شناسهٔ خبر: 66972610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان فارس: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار حکم مجازات جایگزین حبس در دادگاه‌های استان صادر شده است

رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن اعلام اینکه سال گذشته ۱۰ هزار حکم مجازات جایگزین حبس صادر شده است گفت: مجازات جایگزین حبس، از ورود فرد به زندان جلوگیری می‌کند و خانواده‌های آن‌ها در معرض آسیب کم‌تری قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس در گرهمایی سالانه هیأت امناء انجمن حمایت از زندانیان استان فارس گفت: کاهش رنج و آلام خانواده زندانیان در دوران تحمل حبس سرپرست خانواده از جمله اهدافی است که دادگستری فارس در راستای اجرای سند تحول قوه قضائیه دنبال می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی دستیابی به این هدف که در راستای شخصی شدن مجازات محکومان دانست و خاطر نشان کرد: فعالیت‌های انجمن حمایت از زندانیان که حاصل همکاری مشترک دستگاه قضایی و خیرین استان است و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی که خانواده‌های زندانیان در معرض آن قرار دارند را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با اعمال مجازات‌های جایگزین حبس پیشگام جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندانی شدن افراد است گفت: در یک سال گذشته در محاکم استان فارس بیش از ۱۰ هزار مجازات جایگزین حبس صادر شده شده است که در نتیجه مانع ورود محکومان به زندان و جلوگیری از در معرض آسیب قرار گرفتن خانواده‌های آنان شده است.

وی ادامه داد: این آمار بدون احتساب آمار محکومانی است که تحت نظارت‌های الکترونیکی مجازات خود را خارج از زندان سپری می‌کنند. این شیوه تحمل کیفر نیز از جمله روش‌های نوینی است که محکومان با محدودیت‌های الکترونیکی و در کنار خانواده و بدون جلوگیری از فعالیت اجتماعی، تحمل کیفر می‌کنند که البته این روش، تنها در خصوص محکومان جرائم خرد و سبک اجرا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خیرین، مسئولان، خانواده‌های زندانیان و صحاب رسانه استان به موضوع ورود برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها از جمله اوقاف در راستای کمک به خانوده‌های زندانیان اشاره کرد و افزود: علاوه بر کمک ۵۰ میلیارد ریالی خیرین در این مراسم، افردی در این جلسه و پیش از این با وقف اموال خود و یا اختصاص منافع حاصل از آن به زندانیان و خانواده‌های آنان زمینه آزادی محکومان جرائم غیر عمد را فراهم کرده‌اند که در یک نمونه فردی با وقف واحد تجاری خود به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال کمک شایان توجهی به زندانیان و خانواده‌های آنان داشته است. 

وی این دسته از اقدامات استان فارس را زمینه ساز ایجاد منابع پایدار مالی به منظور حمایت از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها در کشور خواند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۴۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در زندان‌های استان را بانوان تشکیل می‌دهند که در صورت کمک ۳۰ میلیارد تومانی خیران نیک اندیش، زمینه آزادی این زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس فراهم می‌شود و به آغوش خانواده باز می‌گردند که پیگیری این موضوع یکی از اولویت‌های ما در این حوزه است.

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شیراز هم در این مراسم بیان داشت: درحال حاضر بیش از ۳ هزار خانواده زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان شیراز هستند.

سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه جامعه در قبال تک تک افراد و آسیب‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیرند، مسئولیت دارند گفت: اگر فرد یا قشری از جامعه تحت تأثیر آسیب واقع شوند سایر اقشار نیز از این آسیب مصون نیستند و آسیب و آثار طولانی و ماندگار آن به همه جامعه بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه سه قشر اثر گذار شامل مسئولین، عموم مردم و خانواده‌های مددجویان تکالیفی را در مواجهه با آسیب‌ها بر عهده دارند گفت: مسئولین در جایگاه‌های مختلف تکالیف قانونی متعددی دارند و دستگاه قضایی با توجه به وظایف قانونی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است که از جمله اقدامات عملیاتی آن استفاده از تاسیسات قانونی برای زندانیان اجرای سیاست‌های حبس زدایی و جایگزین‌های حبس است.

وی قشر تأثیرگذار دیگر در سرنوشت جامعه را عموم مردم خواند و با بیان اینکه کمک‌های خیرین استان و نهاد‌های مردمی به زندانیان و خانواده‌های آنان ناشی از احساس مسئولیت عمومی مردم در قبال مددجویان است تصریح کرد: قشر سوم یعنی خانواده زندانیان نیز باید در قبال این کمک‌ها زمینه جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت محکومان به زندان را فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از زندانیان افزود: کمک به توانمندسازی خانواده زندانیان، بازپروری و آموزش حرفه‌ای زندانیان، ایجاد اشتغال موقت و دائم برای زندانیان پس از آزادی و حمایت‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی و خدماتی از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها در دستور کار این انجمن قرار دارد.

وی به توسعه فعالیت‌های انجمن به سمت و سوی تأمین در آمد‌های پایدار اشاره کرد وگفت: در سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا با کمک خیرین و ورود به حوزه‌های کشاورزی، تجاری و آموزش رانندگی منابع مالی انجمن را تقویت کنیم و از عواید آن در جهت به زندانیان و خانواده‌های آنان استفاده کنیم.

دادستان مرکز استان گفت: درآمد‌های انجمن تحت نظارت‌های قانونی و به صورت سازمان یافته صرف حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنان می‌شود به نحوی که در سال گذشته از تعداد بیش از ۳ هزار خانواده تحت پوشش انجمن تعداد ۱۲۰۰ خانواده از درآمد‌های حاصله مستمری دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما