شناسهٔ خبر: 66973839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گرامیداشت شهدای خدمت با حضور نمایندگان پیروان ادیان توحیدی برگزار شد

مراسم گرامیداشت شهدای خدمت با حضور نمایندگان پیروان ادیان توحیدی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، آیین گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت، با حضور نمایندگان پيروان ادیان توحیدی، شنبه ۱۲ خرداد در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

در آغاز این مراسم، محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ضمن خوشامدگویی به مهمانان، سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را گرامی‌داشت و ایشان را هدایت‌کننده‌ مردم از ظلمت به سوی نور دانست. همچنین شهید آیت‌الله رئیسی را نمونه‌ بارز پرورش‌یافته‌ چنین مکتبی برشمرد که در دوران فعالیت‌شان از هیچ خدمتی غفلت نکردند و همراه با هيئت دولت خود، خدمت‌گزار ملت ایران بودند.

رجبی‌دوانی به رشادت‌های پیروان ادیان توحیدی در فراز و فرود‌های تاریخ ایران عزیز اشاره و تأکید کرد که این افراد همانند سایر هموطنان مسلمان خود در سرفرازی ایران به خصوص پس از انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نمودند.

در ادامه یوناتن بت‌کلیا، رئیس انجمن آشوریان تهران، خاطرات خود را از شهید آیت‌الله رئیسی بیان کرد که چگونه آن شهید والامقام از زمان مأموریتشان در قوه‌قضاییه، اقلیت‌های مذهبی را همواره با آغوش باز می‌پذيرفتند.

وی رئیس جمهور شهید را از مفاخر ایران‌زمین برشمرد و حضور بی‌نظیر مردم در تشییع تاریخی ایشان و یارانش را نشانه‌ والامقامی شهید جمهور دانست و شهدا را الگویی بی‌نظیر برای خدمت‌گزاری به ملت معرفی کرد؛ همچنین بیان کرد که تمام ادیان الهی دوستدار انسانيت هستند.

ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ضمن ابراز تأسف برای از دست‌دادن شهدای خدمت، راه رسیدن به عدالت اجتماعی را در گرو برخورداری آحاد مردم از عدالت برشمرد و با بیان نقل قولی از شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، وجود اقوام را فرصتی برای یک کشور دانست که همه‌ آن‌ها گل‌های گلستان ایران هستند و اختلاف در نژاد، زبان و جنسیت را نشانه‌های الهی دانست که همگان با حقوق برابر و با سلایق گوناگون در کنار هم به حضور فعال در جامعه ایران می‌پردازند.

در ادامه وی بیان کرد که چنین تنوعی راز بقای جامعه‌ است و تقابل بین آن‌ها موجب فنا و نابودی ملت‌هاست‌.

ماموستا کریمی در ادامه ابراز کرد که شهید آیت‌الله رئیسی معتقد به دیوارکشی و جناح‌بندی نبود و به همین خاطر ما هم وظیفه داریم که به طریق انبیاء الهی عمل کنیم و توحید و یگانگی را در میان ادیان الهی، مشترک بدانیم.

همچنين هر ایرانی وظیفه دارد که دست در دست هم‌وطنان خود بگذارد و به آبادانی میهن خود بپردازد و مانند شهدای والامقام، خدمت‌گزار ملت باشد.

آرا شاوردیان، نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم به اهمیت وحدت مردم در کشور اشاره کرد و رئیس جمهور شهید را الگویی مناسبی برای اداره ایران معرفی و بیان کرد که شهید جمهور خود را خادم مردم و بدهکار انقلاب می‌دانستند.

شاوردیان افزود که رئیس جمهور شهیدمان نماد پویایی انقلاب بود و با شعارهایی برگرفته از اندیشه‌های اصيل انقلاب، پا در عرصه میدان گذاشت.

موبد هرمز خسرویانی، نماینده انجمن موبدان تهران، مقام جاودانگی را در گرو منش نیک و گذر از سختی‌ها و تعالی و کمال دانست. 

وی با تأکید بر سخن شهید سلیمانی، شرط شهید شدن را شهید بودن معرفی و تأکید کرد که شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید برای گره‌گشایی از کار مردم، جان خود را نثار کردند و شهید شدند.

همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، از محاسن شهید رئیسی به خضوع و خوشروئی ایشان اشاره و بیان کرد که وی بدون تکبر با دیگران رفتار می‌کرد و یاور محرومان بود و توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و کمتر برخوردار داشت؛ همچنین توجه به اقلیت‌ها و ادیان برای رئیس جمهور شهید را حائز اهمیت دانست.

شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، سخنان خود را با این جمله شروع کرد که خلوص نیت و خدمات شایسته‌ رئیس جمهور شهید، همواره در راه پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی بود و این زحمات قابل ستایش است.

وی به سوابق کاری شهید جمهور از ابتدای انقلاب پرداخت که از همان آغاز در راه خدمت به مردم تلاش کرده و در میان تمامی اقلیت‌ها و اقوام ایرانی، آن شهید محبوب و مردمی بود.

در ادامه آیین گرامیداشت شهدای خدمت در بنیاد ایران‌شناسی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به این نکته که تربیت انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی از دستاوردهای انقلاب فرهنگی است، خاطر نشان کرد که تلاش خستگی‌ناپذیر، باور به مردم، اخلاص، عدالت‌خواهی، ساده‌زیستی، شکیبایی، فسادستیزی، تواضع و ولایت‌مداری از ویژگی‌های مهم شهید بزرگوار آیت‌الله رئیسی بود.

وی تأکید کرد که اهل تعامل، مصلحت و حکمت بودن در مقابل مردم برای شهید رئیسی، او را به جایگاهی والا در میان اقوام و مذاهب ایران رساند.

عالیجناب کشیش نینوس مقدس‌نیا، روحانی کلیسای انجیلی آشوری تهران، در سخنان خود به نکاتی در رابطه با تاریخ ایران اشاره و خاطر نشان کرد که ایران دارای فرهنگی غنی و فرزندانی برومند است که شهدای عزیز و والامقامی را در طول تاریخ تقدیم کشور کرده است.

وی افزود: شهید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت، تا آخرین لحظه در حال خدمت به ملت ایران بودند و کسانی که عمر خود را صرف خدمت و عبادت کرده‌اند تا همیشه ماندگار خواهند شد و به سعادت جاودان خواهند رسید.

عالیجناب کشیش گریگوریس نرسسیانس، مشاور شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران، شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانشان را خدمتگزارانی صادق و فداکار دانست و تأکید کرد که رئیس جمهور شهید ایران را می‌توان اسوه‌ خدمت بی منت به مردم معرفی کرد که در راه سربلندی ایران و ایرانی، جان خویش را بی منت نثار کرد و برای آیندگان الگویی نیکو شد.

افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران، برگزاری چنین گرامیداشتی از سوی بنیاد ایران‌شناسی را مورد ستایش قرار داد و این آیین را نشانی از همدلی و وحدت ادیان‌الهی و اتحاد و انسجام اقوام ایرانی دانست و چنین اقدامی را بدیع برشمرد.

همچنین وی ایستادگی ایران‌زمین در مقابل مشکلات را در طول تاریخ زبانزد دانست و تأکید کرد که هر ایرانی وظیفه دارد با پشتکار خود در راه عزت‌ ایران قدم بردارد.

در پایان این مراسم، سید محمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت پر افتخار امام خمینی(ره) و تمدن اسلامی را پرورش دهنده انسان‌های تراز معرفی و بیان کرد‌ که شهید آیت‌الله رئیسی از میان مردم برآمد و به همین واسطه به شدت مردم‌دوست بود.

همچنین وی به اقدامات مهم شهید جمهور در هر مقام و منصبی که در طول عمر با عزت خود بود، پرداخت و تأکید کرد که ایشان در دوره ریاست در قوه قضائیه و مجریه، محبوبیتی بالا داشت و بی ریا، علاقه‌مند به خدمت به ملت و ایران بود‌.

انتهای پیام

نظر شما