شناسهٔ خبر: 67872523 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۲ هکتار از مراتع ملایر امسال طعمه آتش شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲فقره آتش سوزی در ۱۲ هکتار مراتع اراضی ملی این شهرستان به وقوع پیوسته است.

صاحب‌خبر -

جواد زنگنه»گ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هر ۲ مورد آتش‌سوزی در مراتع پلاک ازندریان و روستای کمری رخ داد که با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و کمک اهالی، آتش به موقع خاموش و از سرایت به قسمت‌های دیگر مراتع جلوگیری شد.

وی افزود: علاوه بر ۲ فقره آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی، پنج مورد آتش سوزی جزیی نیز در اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان رخ داد که با کمک عوامل منابع طبیعی، آتش‌نشانی و دیگر ارگان‌ها و کمک اهالی به موقع اطفاء شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر عامل انسانی و سهل‌انگاری را مهم‌ترین دلیل وقوع آتش‌سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: طی سه سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه حریقی در عرصه منابع طبیعی و مراتع شهرستان ملایر رخ نداده است.

زنگنه با بیان اینکه وقوع ۲ فقره حریق در مراتع ملایر در مقایسه با آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در سایر نقاط استان بسیار کم و ناچیز است، خواستار مراقبت‌های بیشتر مردم در ایام گرم پیش‌رو شد و بیان کرد: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش پوشش گیاهی مراتع شد و همین امر نیز یکی از دلایل حریق‌های متعدد در نقاط مختلف کشور است.

وی با اشاره به اینکه اوج کار ما برای جلوگیری از این گونه حوادث در مراتع تا پایان مرداد است، اما تا قبل از شروع بارندگی‌ها همچنان امکان آتش‌سوزی در مراتع وجود دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه بیشترین حریق طی سال‌های گذشته در بخش زند و سامن بود، اما امسال و طی سه سال گذشته هیچ آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی این ۲ بخش نداشتیم و ۲ مورد حادثه امسال در بخش جوکار رخ داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر فرهنگ‌سازی، آموزش‌های پیشگیرانه و برگزاری مانورهای حریق را از مهمترین عوامل کاهش آتش سوزی در مراتع این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: ملایر اولین شهرستانی بود که مدیریت بحران در این حوزه را برگزار کرد و همکاری دهیاران، خانه‌های هلال هلال احمر و مراکز بهداشت روستایی این شهرستان سه بازوی توانمند منابع طبیعی برای پیشگیری از آتش سوزی هستند.

به گزارش ایرنا؛ ۱۷۲ هزار هکتار از ۳۲۰ هزار هکتار وسعت شهرستان ملایر، اراضی ملی است که از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار آن مرتع است.

نظر شما