شناسهٔ خبر: 66961859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

تمام مصوبات سفرهای دولت عمرانی نیست/کسری بودجه نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره سهم ۶۴ میلیارد تومانی هر یک از پروژه‌های مصوب در سفرهای دولت گفت: تمام پروژه‌های مصوب در سفرهای دولت، عمرانی نیست. وی درباره کسری بودجه امسال هم تاکید کرد که بودجه ۱۴۰۳ کسری نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی خبری که امروز در محل این سازمان برگزار شد، پاسخگویی را یکی از ارکان مردمی بودن دولت اعلام کرد.

وی درباره تامین مالی پروژه‌ها از طریق سامانه بیان کرد: موضوع تامین مالی در اقتصاد بخش اصلی و پیش نیازی اصلی رشد است. ما باید تمام شیوه‌ها را به‌کار بگیریم که بتواند اجرای طرح‌ها را تسریع کند.

وی افزود: در طی سه سال گذشته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه تلاش کردند که همه شیوه‌هایی که به نوعی تامین مالی را بویژه تامین مالی کوتاه مدت را تسریع کند، انجام دهیم و آن را به اجرا در بیاوریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یکی از آنها اوراق گام بود که در سال گذشته و در سال جاری جزء شیوه‌های مهم تامین مالی زنجیره تولید اعم از اینکه شرکت‌ها دولتی و غیر دولتی باشند، خواهد بود. این ارواق به تامین مالی کوتاه مدت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار دستورالعمل لازم را تصویب و ابلاغ کرده است. با توجه به استقبالی که از این اوراق شده است، امیدواریم از این بازار بیشتر استفاده کنیم.

منظور درباره موضوع فاکتورینگ گفت: موضوع فاکتورینک و پرداخت مطالبات یک فرآیند خوبی است. بین سه دستگاه اصلی توافق شده است آیین نامه و دستورالعمل فاکتورینگ در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در سال گذشته تصویب شد.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه، سامانه مربوط را از سال گذشته آماده کرده است و اجرای آزمایشی آن هم انجام شده است. امیدواریم امسال فاکتورینگ به یک شیوه تامین مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی تبدیل شود.

جهش بودجه فرهنگی در سال جاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره بودجه فرهنگی گفت: دولت به موضوع توسعه فرهنگ توجه ممتازی داشته است و این را در تنظیم بودجه کاملا شاهد هستیم. در سال قبل یک تبصره در قانون بودجه گذاشتیم که بخشی از منابع شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی صرف پشتیبانی امور فرهنگی به صورت گسترده شود.

وی افزود: همه آنچه مربوط به حوزه خانواده، جمعیت، ایثارگران، بسیجیان و موضوعات توسعه فرهگ عمومی و حمایت از رسانه‌ها است، در تبصره قانونی سال قبل پیش‌بینی شد. اما با توجه به اینکه حکم قانونی خیلی الزام‌آور در این رابطه نبود، این قانون به صورت غیر محسوسی اجرا شد.

منظور توضیح داد: امسال در تبصره ۱۳ به صورت الزام‌آور تعیین تکلیف کردیم که یک درصد از منابع در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها صرف امور فرهنگی شود. در تعاملی که با مجلس داشتیم، برای این موضوع یک جدول ۱۲ پیش‌بینی کردیم. وی ادامه داد: همه دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند، به نوعی از منابع یک درصد بهره‌مند می‌شوند و توزیعش در جدول ۱۲ آمده است. این قانون ابلاغ شده و آن را پیگیری می‌کنیم. سرجمع منابع بسیار قابل توجه است و امیدواریم اجرا به خوبی اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای امورات فرهنگی پیش‌بینی شده است و این جهش در تمام تاریخ بودجه نویسی در کشور استثنایی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص این منابع، توسعه فرهنگی به‌صورت کلی در کشور پشتیبانی شود و اعتبارات لازم تخصص یابد.

کسری بودجه نداریم

منظور در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کسری بودجه امسال بیان کرد: از نظر ما بودجه دو قسمت مهم دارد. این دو قسمت شامل بودجه عمومی و تبصره هشت که مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست که جدول مستقل دارد، خواهد بود.

وی افزود: در بودجه عمومی تلاش این بود که درآمدهای دولت و منابع بودجه، واقعی سازی شود. بنابراین دولت تلاش کرده است که کسری بودجه پنهان در بودجه دولت رخ ندهد. برای این منظور برخی اقلام بودجه عمومی را کاهش دادیم. به‌عنوان مثال بودجه بخش نفت را با توجه به میزان تحقق سقف دولت از صادرات، بازنگری کردیم و کاهش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: منابع واگذاری شرکت‌های دولتی را به نصف کاهش دادیم. منابع مولد سازی اموال دولت را به نصف تقلیل دادیم. همه این ابتکارات برای این است که از پیش‌بینی منابع غیر قابل اعتماد در بودجه اجتناب کنیم. با توجه به رویکرد واقع نگری در پیش‌بینی منابع دچار کسری بودجه نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: مصارف بودجه را متناسب با منابع مطمئن دیدیم. رشد بودجه عمومی امسال حدود ۲۳ درصد بود، در سال‌های قبل حدود ۳۵ درصد و در برخی سال‌ها ۵۰ درصد بوده است. وقتی رشد بودجه را بیش از درآمد واقعی می‌بینیم منابع تا حدی نجومی می‌شود و اجرای بودجه دچار کسری می‌شود.

منظور توضیح داد: ما کسری بودجه بر اساس محاسبات سازمان برنامه و تعاملات با مجلس در قانون مصوب بودجه نخواهیم داشت. امیدوارم منابع به خوبی تحقق یابد اما در هر صورت بودجه یک پیش‌بینی است و تحقق بودجه به شرایطی بستگی دارد که در طی سال رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: نگرانی نسبت به کسری بودجه نداریم و منابع ما پایدار است و سهم منابع پایدار را در بودجه امسال بالا بردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: منابع درآمدی ما شامل مالیات‌ها، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از دارایی‌های دولت یک افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد که حدود ۶۳ درصد است. این نسبت در ابتدای دولت ۴۱ تا ۴۲ درصد بود. ما سعی کردیم نااطمینانی بودجه را کاهش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: در بخش هدفمندی یارانه‌ها تلاش می‌کنیم آنچه به‌عنوان جدول هشت پیش‌بینی کردیم، تحقق یابد. برآورد این است که این جدول محقق شود. سال قبل هم علیرغم همه پیش‌یینی‌های بدبینانه تحقق منابع جدول هشت مطلوب بود و بالغ بر ۹۰ درصد تحقق داشتیم.

وی افزود: منابع هدفمندی با توجه به میزان فروش و صادرات فرآورده نفتی و گاز طبیعی در داخل کشور و سایر منابع داخلی شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه پیش بینی شده است. تصورمان این است که این منابع تحقق پذیر است. دولت دائما منابع را پایش می‌کند. اگر جاهایی احساس می‌کنیم که نیاز به بازنگری در ارقام وجود دارد، درطول سال مالی با توجه به تعامل خوبی که دولت و مجلس و شورایعالی هماهنگی کلان سه قوه دارند، هرگونه اصلاحی که لازم باشد، در طول سال مالی قابل انجام است.

منظور یادآور شد: دولت تلاش کرد با اقدامات انجام شده در حوزه صرفه‌جویی انرژی، منابع قابل تحقق از صادرات انرژی را افزایش دهد. در رابطه با سوخت گازوئیل، سامانه‌ای توسط وزارت نفت ایجاد شد. تخصص نفت گاز به مصارف مربوط به حمل و نقل که بخش اصلی مصارف را شامل می‌شود، بر اساس پیمایش انجام خواهد شد. در واقع میزان مسافت طی شده توسط ناوگان حمل و نقل، میزان سوخت را تعیین می‌کند. این باعث می‌شود جلوی قاچاق را بگیریم و منابع آزاد شده، به درآمد بیشتر منجر شود.

وی ادامه داد: سیاست غیر قیمتی برای کاهش مصارف انرژی داریم تا مصارف انرژی برای صادرات بیشتر آماده شود. ۱۳ طرح سیاست غیرقیمتی داریم. راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی با توجه به مصوبات شورایعالی انرژی شروع شده است. این ظرفیت کمک می‌کند منابع انرژی را آزاد کنیم و برای تنظیم منابع پایدارتر و صادرات، به‌کار بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: رویکرددولت این بوده که اصلاح قیمتی در بخش انرژی اتفاق نیفتد. تمرکز ما روی راهکارهای غیر قیمتی بوده است تا بخش بزرگی از انرژی آزادسازی شود و برای منابع هدفمندی یارانه‌ها استفاده شود. از ظرفیت ماده ۱۷ قانون رفع موانع صنعت برق هم استفاده می‌کنیم تا سوخت فسیلی برای صادرات صرفه‌جویی شود.

ایجاد ارزش افزوده با مصوبات استانی

منظور در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره سهم ۶۴ میلیارد تومانی هر مصوبه سفرهای استانی و مشخصات این مصوبات بیان کرد: مصوبات سفرهای استانی تماما عمرانی نیست. دولت چهار هزار مصوبه در سفرهای استانی گذرانده است که تماما اجرای طرح نیست. حل مسایل اجتماعی، فرآیندی، بهبود روش‌ها، بازطراحی شیوه ارائه خدمت، موضوعات تقسیمات کشوری در این طرح‌ها وجود دارد. خیلی موضوعات داخل مصوبات سفرهای استانی است و تقسیم این عدد یک اشتباه محاسباتی است.

وی اضافه کرد: طرح‌هایی که در دولت به بهره‌برداری رسیدند، طرح‌هایی بودند که از گذشته شروع شده بودند. در این دولت با تقویت اعتبارات و خارج شدن از شیوه تخصیص قطره چکانی طرح‌هایی که با یک تخصیص اعتبار ویژه به بهره‌برداری برسد را اجرا کردیم. آزاد راه اصفهان به شیراز یکی از این طرح‌ها است. یک تخصیص بالای دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به این طر دادیم. بزرگراه منجیل و رودبار هم هزار میلیارد تخصیص دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این طرح‌ها از گذشته شروع شده است و با تخصیص‌هایی که دادیم به بهره‌رداری رسید. این یعنی مولدسازی درآمدهای کشور و افزایش کارآمدی هزینه‌های دولت رخ داده است.

وی توضیح داد: با تخصیص‌هایی که دادیم پروژه‌ها راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز دارایی‌های افتتاح شده است. اطلاعات مجموعه این طرح‌ها در سامانه سازمان برنامه منتشر شده است و معلوم است که به کدام طرح‌ها چه میزان تخصیص داده شده است تا این طرح به بهره‌برداری برسد.

نظر شما