شناسهٔ خبر: 66972659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجوز بازگشت اهالی ۵۰ روستای خالی از سکنه غرب کرمانشاه صادر شد

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز وزیر کشور برای بازگشت ۵۰ روستای خالی از سکنه غرب کرمانشاه در مناطق نفت شهر، سومار و خسروی از توابع شهرستان قصرشیرین خبر داد و گفت: برای بازسازی این روستاها و سکونت اهالی آن نیازمند تلاش و نگاه جهادی مسئولان استان و شهرستان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فتح الله حسینی روز شنبه در جلسه شورای اداری قصرشیرین با محوریت بررسی مسائل و مشکلات این شهرستان در محل فرمانداری با اشاره به وجود سه مرز رسمی در قصرشیرین، افزود: باید بخشی از درآمدهای این مرزها در راستای حل مشکلات و معضلات شهرستان به خصوص در حوزه معیشتی و رفع مشکل مسکن خانواده های محروم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین حل مشکلات حوزه ورزش و آموزش و زیرساخت های شهرستان هزینه شود تا مردم از عواید این مرزها برخوردار باشند.
وی گفت: در ۲ ماه گذشته با ۱۴ وزیر دیدارهایی در تهران در راستای رفع مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه صورت گرفته که مهم ترین خروجی این پیگیری ها موافقت برای راه‌اندازی تجارت چمدانی در سه مرز بوده که در این خصوص خواستار تشکیل کمیته ای برای پیگیری و منتج به نتیجه شدن این موضوع در استان و شهرستان هستم.
نماینده مردم غرب کرمانشاه در خانه ملت اضافه کرد: همچنین مشکلات حوزه راه های شهرستان با وزیر راه مطرح شده که عملیاتی شدن تعریض و ۲ بانده شدن ۲۲ کیلومتر از جاده سرپل ذهاب به قصرشیرین و اجرای قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا در حوزه کمربندی قصرشیرین و انتهای قصرشیرین به سمت مرز خسروی، تعریض و یا احداث تونل گردنه پاتاق با مصوبه شورای عالی امنیت ملی با اختصاص هفت هزار میلیارد ریال موارد مصوب این دیدار بوده است.
وی همچنین با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای فنس کشی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین، اضافه کرد: درخواستی که از رییس شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور داشتیم این بود که هرچه سریعتر دفتر منطقه آزاد در محدوده مرز مستقر شود تا موارد لازم عملیاتی و پیگیری شود.
او همچنین با اشاره به سامانه گرمسیری برای مهار آب های مرزی گفت: سهم سه شهرستان از محل این سامانه ۱۲۰ هزار هکتار بوده که تنها ۲۲ هزار هکتار عملیاتی شده و از مجموع این ۲۲ هزار هکتار نیز ۱۱ هزار هکتار تامین آب شده و پیگیر الحاق اراضی جامانده از این طرح هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه نماینده وظیفه نظارت و قانون‌گذاری دارد، بیان کرد: برای رفع مشکلات مردم وارد این عرصه شده ام و به عنوان سرباز جمهوری اسلامی از مدیران انتظار دارم تا مصوبات و موضوعات این جلسه و مسائل و مشکلات شهرستان و مردم را به طور جد پیگیری کنند چون در غیر اینصورت مقابل ناکارآمدی و کوتاهی مدیران خواهم ایستاد.

مجوز بازگشت اهالی ۵۰ روستای خالی از سکنه غرب کرمانشاه صادر شد

فرماندار قصرشیرین نیز در این جلسه در سخنانی با گرامیداشت سالگرد ارتحال امام و بزرگداشت قیام خونین ۱۵ خرداد و شهادت شهدای خدمت، گفت: با توجه به ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی تا کنون، دشمنان درصدد براندازی و آسیب به این نظام بوده اند که با رهبری امامان انقلاب و هوشیاری ملت همیشه در صحنه نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
محمد نجفی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت های امام خمینی (ره) وبا رهبری های رهبر معظم انقلاب امروز به مرحله ای از عزت و عظمت در جهان رسیده ایم که کشورهای مهم دنیا در صف خرید تسلیحات ایرانی هستند و به فرموده رهبری به قله رسیده ایم.
وی برخی از مهم ترین مشکلات شهرستان را در حوزه بهداشت و درمان و نبود پزشک و امکانات و دارو در بیمارستان، عدم تامین اعتبار و ردیف بودجه برای ساخت واحدهای اداری آسیب دیده از زلزله، راه اندازی کوله بری، تامین آب سامانه گرمسیری، اختصاص تعدادی از کاروان های زیارتی برای تردد عتبات عالیات از مرز خسروی، عدم مدیریت واحد در مرز پرویزخان و نابسامانی آن، مشکل آب شرب سومار و ۲ بانده شدن قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا بیان کرد.


امام جمعه قصرشیرین نیز با اشاره به مشکلات و مسائل عدیده قصرشیرین به عنوان پیشانی نظام با وجود داشتن ۲ مرز رسمی و ۴۵ درصد صادرات غیر نفتی کشور از مرز پرویزخان، گفت: مرز پرویزخان هم تهدید و هم فرصت و شاه کلید حل مشکلات این منطقه است که تشکیل یک صندوق توسعه شهری با عضویت گمرک و پایانه مرزی و فرمانداری و اختصاص بخشی از درآمدها به این صندوق برای رفع مشکلات می تواند راهگشا باشد.
حجت الاسلام صادق صالحی افزود: اگر سازمان حج و زیارت از طریق ۲ شرکت از مجموع کاروان ها زیارتی تنها ۲ هزار زائر را روزانه به مرز خسروی اختصاص دهند مشکلات اقتصادی هتل های قصرشیرین نیز مرتفع می شود چون طبق گزارش میراث فرهنگی از مجموع ۱۳ واحد اقامتی اکنون ۲ واحد فعال و مابقی تعطیل هستند.
در این جلسه مدیران ادارات و نهادهای شهرستان نیز به بیان مهم ترین مسائل و مشکلات خود پرداختند.

سامان دهی مشکلات مرز پرویزخان و وجود مدیریت واحد در مرز ، پیگیری مشکلات فاضلاب مرز خسروی و جدا سازی مسیر کامیون ها از جاده اصلی به منظور جلوگیری از تخریب زیرساخت ها، اختصاص تعدادی از کاروان های زیارتی عتبات عالیات توسط سازمان حج و زیارت برای تردد از مرز خسروی در ایام مختلف سال، پیگیری برای تامین اعتبار واحدهای اداری تخریبی و نیمه کاره زلزله، برقراری مزایای رزمندگان، تجهیز بیمارستان های سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به امکانات و تکمیل چارت تخصصی آنها، زیرساخت ها و مشکلات پایانه مرزی سومار، تسریع در روند احداث راه آهن خسروی، توسعه راه های مواصلاتی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قصرشیرین ۲ مرز رسمی دارد
به گزارش ایرنا با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.
مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
شهرستان قصرشیرین ۲ بخش مرکزی و سومار و ۵۶ روستا دارد که ۳۶ روستای آن هم اکنون خالی از سکنه است. ۳۶ روستای بازسازی نشده نوار مرزی قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی بیش از ۹ هزار نفر جمعیت داشت.

نظر شما