شناسهٔ خبر: 66974420 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پنجه در پنجه سامورایی‌ها

روزنامه جوان

تیم ایران بعد از ۵۷ ساعت پرواز سرانجام پنج‌شنبه هفته گذشته بود که از ریودوژانیرو به اوزاکا و سپس فوکوهاکا رسید و تمرینات خود را برای حضوری متفاوت و پرقدرت در هفته دوم لیگ ملت‌ها آغاز کرد. هفته‌ای که به‌زعم بسیاری از کارشناسان می‌تواند با نتایجی متفاوت همراه باشد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال برای ایران با رویارویی مقابل ژاپن آغاز می‌شود. رقیبی سنتی که به واسطه برد‌های یکی، دو سال اخیر، مصاف با آن بی‌شک با چاشنی انتقام همراه است. 
هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال در برزیل با اتفاقات خوبی برای ایران همراه نبود، به‌طوری‌که پائز و یارانش با متحمل شدن چهار باخت پیاپی ریودوژانیرو را ترک کردند. اتفاقی که در تاریخ والیبال ایران در لیگ ملت‌ها کم‌سابقه بود. با وجود این هفته دوم در ژاپن بی‌شک می‌تواند متفاوت و حتی صعود ایران به دور حذفی لیگ‌ملت‌های را به دنبال داشته باشد. 
تیم ایران بعد از ۵۷ ساعت پرواز سرانجام پنج‌شنبه هفته گذشته بود که از ریودوژانیرو به اوزاکا و سپس فوکوهاکا رسید و تمرینات خود را برای حضوری متفاوت و پرقدرت در هفته دوم لیگ ملت‌ها آغاز کرد. هفته‌ای که به‌زعم بسیاری از کارشناسان می‌تواند با نتایجی متفاوت همراه باشد. 

 دوئل حساس آسیایی
کار شاگردان پائز در ژاپن ساعت ۱۳:۵۰ سه‌شنبه ۱۵ خردادماه برابر میزبان هفته دوم آغاز می‌شود. تیمی که با کسب هشت امتیاز از سه برد و تنها یک باخت در رده ششم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ قرار گرفته تا خود را به عنوان شگفتی‌ساز هفته نخست در برزیل معرفی کند و با انگیزه و روحیه‌ای مضاعف مهیای هفته دوم شود. هفته‌ای که اتفاقاً از امتیاز میزبانی آن نیز بهره می‌برد و همین یک دلیل کافیست برای ادامه روندی که در ریودوژانیرو به نمایش گذاشته بود. حال آنکه سقوط به رده شانزدهم (آخر) رنکینگ جهانی در پی قبول شکست مقابل صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین کار ایران و والیبال کشورمان را در ژاپن سخت‌تر کرده است. با وجود این بسیاری از کارشناسان عدم نتیجه‌گیری در ریودوژانیرو را به دلیل نداشتن زمان کافی برای رسیدن به آمادگی ایده‌آل بدنی و هماهنگی تیمی و شناخت کادرفنی از بازیکنان خواندند و بر این باورند که والیبال ایران توان برتری مقابل ژاپن را دارد، خصوصاً که بعد از برگزاری چهار بازی در لیگ قهرمانان حالا دیگر می‌توان گفت که کادرفنی تیم ایران به شناخت خوبی از بازیکنان رسیده است، شناختی که هفته نخست در ریودوژانیرو وجود نداشت و مشکل‌ساز شد. اما آخرین مصاف ایران در برزیل نشان از بالا بودن توانایی‌های فنی بازیکنان ایران داشت. توانایی‌هایی که با توجه به شناخت بیشتر کادرفنی می‌تواند در ژاپن نتایجی متفاوت را رقم بزند، خصوصاً در دوئل حساس آسیایی برابر ژاپنی که از سد راه برداشتن آن می‌تواند روحیه و انگیزه شاگردان پائز را در ژاپن چند برابر کند. 
البته تغییر نسل و عدم همراهی برخی مهره‌های باتجربه تیم‌ملی در برزیل نیز مزید بر علت ناکامی ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال بود. به هرحال تغییرات، همانطور که بسیاری از کارشناسان از جمله ترکاشوند نیز بدان تأکید و اشاره دارند، بدون تاوان نیست، به‌خصوص که انتخاب سرمربی تیم هم زمان زیادی برد، این تیم دیر شکل گرفت و علاوه بر دیر ملحق شدن لژیونر‌ها به اردوی تیم ملی، پائز تنها یک ماه مانده به مسابقات وارد ایران شد تا مجموعه مشکلات تیم‌ملی والیبال ایران جهت سخت شدن نتیجه‌گیری در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها تکمیل شود. در واقع با در نظر گرفتن مجموعه این مشکلات، ناکامی و نتایج کسب شده در ریودوژانیرو چندان هم دور از انتظار نبود، اما روندی که تیم ملی در برزیل در پیش گرفته بود این امیدواری را ایجاد کرده که پائز و شاگردانش در ژاپن نمایشی متفاوت داشته باشند، خصوصاً در نخستین بازی برابر میزبان که برتری در آن می‌تواند انگیزه و روحیه تیم را برای کسب نتیجه در هفته دوم افزایش دهد. در واقع پیروزی در مصاف با ژاپن می‌تواند موتور ایران را برای رسیدن به پیروزی‌های بعدی روشن کند. هرچند که رسیدن به این هدف و کسب نتیجه از ژاپنی که در هفته نخست خوش درخشیده، اصلاً کار ساده‌ای نیست و بی‌تردید پائز و یارانش کار بسیار دشواری مقابل میزبان دارند. اما دقت در زدن سرویس و برطرف کردن مشکل پشت‌خط‌زن‌ها می‌تواند ایران را در کسب برتری مقابل ژاپن یاری کند. 

 نمی‌خواهیم شرمنده مردم شویم
پیمان اکبری، مربی تیم‌ملی با تأکید بر اینکه والیبال ایران با تمام قوا به مصاف حریفان خواهد رفت، مردم را به صبوری دعوت می‌کند: «در هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ انتظارتمان برآورده نشد و شرمنده مردم شدیم. شاید این جمله برای مردم تکراری باشد، اما می‌خواهم بگویم صبور باشید. در مسابقات پیش‌رو قطعاً برای نشاندن لبخند روی لبان مردم و شاد کردن دل آن‌ها خواهیم جنگید، آن‌هم با تمام وجود. هفته اول بالا بودن فشار‌ها و اشتباهات جزئی مانع از پیروزی ما در برخی بازی‌ها شد، اما قرار نیست در هفته دوم هم آن اشتباهات را تکرار کنیم. البته بازی با ژاپن کار ساده‌ای نیست، اما با تمام وجود برای شادی مردم می‌جنگیم تا بار دیگر شرمنده آن‌ها نشویم.»

نظر شما