شناسهٔ خبر: 66973857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه:

۱۱.۵ درصد کرمانشاهیان بالای ۱۸ سال «سیگار و قلیان» می‌کشند

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه میزان شیوع استعمال دخانیات میان افراد بالای ۱۸ سال استان را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا امروز _ شنبه دوازدهم خرداد _ به مناسبت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات (۷ تا ۱۲ خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۱.۳ میلیارد فردِ سیگاری در جهان گفت: همین آمار بالای مصرف این ماده مضر موجب شده تا یک روز به نام روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شود و در ایران هم با توجه به اهمیت این موضوع یک هفته به نام هفته ملی بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: شعار ملی این هفته «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی» نامگذاری شده تا توجه بیشتری به مضرات مصرف سیگار روی کودکان و نوجوانان انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: سالانه هشت میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۱.۲ میلیون نفر آنها به دلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات می‌میرند، یعنی مصرف کننده مستقیم نبوده و تنها در معرض دود دخانیات قرار گرفته‌اند.

شکیبا اضافه کرد: بسیاری افراد سیگاری متأسفانه در محیط خانه اقدام به استعمال سیگار می‌کنند و همین امر موجب می‌شود اعضای خانواده و به‌ویژه کودکان و نوجوانان در معرض دود سیگار قرار گرفته و دچار عوارض و حتی مرگ شوند.

وی به میزان مصرف و مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در کشور و استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده در سال ۱۴۰۰ میزان شیوع استعمال دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال کشور ۱۹.۴۴ و در استان کرمانشاه ۱۱.۵۶ گزارش شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: این آمار در حالیست که بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ میزان شیوع استعمال دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال کشور در آن سال ۱۰.۱ و در استان ۱۰.۴ بوده و مقایسه آمارها نشان از رشد مصرف دخانیات طی سال‌های اخیر دارد که زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه برآوردهای صورت گرفته حاکی از مرگ سالانه حداقل ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف و یا مواجه با دود ناشی از دخانیات در کشور است، افزود: علاوه بر مرگ و میر، مصرف دخانیات در بسیاری افراد موجب ایجاد عوارض شده و هزینه‌های سنگینی را به بخش بهداشت و درمان تحمیل می‌کند.

وی گفت: طبق برآورد صورت گرفته سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های مرتبط با سیگار می‌شود. علاوه بر این هزینه‌های سرسام آور در حوزه درمان، هزینه‌ای که سالانه بابت خرید سیگار و تنباکو به هدر می‌رود حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده، هزینه‌ای که می‌توانست نقش مؤثری در اقتصاد کشور داشته باشد، اما توسط افراد سیگاری دود شده و به هوا می‌رود.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه مقابله با مصرف دخانیات، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اجرای برنامه بیمارستان‌های بدون دخانیات در استان، جمع‌آوری قفسه‌های تبلیغاتی فروش محصولات دخانی در صنوف مرتبط شامل سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروشی و هایپرمارکت‌ها، پیگیری پلمب قلیان سراها در استان و کمک به ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت را از جمله مهمترین این اقدامات عنوان کرد.

شکیبا از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف استعمال دخانیات در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و سایر اماکن عمومی با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند تا در اسرع وقت توسط بازرسان بهداشت محیط پیگیری شود.

نظر شما