شناسهٔ خبر: 66963513 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکمیل آزادراه شیراز - اصفهان در گرو تامین مالی

مدیرعامل شرکت احداث آزادراه شیراز - اصفهان گفت: ۷۰ درصد هزینه ساخت آزاد راه شیراز - اصفهان به عهده وزارت راه و شهرسازی است و در صورت تامین مالی، با ساخت قطعه ۷، آزادراه تکمیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

تکمیل آزادراه شیراز - اصفهان در گرو تامین مالی

محمدیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: ۶ قطعه آزادراه تهران - شیراز در مهر سال گذشته افتتاح شد و قطعه ۷ هنوز به بهره برداری نرسیده که امیدواریم وزارت راه و شهرسازی آورده خود را تکمیل کند تا این قطعه نیز تا ۴ ماه آینده زیر بار ترافیکی برود.
وی افزود: هزینه ساخت قطعه ۷ در مجموع هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد هزینه را باید دولت تامین کند، دولت هم در اوایل سال ۳۰ میلیارد تومان واریزی داشته است که این مقدار کفایت نمی‌کند و سازمان خصوصی سازی هم به منظور تامین اعتبار طرح، مزایده‌ای در ماه اردیبهشت امسال برگزار کرد، اما املاک مزایده به فروش نرسید و این طرح هنوز تامین مالی نشده است.
محمدیان ادامه داد: طول قطعه هفت، ۱۴ کیلومتر است که در گشایش ترافیک در گلوگاه ورودی شیراز موثر است و با بهره برداری از ۶ قطعه آزادراه شیراز - اصفهان، در ایام عید نوروز حتی یک تصادف هم نداشتیم و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو از اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ از این آزادراه عبور کرده اند.
مدیرعامل ساخت آزادراه شیراز - اصفهان تصریح کرد: ۶ محل پرداخت عوارض آزادراهی در این مسیر تعبیه شده و بر اساس کیلومتر، این عوارضی‌ها باید پرداخت شود. 
گفتنی است هزینه ساخت آزادراه شیراز - اصفهان به ازای هر کیلومتر معادل ۱۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
محمدیان افزود: بعد از گذشت ۷ ماه از افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان هنوز عوارضی دریافت نمی‌کنیم و روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت دریافت نکردن عوارض از دست می‌دهیم.
وی با بیان اینکه زمان بازگشت سرمایه به سرمایه گذار حدود ۱۸سال طول می‌کشد بیان کرد: به همین دلیل بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ندارد، اما نگاه وزارت دفاع انتفاعی نیست و به دنبال تکمیل راهگذر یا کریدور شمال - جنوب بودیم و ماهانه حدود ۲ و نیم میلیارد تومان هزینه نگهداری این آزاد راه است که ارزش روز این طرح بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.

نظر شما