملیات نظامی آمریکا هنوز عواقب تنبیهی برای رژیم اسرائیل در نظر نگرفته است.
دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه با 13 رای موافق و 2 رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.
اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.
براساس گزارش وزارت بهداشت غزه، از هفتم اکتبر2023 (15 مهرماه 1402) و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون 36 هزار و 379 فلسطینی در نوار غزه شهید و 82 هزار و 407 نفر دیگر مجروح شدند.

نظر شما