شناسهٔ خبر: 66964021 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردهای «راه کار» دانشگاه شیراز؛ کدام طرح‌ها برگزیده شدند؟

شیراز - ایرنا -  رویداد «راه کار» را مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز با هدف بکارگیری نتایج پژوهش‌های این حوزه در پاسخ به نیازها و چالش‌های جامعه برگزار کرد که در این قالب، اعضای هیات علمی و دانشجویان منطقه هفت کشور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را که منجر به تولید محصول یا ایده های نو برای خدمت می‌شود ارائه و با یکدیگر رقابت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در قالب جشنواره راه‌کار، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که نتایج آنها قابلیت تبدیل‌شدن به محصول یا خدمت تکرارپذیر در علوم انسانی را داشت در ۲ بخش استادان و دانشجویان ارائه شد.

به گفته مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز طی یک هفته مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، در بخش دانشجویی ۲۴۰ و در بخش استادان ۵۵ داوطلب از فارس، بوشهر و کهگیلویه‌ و بویراحمد برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند.

سید اسماعیل مسعودی افزود: در زمینه پایان نامه ها و رساله ها در بخش دانشجویی ۸۰ طرح و در بخش استادان ۱۸ طرح دریافت شد که حضوری و مجازی ارزیابی و داوری شدند.

دستاوردهای «راه کار» دانشگاه شیراز؛ کدام طرح‌ها برگزیده شدند؟

برگزیده‌های «راه‌کار» را بشناسید

آیین اختتامیه رویداد راه کار روز شنبه در ساختمان مدیریت دانشگاه برگزار شد و برگزیده‌ها معرفی و تجلیل شدند.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز پیش از برگزاری رویداد به ایرنا گفت که هدف از برپایی این رویداد تنها برگزاری رقابت و اعطای جوایز نیست بلکه رساله‌ها وپایان‌نامه‌های برتر به این مرکز دعوت و جذب می‌شوند تا با استفاده از حمایت‌هایی که دریافت می‌کنند، بتوانند طی مدت یکسال یا بیشتر از نتیجه پایان نامه یا رساله خود محصولی تولید کنند و علاوه بر درآمدزایی به نیازهای جامعه نیز پاسخ گویند.

آنطور که او گفت، اگر روند حضور این پژوهشگران در مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه و طراحی پروژه آنها به خوبی پیش رود، پیش بینی می‌کنیم که سال آینده شاهد رونمایی از چندین محصول یا خدمت نو در عرصه علوم انسانی باشیم.

بر اساس داوری‌هایی که از سوی هیاتی از اعضای هیات علمی دانشگاه در رشته های مختلف علوم انسانی انجام شد، در بخش دانشجویی ۶ و در بخش اساتید نیز چهار طرح یا پایان نامه و رساله برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته شدند.

بر این اساس در بخش دانشجویی، شیما اسفندیاری دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز، با ایده حاصل از پایان‌نامه «کنترل پخش شایعه در شبکه‌های اجتماعی» رتبه نخست رویداد راه کار را کسب کرد، فاطمه برومندی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری منظر دانشگاه شیراز، با ایده استخراج شده از پایان‌نامه «الگوی تقویت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از طراحی منظر بازیگوش» رتبه دوم را کسب کرد و فرشاد عسکری، کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شیراز، با ایده حاصل از پایان‌نامه «پلتفرم سنجش‌گر محیطی در حوزه طراحی شهری و مطالعات سلامت روان» برگزیده سوم این رویداد شد.

همچنین به تشخیص هیات ‌داوران سه طرح دانشجویی را هم شایسته تقدیر دانستند؛ فاطمه فروتن، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز، با ایده استخراج شده از پایان‌نامه «مدل راهبردی فضیلت‌گرای توانمندی از کار در جهت ارتقای فرهنگ کار»، فاطمه سلوکیان جهرمی دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز، با ایده‌ برآمده از پایان‌نامه «مشاور مدیریتی واحدهای فناور به جهت کاهش ریسک، هزینه و زمان طبق اصول نوپای ناب» و فرحناز مولویان دانشجوی طراحی و دوخت دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج، با ایده استخراج شده از پایان‌نامه «طراحی و تولید لباس مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی اشخاص با بیماری‌های جسمی-حرکتی» شایستگان تقدیر این جشنواره علمی بودند.

در بخش استادان ، هیات داوران هیچ یک از طرح‌های ارائه شده را شایسته رتبه نخست ندید اما ۲ طرح موفق به دریافت رتبه دوم و ۲ طرح سوم شد.

بر این اساس، مریم کوشکی جهرمی، استاد تربیت‌بدنی دانشگاه شیراز با ایده حاصل از پایان‌نامه «تهیه اپلیکیشن با عنوان ورزش جامع علمی قبل، حین و پس از بارداری» و زهرا دهقان شبانی، دانشیار اقتصاد دانشگاه شیراز، با ایده برآمده از پایان‌نامه «ارائه الگوی کشت بهینه با لحاظ استراتژی مبادله آب مجازی» رتبه دوم مشترک را کسب کردند.

با اعلام هیات داوران، محمد جواهری طهرانی، استادیار حقوق عمومی دانشگاه شیراز، با ایده حاصل از پایان‌نامه «راه‌اندازی سامانه اندیشه‌های قضایی منبعث از فتوای مقام معظم رهبری» و امین ناظمی، استادیار حسابداری دانشگاه شیراز، با ایده استخراج شده از پایان‌نامه «طراحی نظام سوت‌زنی گزارش تقلب در بانک‌ها به کمک عوامل سازمانی و قراردادهای روان‌شناختی» به طور مشترک سوم شدند.

دستاوردهای «راه کار» دانشگاه شیراز؛ کدام طرح‌ها برگزیده شدند؟

«راه‌کار»، راهکاری برای بکارگیری پژوهش‌هایی که فراموش می‌شوند

رئیس مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز در آیین اختتامیه رویداد راه‌کار گفت: امروزه، پژوهشگران و بانک‌های داده علمی بسیاری وجود دارند که پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را دریافت و ثبت می‌کنند؛ اما بسیاری از این تحقیقات در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند.

مسعودی ادامه داد: استفاده‌نکردن از نتایج تحقیقات، علاوه‌بر ضایع‌کردن تلاش‌ها و زمان استادان و دانشجویان، استفاده ‌نکردن از ظرفیتی بالقوه برای توسعه و پیشرفت جامعه است، حال آنکه مهارت‌ و دانشی که اساتید و دانشجویان طی سال‌ها به دست آورده‌اند، باید برای حل مشکلات واقعی و مواجهه با چالش‌های حقیقی جامعه به‌کار برده شود.

او این را هم گفت که یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی رییس جمهور در سال‌های اخیر، جهت‌دهی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت نیازها و مسائل جامعه و حل آن‌ها از طریق فرایندهای نوآورانه است و سیاست «کاربردی‌سازی»، «تکرارپذیرسازی» و «تجاری‌سازیِ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها»، یکی از راهکارهای قابل پیشنهاد در این زمینه است.

به گفته مسعودی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز رویداد راه‌کار را برای تبدیل پروژه‌های تحقیقاتی به محصولات و خدمات تکرارپذیر در قالب استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوآورانه، برای ایجاد تغییرات و بهبودهای واقعی در جامعه ترتیب داده است.

در پایان این رقابت، استادان برگزیده دوم و سوم به‌ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال و به دانشجویان برگزیده ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰میلیون ریال جایزه اعطا شد و برگزیده‌ها علاوه بر این جایزه‌ها، برای تبدیل پایان‌نامه یا رساله به محصول یا خدمت، حمایت‌هایی شامل فضای کار اشتراکی رایگان به‌مدت یک‌سال، حمایت مالی بلاعوض تا سقف یک میلیارد ریال و تسهیلات هفت میلیارد ریالی با سود چهار درصد دریافت می‌کنند.

نظر شما